2 080 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Elsäkerhetsverket vill inspektera.
Det ringde en herre från elsäkerhetsverket idag och ville göra en inspektion av elen i vårt hus nu när elektrikern lämnat in en färdiganmälan för att få elskåpet/elmätaren inkopplad.
Vad görs i en sådan inspektion?
Elen är ju inte färdigdragen på alla håll, bland annat i köket där vi ännu inte snickrat klart.....
Måste elen vara helt färdigdragen när elektrikern (färdig)-anmäler att byggelen skall kopplas från och den "permanenta" elen kopplas in via elskåpet i väggen? ???
EDIT: Jag frågar här eftersom elektrikern är i Norge och jobbar och därmed inte är anträffningsbar.
Vad görs i en sådan inspektion?
Elen är ju inte färdigdragen på alla håll, bland annat i köket där vi ännu inte snickrat klart.....
Måste elen vara helt färdigdragen när elektrikern (färdig)-anmäler att byggelen skall kopplas från och den "permanenta" elen kopplas in via elskåpet i väggen? ???
EDIT: Jag frågar här eftersom elektrikern är i Norge och jobbar och därmed inte är anträffningsbar.
Nej det tror jag inte. Någon annan som vet?
Om han skall det så tar nog elsäkerhetsverket kontakt med honom.
Det är inte er elsäkerhetsverket är ute efter, jag skulle se det som en oberoende gratis besiktning. Er elektriker har väl "ploppat" upp i något slumpmässigt urval och sen har dom kollat upp var han är och jobbar och vill göra en kontroll av hans arbete.
Om han skall det så tar nog elsäkerhetsverket kontakt med honom.
Det är inte er elsäkerhetsverket är ute efter, jag skulle se det som en oberoende gratis besiktning. Er elektriker har väl "ploppat" upp i något slumpmässigt urval och sen har dom kollat upp var han är och jobbar och vill göra en kontroll av hans arbete.
I mitt fall verkade det som följande:El_-micke skrev:
Fasadmätarskåp monteras upp osv, elektrikern gör en föranmälan, elverket kommer och drar kabel, monterar mätare och drar på krämen.
Färdiganmälan vet jag inte riktigt vad den isf fyller för funktion.
Men elverket var iaf hos mej i går och tattade kabeln osv, enda elen som är dragen annars är en 3fas handske som hänger ut ur fasadmätarskåpet.
Och jag tror bara min elektriker gjorde föranmälan för att få ut elverket!?
Ps, 3 gubbar var dom som kom för att göra jobbet, kan förstå varför det är så kostsamt att få elen installerad
Klicka här för att svara