53 235 läst ·
205 svar
53k läst
205 svar
Elräkning vintertid - vad ligger er på?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ca 1000 kWh för värme + varmvatten i januari, Norrbotten jordvärmepump och gammal gårdsbyggnad (värmer drygt 200 m2 i två byggnader). Att det sedan tillkommer mer än 1900 kWh hushållsel på det har med "vabuari" och småbarnsfamilj, samt en mängd motorvärmare, datorer, frysar osv att göra.
Bytte precis elleverantör och betalade 1600 kr för januaris faktura, helt ok (för ca 2900 kWh).
Bytte precis elleverantör och betalade 1600 kr för januaris faktura, helt ok (för ca 2900 kWh).
Helt galet! Vi har ett hus från 1935, 110 kvadrat plus 50-60 kvadrat delvis uppvärmd källare, original 2-glasfönster, väggar av stående plank utan tilläggsisolering, 10 cm spån på vinden. Bergvärme. Januariräkningen var väl på 1800 kr inkl hushållsel (exkl. nätavgifter), dvs typ 17-1800 kWh? Får inte ihop er förbrukning. Har du en länk till tråden där det diskuterades?AnneFi skrev:
Ja här kommer den.BiFuel skrev:Helt galet! Vi har ett hus från 1935, 110 kvadrat plus 50-60 kvadrat delvis uppvärmd källare, original 2-glasfönster, väggar av stående plank utan tilläggsisolering, 10 cm spån på vinden. Bergvärme. Januariräkningen var väl på 1800 kr inkl hushållsel (exkl. nätavgifter), dvs typ 17-1800 kWh? Får inte ihop er förbrukning. Har du en länk till tråden där det diskuterades?
Blir till att investera i en Eliq nu. Jag orkar inte mer.
Vårt hus är tegel med treglas fönster från 70-80talet
http://www.byggahus.se/forum/varme-...oisolerad-kallare-kostsamt-hur-ga-vidare.html
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
[TABLE="width: 600"]
[TR]
[TD="class: mellangra, width: 598, bgcolor: #DEDEDE, align: right"][TABLE="width: 100%"]
[TR]
[TD]kWh per månad[/TD]
[TD="align: right"]Välj visningstyp: Diagram
Tabell Mätarställningar[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[/TD]
[TD="class: rod, width: 1, bgcolor: #F21C0A"]
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[TABLE="width: 600"]
[TR]
[TD="class: rod, bgcolor: #F21C0A, colspan: 16"]
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: rod, width: 1, bgcolor: #F21C0A"]
[/TD]
[TD="width: 30"]2013 [/TD]
[TD]1729
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD][/TD]
[TD="class: rod, width: 1, bgcolor: #F21C0A"]
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: rod, width: 1, bgcolor: #F21C0A"]
[/TD]
[TD="width: 30"]2012 [/TD]
[TD]1503
[/TD]
[TD]1478
[/TD]
[TD]1121
[/TD]
[TD]929
[/TD]
[TD]735
[/TD]
[TD]664
[/TD]
[TD]487
[/TD]
[TD]637
[/TD]
[TD]671
[/TD]
[TD]846
[/TD]
[TD]1030
[/TD]
[TD]1702
[/TD]
[TD]11803[/TD]
[TD="class: rod, width: 1, bgcolor: #F21C0A"]
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: rod, width: 1, bgcolor: #F21C0A"]
[/TD]
[TD="width: 30"]2011 [/TD]
[TD]548
[/TD]
[TD]900
[/TD]
[TD]764
[/TD]
[TD]304
[/TD]
[TD]333
[/TD]
[TD]317
[/TD]
[TD]472
[/TD]
[TD]525
[/TD]
[TD]686
[/TD]
[TD]810
[/TD]
[TD]978
[/TD]
[TD]1244
[/TD]
[TD]7881[/TD]
