36 144 läst ·
519 svar
36k läst
519 svar
Elsäkerhetsverkets 4 punkter om vem som får installera solceller
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 889 inlägg
Jo, det krävs extra besiktning vid väsenlig förändring, inkl byte av maskineri:Alfredo skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...na-anordningar/boverkets-foreskrifter/hissar/
Byte av linsystem till nytt linsystem med samma dimension och antal, är dock tillåtet utan besiktning.
Byte av säkerhetskritiska delar till samma typ föranleder heller inte besiktning.
Väsenlig förändring är vad som kan påverka säkerheten. Bara vid mindre förändringar är "självbesiktning" okej, men då fångas det upp vid besiktning som görs varje år om det är felutfört.
Jag menar ingenting, du ställer fråga på fråga. Är du kylmontör så vet du väl om ditt yrke är reglerat i lag eller vad du har att följa och uppfylla.Alfredo skrev:
Jag skulle garva mig harmynt om mitt yrke inte var det för då skulle man inte kunna lagföra mig för begångna fel som gjorts av mig och istället kunna ha en lite mer avslappnad attityd till jobbet och stå för fel om de uppstått som i andra yrken.
Att behöva ansvara för andras handlande som ex solceller när elinstallatörens insats och intäkt är en bråkdel av hela installationen men med dagens regelverk då får ta hela ansvaret för allt som har med elinstallationsarbete på taket, stativ, panelen, hopkoppling och nedföring av ledningar till vxlriktaten. Vilket tak har elinstallatören varit med och utfört, inspekterat eller ens kollat på vad som gjorts. Absolut kan det finnas ett EKP dem emellan men varför är nästan alla anläggningar felaktigt eller bristfälligt utförda?? Big Q.
Ärligt talat verkar du helt ha missförstått vad lagstiftningen kring elinstallationsarbete handlar om.K Kenta_S skrev:
Spetsade lite, opassande kanske men regler ska följas o följer man de inte borde det bli konsekvenser men det händer sällan.Alfredo skrev:
Jag tar det oerhört seriöst med det sagt är jag skeptisk till regler och dess efterlevnad. Att fastighetsägaren alltid är ansvarig för sin anläggning och per automatik får ta över de fel som finns i sin fastighet är konstigt. Få vet om det ansvaret och ändå när man påtalar att här är ett fel som du bör åtgärda och vill du inte göra rätt åtgärd för uppdraget så avböjer jag att utföra din önskan om att få jobbet utfört på ett för mig undermåligt sätt. Tack, ringer någon annan kan man få till svar.
Det finns så många som inte är så noga eller eftertänksamma och gärna gör en billigare fix och kunden känner sig trygg för det var ju en firma som kom och utförde jobbet. Det känns fel för mig
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Nja teoretisk sätt skulle du behöva bygga om hela hissen om du byter ut anrops knappen mot en annan. Vilket är ganska vanligt Nu är det bara paragrafrytteri. Men som jag fick lära mig så säger teorin det.S sebastiannielsen skrev:Jo, det krävs extra besiktning vid väsenlig förändring, inkl byte av maskineri:
[länk]
Byte av linsystem till nytt linsystem med samma dimension och antal, är dock tillåtet utan besiktning.
Byte av säkerhetskritiska delar till samma typ föranleder heller inte besiktning.
Väsenlig förändring är vad som kan påverka säkerheten. Bara vid mindre förändringar är "självbesiktning" okej, men då fångas det upp vid besiktning som görs varje år om det är felutfört.
Om försöker komma ihåg mer så kan man tvingas bygga om hissen om man byter ut motor. Även om det är en likadan motor. Man få laga den gamla.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Hemmapulare? som du älskar att skylla allting? Eller usla installatörer?K Kenta_S skrev:Jag menar ingenting, du ställer fråga på fråga. Är du kylmontör så vet du väl om ditt yrke är reglerat i lag eller vad du har att följa och uppfylla.
Jag skulle garva mig harmynt om mitt yrke inte var det för då skulle man inte kunna lagföra mig för begångna fel som gjorts av mig och istället kunna ha en lite mer avslappnad attityd till jobbet och stå för fel om de uppstått som i andra yrken.
Att behöva ansvara för andras handlande som ex solceller när elinstallatörens insats och intäkt är en bråkdel av hela installationen men med dagens regelverk då får ta hela ansvaret för allt som har med elinstallationsarbete på taket, stativ, panelen, hopkoppling och nedföring av ledningar till vxlriktaten. Vilket tak har elinstallatören varit med och utfört, inspekterat eller ens kollat på vad som gjorts. Absolut kan det finnas ett EKP dem emellan men varför är nästan alla anläggningar felaktigt eller bristfälligt utförda?? Big Q.
Med största sannolikhet är det installatörer. Hur kan då någon med.egen.behörighet godkänna allt?
Det finns två alternativ, Det fanns ingen. Det går bra att koppla en då😋
Eller den som har behörigheten kontrollerar inte eller gör dåliga jobb
Det sista måste vara omöjligt eftersom någon med egen behörighet inte kan göra ett dåligt arbete.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Vem som helst får serva hissar. Det finns inga krav på utbildning.
