15 911 läst ·
5 svar
16k läst
5 svar
Elsäkerhetsintyg
Vi håller på och färdigställer vårt hus och i kontrollplanen talas om ett "elsäkerhetsintyg"..
Min (behöriga) elektriker känner inte igen detta dokument utan menar att det räcker med en kopia på färdiganmälan som vi skickade in till nätägaren..
Stämmer det - att det räcker med kopia på färdiganmälan, eller krävs det även någon sorts elsäkerhetsintyg - var hittar man i så fall mallar för dessa...??
Min (behöriga) elektriker känner inte igen detta dokument utan menar att det räcker med en kopia på färdiganmälan som vi skickade in till nätägaren..
Stämmer det - att det räcker med kopia på färdiganmälan, eller krävs det även någon sorts elsäkerhetsintyg - var hittar man i så fall mallar för dessa...??
Be din elektriker skriva ett mindre brev med, uppgifter på el-firman som gjort jobbet, namn på behörig elektriker, samt arbetets omfattning. Det borde räcka för din del...
Du har säkert en faktura på el-arbetet, den är också bra att spara...
Du har säkert en faktura på el-arbetet, den är också bra att spara...
Allt det där framgår ju av färdiganmälan..
Nåväl, jag gör väl som så att jag skickar in färdiganmälan till kommunen med så får de väl höra av sig till elektrikern om de inte är nöjda....
Men det är inte praxis med ett speciellt Elsäkerhetsintyg då..?!
EDIT.
Granit999 hann före..
Men - vårt hus har inte en "ny" installation eftersom vi byggt ut ett befintligt hus - dessutom infördes kravet på "elsäkerhetsintyg" i bygganmälan som gjordes 2003..
Nåväl, jag gör väl som så att jag skickar in färdiganmälan till kommunen med så får de väl höra av sig till elektrikern om de inte är nöjda....
EDIT.
Granit999 hann före..
Men - vårt hus har inte en "ny" installation eftersom vi byggt ut ett befintligt hus - dessutom infördes kravet på "elsäkerhetsintyg" i bygganmälan som gjordes 2003..
Det är elinstallatören som ska lämna in för- och färdiganmälan. Och denna lämnas till nätleverantören och inte till kommunen. Sedan så i grova drag så har inte den blanketten något med installationen i huset att göra utan bara själva matningen till huset med tillhörande elmätare.Gnistan skrev:Allt det där framgår ju av färdiganmälan..
EDIT.
Granit999 hann före..
Om man gör om elen i huset, läs lamputtag, vägguttag o.s.v, så skall installatören lämna ett installationsprotokoll där kortslutningstider för JFB, kortslutningsströmmar, ledningsimpendans, förimpendans o.s.v finns med. Detta är ett eget protokoll och har inget med föranmälan att göra.
// DeBe
Klicka här för att svara