[TD="class: rod, width: 1, bgcolor: #F21C0A"]
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: rod, bgcolor: #F21C0A, colspan: 16"]
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: rod, width: 1, bgcolor: #F21C0A"]
[/TD]
[TD="class: mellangra, width: 30, bgcolor: #DEDEDE"] [/TD]
[TD="class: mellangra, bgcolor: #DEDEDE"]Jan[/TD]
[TD="class: mellangra, bgcolor: #DEDEDE"]Feb[/TD]
[TD="class: mellangra, bgcolor: #DEDEDE"]Mars[/TD]
[TD="class: mellangra, bgcolor: #DEDEDE"]April[/TD]
[TD="class: mellangra, bgcolor: #DEDEDE"]Maj[/TD]
[TD="class: mellangra, bgcolor: #DEDEDE"]Juni[/TD]
[TD="class: mellangra, bgcolor: #DEDEDE"]Juli[/TD]
[TD="class: mellangra, bgcolor: #DEDEDE"]Aug[/TD]
[TD="class: mellangra, bgcolor: #DEDEDE"]Sep[/TD]
[TD="class: mellangra, bgcolor: #DEDEDE"]Okt[/TD]
[TD="class: mellangra, bgcolor: #DEDEDE"]Nov[/TD]
[TD="class: mellangra, bgcolor: #DEDEDE"]Dec[/TD]
[TD="class: mellangra, bgcolor: #DEDEDE"]Summa[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Vet inte om klipp och klistra blir så bra, ser ok ut i editorn hur som helst.
Man bör inte titta på siffror innan juli 2011, då bodde det ingen i huset, bara renovering.
Norra stockholm, 2 pers., 55m2 + 25m2 lillstuga, den senare med nästan ingen isolering som vi håller +7 i (lillstugan är enligt mina delmätningar är en ganska stor bov, typ 250 kWh i januari), "direktverkande vatten" (elpanna + golvvärme) i huset, elradiatorer i lillstugan.
Som man ser på på sommarmånaderna står hushållsel & varmvatten hos oss för runt 700 kWh per månad, så uppvärmning pendlar mellan 0 & 1000 kWh per månad, då snålar vi aldrig, håller runt 21 grader (140 cm ovan golvvärmen).
När vi bygger ut om något år lär det bli värmepump.
/U
[TR]
[TD="class: mellangra, width: 598, bgcolor: #DEDEDE, align: right"][TABLE="width: 100%"]
[TR]
[TD]kWh per månad[/TD]
[TD="align: right"]Välj visningstyp: Diagram
Tabell Mätarställningar[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[/TD]
[TD="class: rod, width: 1, bgcolor: #F21C0A"]
[/TD][/TR]
[/TABLE]
[TABLE="width: 600"]
[TR]
[TD="class: rod, bgcolor: #F21C0A, colspan: 16"]
[/TD][/TR]
[TR]
[TD="class: rod, width: 1, bgcolor: #F21C0A"]
[/TD][TD="width: 30"]2013 [/TD]
[TD]1729
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD][/TD]
[TD="class: rod, width: 1, bgcolor: #F21C0A"]
[/TD][/TR]
[TR]
[TD="class: rod, width: 1, bgcolor: #F21C0A"]
[/TD][TD="width: 30"]2012 [/TD]
[TD]1503
[/TD]
[TD]1478
[/TD]
[TD]1121
[/TD]
[TD]929
[/TD]
[TD]735
[/TD]
[TD]664
[/TD]
[TD]487
[/TD]
[TD]637
[/TD]
[TD]671
[/TD]
[TD]846
[/TD]
[TD]1030
[/TD]
[TD]1702
[/TD]
[TD]11803[/TD]
[TD="class: rod, width: 1, bgcolor: #F21C0A"]
[/TD][/TR]
[TR]
[TD="class: rod, width: 1, bgcolor: #F21C0A"]
[/TD][TD="width: 30"]2011 [/TD]
[TD]548
[/TD]
[TD]900
[/TD]
[TD]764
[/TD]
[TD]304
[/TD]
[TD]333
[/TD]
[TD]317
[/TD]
[TD]472
[/TD]
[TD]525
[/TD]
[TD]686
[/TD]
[TD]810
[/TD]
[TD]978
[/TD]
[TD]1244
[/TD]
[TD]7881[/TD]
[TD="class: rod, width: 1, bgcolor: #F21C0A"]
[/TD][/TR]
[TR]
[TD="class: rod, bgcolor: #F21C0A, colspan: 16"]
[/TD][/TR]