Det som är lite intressant att man håller på med 12v och 230v. Men inget snack om behörighet. Hisstekniker kan vara duktiga på sitt jobb. Men el kan de inget om. Att använda sockerbitar när man skarvar. inte heller använder man kopplingsdosa.
Jo jag vet att det krävs behörighet. Jag bara berättar hur det fungerar.
Det som är lite intressant att man håller på med 12v och 230v. Men inget snack om behörighet. Hisstekniker kan vara duktiga på sitt jobb. Men el kan de inget om. Att använda sockerbitar när man skarvar. inte heller använder man kopplingsdosa.
Jo jag vet att det krävs behörighet. Jag bara berättar hur det fungerar.
Alfredo skrev:
Jag fattar ingenting. Som installatör har jag skyldighet att skaffa min kännedom om objektet jag ska arbeta på för att kunna göra ett bra o säkert jobb. Är det då fel o brister så måste jag ju OM det påverkar det jobb jag ska utföra så måste jag ju vidta de nödvändiga åtgärder för att göra ett säkert arbete, det kan väl inte vara så svårt att förstå?Bananskalare skrev:
Hemmapulare? som du älskar att skylla allting? Eller usla installatörer?
Med största sannolikhet är det installatörer. Hur kan då någon med.egen.behörighet godkänna allt?
Det finns två alternativ, Det fanns ingen. Det går bra att koppla en då😋
Eller den som har behörigheten kontrollerar inte eller gör dåliga jobb
Det sista måste vara omöjligt eftersom någon med egen behörighet inte kan göra ett dåligt arbete.
Om det är fel för övrigt där inte jag ska arbeta så bryr jag mig inte om de felen för det är kundens ansvar, möjligen nämner jag nåt om det skulle vara av allvarlig grad.
Ex. jag kan ju inte fortsätta på en grupp om något fel föreligger.
Häromdagen på jobb så var den installationen jag skulle utöka absolut utförd av någon som inte gjort så man gjort som skillad elektriker skulle gjort (flera fel o brister) så jag drog fram en ny grupp någon meter o skapade en ny grupp och gjorde det jag skulle. Felen var trefasgrupp i två treledare samt fler fel så de knasigheterna beblandade jag mig inte i.
Innan jag började arbeta där fick jag ok av kund att märka säkringarna med gruppnummer så man kunde upptäcka just den där trefasgruppen o skylta OBS trefasgrupp matar enfasobjekt, på centralen.
Satte en liten gruppisram A6 och skrev min nydragna grupp o struntade i de andra grupper som jag inte vet nåt om och om det var fel enligt dig så vet inte jag.
Lite less på att vi egenföretagare ska ha EKP för oss själva som kostar massa pengar o en del andra kostnader som nya föreskrifter, handböcker ansvarsförsäkringar mm.
Allt detta för att vara en auktoriserad installatör och sen kan vem som helst utföra elinstallationer utan att det händer det minsta för dem och förstår du inte med den vetskapen att såna som jag blir rätt less på att det kan vara på det viset så verkar du inte kunna sätta dig in i våran situation och därmed sagt att jag vill inte ha mer kritik nu.
En förklaring är ju att du citerar mig o säger att jag bla bla skyller osv. Om du också tycker det är konstigt att flera ev fel "godkänns" av installatör, vänd dig inte mot mig då utan isåfall till ElSV eller annat bestämmande organ.
Redigerat:
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 889 inlägg
Blev så trött på att elsäkerhetsverket inte bara kan svara JA eller NEJ på om man får installera en viss övervakningskamera så jag la en JO-anmälan.
Om man inte ens kan ange om något är straffbart eller inte tydligt så man förstår, så hur ska man kunna följa lagen då?
https://docdro.id/n9HtKol
Om man inte ens kan ange om något är straffbart eller inte tydligt så man förstår, så hur ska man kunna följa lagen då?
https://docdro.id/n9HtKol
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag tycker nog inte du ska klaga så mycket över eventuella kostnader för att du har behörighet. Eller för att du måste köpa lite böcker. Eftersom du jobbar i en bransch där det krävs egen behörighet, så borde det inte finns större problem att få kommK Kenta_S skrev:Jag fattar ingenting. Som installatör har jag skyldighet att skaffa min kännedom om objektet jag ska arbeta på för att kunna göra ett bra o säkert jobb. Är det då fel o brister så måste jag ju OM det påverkar det jobb jag ska utföra så måste jag ju vidta de nödvändiga åtgärder för att göra ett säkert arbete, det kan väl inte vara så svårt att förstå?
Om det är fel för övrigt där inte jag ska arbeta så bryr jag mig inte om de felen för det är kundens ansvar, möjligen nämner jag nåt om det skulle vara av allvarlig grad.
Ex. jag kan ju inte fortsätta på en grupp om något fel föreligger.
Häromdagen på jobb så var den installationen jag skulle utöka absolut utförd av någon som inte gjort så man gjort som skillad elektriker skulle gjort (flera fel o brister) så jag drog fram en ny grupp någon meter o skapade en ny grupp och gjorde det jag skulle. Felen var trefasgrupp i två treledare samt fler fel så de knasigheterna beblandade jag mig inte i.
