D Daniel 109 skrev:
Vilka gamla regler syftar du på? Det har väl alltid varit krav på utlösningstid?
Just det, varför byter "elektriker" från en mindre till en större som kräver längre utlösningstid då är min fråga.

Att någon tänker till vid installation o vet om förläggningssätt osv är väl troligt men när någon kommer 20-30 år efteråt och säkrar upp, då blir ju förutsättningarna sämre för den kabeln. B13 o C13 har olika specar, kolla! B är snabb o C är trög.

Nu pratar jag inte om att "byta" i teorin när du först tänkt dig en C10 utan där det suttit en massor av år och någon annan bara petar in en C13 för kundens C10 trippade hela tiden. Där tror jag det har tolkats fel o blivit fel därför.

Redigerat:
K Kenta_S skrev:
Just det, varför byter "elektriker" från en mindre till en större som kräver längre utlösningstid då är min fråga.

Att någon tänker till vid installation o vet om förläggningssätt osv är väl troligt men när någon kommer 20-30 år efteråt och säkrar upp, då blir ju förutsättningarna sämre för den kabeln. B13 o C13 har olika specar, kolla! B är snabb o C är trög.

Nu pratar jag inte om att "byta" i teorin när du först tänkt dig en C10 utan där det suttit en massor av år och någon annan bara petar in en C13 för kundens C10 trippade hela tiden. Där tror jag det har tolkats fel o blivit fel därför.

Hur stor skillnad är det i utlösningstid vid kortslutning mellan B, C och D?

useless useless skrev:
Hur stor skillnad är det i utlösningstid vid kortslutning mellan B, C och D?
Det får du ta reda på själv, jag jobbar☺️

Teknisk dokumentation för dvärgbrytare, normer, utlösningskarakteristik, formel för strömberäkning, graf för B/C/D-kurvor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som man ser ovan så kommer en 10A säkring i princip aldrig att lösa ut om den belastas med 14A, detta oavsett hur länge och vilken typ (B, C, D) det är. Bara för att ge ett exempel....

För en C krävs dubbelt så hög kortslutningsström som för en B. Grovt sett kan ledningarna vara dubbelt då långa på en B avsäkrad grupp.

En 13A B löser fortare än en 10A C. Så där behöver man inte fundera alls på kortslutningsskyddet vid ett byte. Men en 13A C har bara 30% högre ström. Det är med andra ord bara när 10A C är nära gränsen som det är problem med 13A C

D Daniel 109 skrev:
För en C krävs dubbelt så hög kortslutningsström som för en B. Grovt sett kan ledningarna vara dubbelt då långa på en B avsäkrad grupp.

En 13A B löser fortare än en 10A C. Så där behöver man inte fundera alls på kortslutningsskyddet vid ett byte. Men en 13A C har bara 30% högre ström. Det är med andra ord bara när 10A C är nära gränsen som det är problem med 13A C
Då ser du kanske att det inte är att "bara" langa in en C13 som jag ofta stöter på när kunds säkringar trippat för de brukar trippa när man ligger på gränsen och deras tidigare elektriker bytt ut dem till större.

Det är ju som jag sagt aldrig som det suttit en 13B utan alltid en 13C och just detta jag ifrågasatt om det är så säkert.

Kanske är jag en som är både försiktig o övertolkar regler?! Eller kanske gör just som man ska göra och har rätten på min sida att ifrågasätta dessa byten troligen rakt av utan vidare tanke om de varit rätt?

Hur vet du att de ”bara langat in den” utan att först gjort en bedömning om det är lämpligt?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Som man ser ovan så kommer en 10A säkring i princip aldrig att lösa ut om den belastas med 14A, detta oavsett hur länge och vilken typ (B, C, D) det är. Bara för att ge ett exempel....
Det står också att normen kräver att ingen uppvärmning sker... Förr tog man hänsyn till det som jag minns det.
(Den där faktorn i mitt instrument jag nämnt tidigare) som man senare kunde ändra till att inte ta denna hänsyn.
Lite slut efter gårdagens jobb o sovit dåligt, så jag hoppas jag inte svamlar då jag tror de menar uppvärmning i kabeln?