[TR]
[TD="class: rod, width: 1, bgcolor: #F21C0A"]
[/TD][TD="class: mellangra, width: 30, bgcolor: #DEDEDE"] [/TD]
[TD="class: mellangra, bgcolor: #DEDEDE"]Jan[/TD]
[TD="class: mellangra, bgcolor: #DEDEDE"]Feb[/TD]
[TD="class: mellangra, bgcolor: #DEDEDE"]Mars[/TD]
[TD="class: mellangra, bgcolor: #DEDEDE"]April[/TD]
[TD="class: mellangra, bgcolor: #DEDEDE"]Maj[/TD]
[TD="class: mellangra, bgcolor: #DEDEDE"]Juni[/TD]
[TD="class: mellangra, bgcolor: #DEDEDE"]Juli[/TD]
[TD="class: mellangra, bgcolor: #DEDEDE"]Aug[/TD]
[TD="class: mellangra, bgcolor: #DEDEDE"]Sep[/TD]
[TD="class: mellangra, bgcolor: #DEDEDE"]Okt[/TD]
[TD="class: mellangra, bgcolor: #DEDEDE"]Nov[/TD]
[TD="class: mellangra, bgcolor: #DEDEDE"]Dec[/TD]
[TD="class: mellangra, bgcolor: #DEDEDE"]Summa[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Vet inte om klipp och klistra blir så bra, ser ok ut i editorn hur som helst.
Man bör inte titta på siffror innan juli 2011, då bodde det ingen i huset, bara renovering.
Norra stockholm, 2 pers., 55m2 + 25m2 lillstuga, den senare med nästan ingen isolering som vi håller +7 i (lillstugan är enligt mina delmätningar är en ganska stor bov, typ 250 kWh i januari), "direktverkande vatten" (elpanna + golvvärme) i huset, elradiatorer i lillstugan.
Som man ser på på sommarmånaderna står hushållsel & varmvatten hos oss för runt 700 kWh per månad, så uppvärmning pendlar mellan 0 & 1000 kWh per månad, då snålar vi aldrig, håller runt 21 grader (140 cm ovan golvvärmen).
När vi bygger ut om något år lär det bli värmepump.
/U
3800 kwh i Januari :/
Halland, 200m3 60-tals kåk med 2st LLVP på nedvåning och direktverkande el på ovanvåning.
Dubbelgarage byggt i LECA (ingen isolering) som håller 8 grader mha elradiatorer samt "gäststuga" ovanpå garaget som håller +16 mha ytterligare en LLVP
2 vuxna och 2 småbarn, disk och tvättmaskin går dagligen ...
Mycket pengar blir det
Halland, 200m3 60-tals kåk med 2st LLVP på nedvåning och direktverkande el på ovanvåning.
Dubbelgarage byggt i LECA (ingen isolering) som håller 8 grader mha elradiatorer samt "gäststuga" ovanpå garaget som håller +16 mha ytterligare en LLVP
2 vuxna och 2 småbarn, disk och tvättmaskin går dagligen ...
Mycket pengar blir det
Sanning med modifikation. Om värmepumpen inte orkar ge den värme som behövs så kommer den att kompensera med elpatron (om det finns, annars blir det kallt). Då kan man lika gärna kompensera med direktverkande el.BiFuel skrev:
Vi har ställt in hemma så vår värmepump (som sitter i FTX:en) står 2 grader högre än pannans innetermostat på vintern (21 respektive 19 grader). På så vis går bara pannan igång när värmepumpen inte orkar. Första åren hade vi missat att värmepumpens givare satt i badrummets frånluft, vilket ledde till att värmepumpen slog av och sen aldrig slog på igen eftersom pannan värmde istället... Numera sitter värmepumpens givare bredvid pannans innetermostat.
(Vår golvvärme är f.ö. vattenburen, så jag vet inte om man alltid ska förutsätta att golvvärme är direktverkande el.)