Innan jag började arbeta där fick jag ok av kund att märka säkringarna med gruppnummer så man kunde upptäcka just den där trefasgruppen o skylta OBS trefasgrupp matar enfasobjekt, på centralen.
Satte en liten gruppisram A6 och skrev min nydragna grupp o struntade i de andra grupper som jag inte vet nåt om och om det var fel enligt dig så vet inte jag.
Lite less på att vi egenföretagare ska ha EKP för oss själva som kostar massa pengar o en del andra kostnader som nya föreskrifter, handböcker ansvarsförsäkringar mm.
Allt detta för att vara en auktoriserad installatör och sen kan vem som helst utföra elinstallationer utan att det händer det minsta för dem och förstår du inte med den vetskapen att såna som jag blir rätt less på att det kan vara på det viset så verkar du inte kunna sätta dig in i våran situation och därmed sagt att jag vill inte ha mer kritik nu.
En förklaring är ju att du citerar mig o säger att jag bla bla skyller osv. Om du också tycker det är konstigt att flera ev fel "godkänns" av installatör, vänd dig inte mot mig då utan isåfall till ElSV eller annat bestämmande organ.
Varför inte!S sebastiannielsen skrev:
Eftersom jag är negativ av mig så skulle jag säga att det händer inget.
Men den finns arkiverad Det är en fördel.
Sen är det hur negativ jag än är, bra mycket större chans att du "vinner"
Än om du inte hade gjort en anmälan.😉
Kommer inga jobb in och andra arbetar fel och olagligt så är det väl inte konstigt att man funderar om det är värt att hålla verksamheten igång. Vill inte folk på stan att man ska hålla sig efter regler o det som gäller och var och varannan inte gör det så blir det ju orättvis konkurrens. Du får gärna starta en firma och elektrifiera Sverige för jag är less på alla brister o fel jag månta hänsyn till och ta tid att informera kunden om. Såklart kan jag också börja fuska o inte ta hand om kund men det är inte för mig att arbeta så, då slutar jag hellre med detta yrke för jag är trött på det här.Bananskalare skrev:
Jag tycker nog inte du ska klaga så mycket över eventuella kostnader för att du har behörighet. Eller för att du måste köpa lite böcker. Eftersom du jobbar i en bransch där det krävs egen behörighet, så borde det inte finns större problem att få komm
Varför inte!
Eftersom jag är negativ av mig så skulle jag säga att det händer inget.
Men den finns arkiverad Det är en fördel.
Sen är det hur negativ jag än är, bra mycket större chans att du "vinner"
Än om du inte hade gjort en anmälan.😉
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 934 inlägg
Det är nog helt rätt att sluta om du känner så.K Kenta_S skrev:Kommer inga jobb in och andra arbetar fel och olagligt så är det väl inte konstigt att man funderar om det är värt att hålla verksamheten igång. Vill inte folk på stan att man ska hålla sig efter regler o det som gäller och var och varannan inte gör det så blir det ju orättvis konkurrens. Du får gärna starta en firma och elektrifiera Sverige för jag är less på alla brister o fel jag månta hänsyn till och ta tid att informera kunden om. Såklart kan jag också börja fuska o inte ta hand om kund men det är inte för mig att arbeta så, då slutar jag hellre med detta yrke för jag är trött på det här.
Det finns även folk som kör bil fast de inte får och folk som får köra bil, men gör mer eller mindre grova fel. Enklast är nog att sluta köra bil också.
Det är ju inte högre krav på de som gör rätt i trafiken mot de som gör fel och att göra rätt i allt blir väldigt kostsamt när det kommer till eljobb i ens verksamhet, bara att elfel sällan upptäcks medan fel i trafiken ses av andra och rapporteras o anmäla o felaren kan bli borttagen från vägen och lagförd. I min bransch ska jag ta hänsyn till felen men det blir ju aldrig några anmälningar trots att man eg ska göra det och tar mer energi än det ger tillbaks.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 934 inlägg
I trafiken kan du nog också glömma att någon blir av med körkortet för att någon annan sett de begå ett fel och anmäler det.K Kenta_S skrev:Det är ju inte högre krav på de som gör rätt i trafiken mot de som gör fel och att göra rätt i allt blir väldigt kostsamt när det kommer till eljobb i ens verksamhet, bara att elfel sällan upptäcks medan fel i trafiken ses av andra och rapporteras o anmäla o felaren kan bli borttagen från vägen och lagförd. I min bransch ska jag ta hänsyn till felen men det blir ju aldrig några anmälningar trots att man eg ska göra det och tar mer energi än det ger tillbaks.
Jag vidhåller att i din roll som elektriker när du kommer till en plats och ser att det är felkopplat så är det skitsamma om det är kopplat av någon med eller utan behörighet.
På samma sätt är det i trafiken, att vad jag ska göra för att undvika en olycka när någon annan gör ett fel inte påverkas av om den andra har körkort eller inte.