D Daniel 109 skrev:
Hur vet du att de ”bara langat in den” utan att först gjort en bedömning om det är lämpligt?
För att alla andra elektriker fuskar?

K Kenta_S skrev:
Det står också att normen kräver att ingen uppvärmning sker... Förr tog man hänsyn till det som jag minns det.
(Den där faktorn i mitt instrument jag nämnt tidigare) som man senare kunde ändra till att inte ta denna hänsyn.
Lite slut efter gårdagens jobb o sovit dåligt, så jag hoppas jag inte svamlar då jag tror de menar uppvärmning i kabeln?
Jag har tolkat det som att inte uppvärmning sker i någon del av slingan, inklusive dvärgbrytaren. Om det blir uppvärmning så minskar resistansen i ledningen, samt att dvärgbrytaren löser ut snabbare om den är varm också.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har tolkat det som att inte uppvärmning sker i någon del av slingan, inklusive dvärgbrytaren. Om det blir uppvärmning så minskar resistansen i ledningen, samt att dvärgbrytaren löser ut snabbare om den är varm också.
Hm. När jag gick i skolan så ökade resistansen i en kopparledning när man utsatte den för hög ström så här hänger jag inte alls med.

Vid en kortslutning så talar vi hundratals ampere i ett kort ögonblick

useless useless skrev:
För att alla andra elektriker fuskar?
Helt ok att ifrågasätta men trevligare om du läser mina inlägg tidigare där jag beskriver att de övriga jobben de gjort sett ut som skit, var det ett svar som kan vara vettigt för dig?

Att veta, har jag inte sagt utan det är mycket troligt.

Ena personen här i forumet säger att de flesta elektriker är skräp och gör fel och inte ingav något förtroende, medan nästa person, säger det omvända som du verkar styra in på där jag tolkar din fråga/ påstående att man borde lita på att de gjort beräkningar osv. och är just pålitliga kunniga yrkesmän.
Eller fattade jag dig fel?

Om jag ser bra installationer ihop med ändringar på gruppisen, och kanske en sån här ökning till en C13 på en 1,5mm och på en kabel där det inte är troligt att "man" hänger på mer så kan jag tro att sån beräkning osv. gjorts, men jag har inte varit där ännu tyvärr. Kanske arbetar jag i en kommun där elektriker fixar mer än är installatörer och därför jag ser mer fel än jag sett när jag arbetat i andra delar av Sth o Uppsala, inte vet jag.

Det är jag som installatör som ska skaffa mig den kännedom om objektet jag ska arbeta på och då hamnar man som kund i att jag kommer undra och fråga lite hur en del saker förhåller sig om det är något som får mig att tveka om allt står rätt till inför uppdraget jag är kallad att lösa.

Ibland som ofta så får man en förklaring som ger mig det stödet att jag tycker mig ha sett med konstigheter eller fel o brister.

Det brukar heta att verkar det konstigt så är det ofta det.

Vore den förra elektrikern så himla bra, varför anlitas han inte igen?

K Kenta_S skrev:
Vore den förra elektrikern så himla bra, varför anlitas han inte igen?
Märkligt argument. Det kan väl finnas otaliga anledningar. Han kanske har flyttat, bytt jobb, är så bra så han är överbelagd, pensionerad eller precis vad som helst.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Märkligt argument. Det kan väl finnas otaliga anledningar. Han kanske har flyttat, bytt jobb, är så bra så han är överbelagd, pensionerad eller precis vad som helst.
Helt sant men det var ju inte att den elektrikern inte anlitats igen som var huvudinnehållet i mitt svar.

Man brukar se det man vill se😉 och jag vill gärna se att det ska gå snabbt och bli billigt på mina uppdrag och att jag är rätt neg till vissa saker som yppats här är ju för att jag nästan aldrig får ett uppdrag som går lätt pga andras slarv, oförstånd, lathet, okunskap eller de haft pris på jobbet o man räknat fel och blivit tvungen att fuska ed??

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.