Redigerat:
Har hunnit få två elräkningar till mitt nya hus för december och januari.
Båda ligger på totalt 1.000 kronor vardera inkl. hushållsel och uppvärmning.
Ett plan ca 75 m2. Luftvärmepump på 21 grader. Eluppvärmd varmvattenberedare. Har ett element på el igång på 18 grader i badrummet. Bor ensam. Nätavgift ej inräknad.
Båda ligger på totalt 1.000 kronor vardera inkl. hushållsel och uppvärmning.
Ett plan ca 75 m2. Luftvärmepump på 21 grader. Eluppvärmd varmvattenberedare. Har ett element på el igång på 18 grader i badrummet. Bor ensam. Nätavgift ej inräknad.
Räkningen som var för november och december låg på 2400. Enplanshus från 2010; frånluftsvärmepump; 144kvm; 2,6 i takhöjd + ryggåstak, 24 grader i inomhustemperatur.
Det är inkl. Hushållsel som nog är lite mer än standard då jag är hemma föräldraledig hela dagarna. Nätavgiften är också med där.
Blir lika förvånad varje gång att det inte är mer med tanke på hur varmt vi har det men det är ju så skönt att inte frysa.
Det är inkl. Hushållsel som nog är lite mer än standard då jag är hemma föräldraledig hela dagarna. Nätavgiften är också med där.
Blir lika förvånad varje gång att det inte är mer med tanke på hur varmt vi har det men det är ju så skönt att inte frysa.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
2 vånings från 1909,nyisolerat och bytta fönster. Vattenburen värme.
förra året 5000kwh plus 1,5m3 olja för hela året
förra året 5000kwh plus 1,5m3 olja för hela året
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du vet väl att bara att du är hemma värmer upp kåken med cirka 100 Watt. Och så har du en (eller flera?) liten byting också som gör sitt till energibalansen.byggankan skrev:Räkningen som var för november och december låg på 2400. Enplanshus från 2010; frånluftsvärmepump; 144kvm; 2,6 i takhöjd + ryggåstak, 24 grader i inomhustemperatur.
Det är inkl. Hushållsel som nog är lite mer än standard då jag är hemma föräldraledig hela dagarna. Nätavgiften är också med där.
Blir lika förvånad varje gång att det inte är mer med tanke på hur varmt vi har det men det är ju så skönt att inte frysa.
Det bästa man kan göra för att få varmt och skönt hemma är att bjuda in till fest
Ju fler gäster desto bättre!
300 m2 gammal kalkstenskåk på Gotland.
Beräknad energiförbrukning för januari 9500 kWh :x
Det mesta av detta kom från värmepumpen som drog 2330 kWh och hushållselen som var 1290 kWh.
Total elräkning 3620 kWh och 3229 kr.
Beräknad energiförbrukning för januari 9500 kWh :x
Det mesta av detta kom från värmepumpen som drog 2330 kWh och hushållselen som var 1290 kWh.
Total elräkning 3620 kWh och 3229 kr.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag såg att mitt inlägg blev rätt taffligt i appen, ser ok ut på hemsidan dock (OSX / Safari), om någon är intresserad kommer här en lite mer lättläst uppställning:
2011
Juli: 472
A: 525
S: 686
O: 810
N: 978
D: 1244
2012:
J: 1503
F: 1478
M: 1121
A: 929
M: 735
J: 664
J: 487
A: 637
S: 671
O: 846
N: 1030
D: 1702
2013:
J: 1729
Och som jag skrev ovan, med i runda slängar 700 kWh hushållsel / varmvatten borträknat pratar vi mellan 0 & 1000 kWh värme
/U
2011
Juli: 472
A: 525
S: 686
O: 810
N: 978
D: 1244
2012:
J: 1503
F: 1478
M: 1121
A: 929
M: 735
J: 664
J: 487
A: 637
S: 671
O: 846
N: 1030
D: 1702
2013:
J: 1729
Och som jag skrev ovan, med i runda slängar 700 kWh hushållsel / varmvatten borträknat pratar vi mellan 0 & 1000 kWh värme
/U
