Totalt
Dec 2000kr
Jan 1700kr

Nibe FLVP
200kvm med golvvärme i Uppsala
 
December 2756kWh
Januari 2988kWh

Panasonic LLVP + Direktverkande. 179m2 boyta + ca50m2 garage (ca 12grader)
Vännäsby, Västerbotten
 
Knappt två timmar kavar på månaden och presenterar siffror t o m februari.

Hus byggt 1975.Ca 150 kvm (21 grader) + förråd om 9 kvm (7 - 8 grader). Bergvärme installerad maj 2011 som succesivt har tagits i drift allt eftersom vattenburna radiatorer har installerats. Konverterat från direktverkande el som stöttats av en trött värmepump. 5 personer i hushållet, inkluderat en liten tjej på 7 mån. Under senaste sommaren har huset tilläggsisolerats samt att merparten av fönstren har bytts ut.

Dec 1960, Jan 1899, Feb 1540.

Känner att det går åt rätt håll :-)

Elförbrukning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,

1½ planshus på ca 130 kvadrat. Byggt 1972, ej tilläggsisolerat. Värms med luft/luft värmepump och direktverkande el. Golvvärme i kök och badrummen.
Luftvärmepumpen klarar av hela huset ner till ca -20 (öppen planlösning).

Så här har förbrukning varit denna vinter.
December 2012: 1593 kWh
Januari 2013: 1489 kWh
Februari 2013: 1323 kWh.

Ligger aldrig under 600 kWh under sommarmånaderna, så hushållselen och varmvattnet är väl minst det under de kalla månaderna också.
 
Ska tydligen inte klaga.. :D
Elkostnaden f el konsumerad i januari var 2031:-
160kvm, souterräng, 160kvm..Jönköping. 20.5 grader inomhus, jordvärme..Stödvärme via en minimal braskamin när temp är under -18 (nånstans då brukar elpatronen gå in...)
Edit ByÅ 1969
 
Redigerat:
1plans hus med källare. 97+97m2 originalisolerad källare och original fönster (i källaren) varav hälften är 1glas...
Värmer alla rummen. Vattenburen värme med pellets och braskamin som myseld i källaren. 5000kwh förra året och 4200kwh de två föregående år. Diskamaskinen och tvättmaskinen går minst en ggr om dagen (småbarn) I snitt 4,5 pall pellets per år under tre års tid och ca 5m3 staplad ved per år. Ganska nöjd med det :)
Ligger på 21-22c i alla rum utom källaren och tvättastugan som ligegr på ca 20c.

Ska byta alla källarfönster i år och dränera och isolera källaren nästa år (isodrän + extra) Ska bli spännande och se om det händer något med pelletsförbrukningen.
 
Vårt hus är på 180kvm 60+60+60, byggt under andra energikrisen 78.
Treglasfönster, golvvärme och bergvärme.
Ingen värme påslagen i källaren.

Vår elräkning låg på 1135kr dec 1215kr jan och 1671kr i feb.
Räkningen avser mån innan. El och uppvärmning.

Bergvärmepannans elpatron har aldrig varit igång.

Skellefteå kraft.
 
Två plan ca 180 m2 byggt -76, Huddinge, 2 tonårsbarn med datorer som går nonstop, direktel + trött LVP från 2004, lösull på vinden =>
8 629 kWh Dec-Jan (totalt), kostnad ca 11.700 kr.

Lite högt kanske?
 
Nybyggt 2-planshus, 134 kvm i Skåne. FLVP (ivt 490) drog 1600 kWh i december och januari, drygt 1300 i februari. Hushållsel på 3-400 kWh per månad tillkommer.
Vi har ganska höga siffror för att vara nybyggt välisolerat hus med treglasfönster överallt.
 
Redigerat:
Hus i Uppland 98kvm + ca 40kvm loft 23 grader inne.....LLVP
Garage 50kvm + ca 20kvm loft 16-18 grader....LLVP (otät och oisolerad port)

Total El kWh
[TABLE="class: tstat"]
[TR]
[TD="align: right"]Månad[/TD]
[TD="align: right"]Min[/TD]
[TD="align: right"]Dag[/TD]
[TD="align: right"]Max[/TD]
[TD="align: right"]Dag[/TD]
[TD="align: right"]Medel[/TD]
[TD="align: right"]Totalt[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: right"]1302[/TD]
[TD="align: right"]47.8[/TD]
[TD="align: right"]27[/TD]
[TD="align: right"]79.1[/TD]
[TD="align: right"]10[/TD]
[TD="align: right"]63.5[/TD]
[TD="align: right"]1779.3[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: right"]1301[/TD]
[TD="align: right"]47.7[/TD]
[TD="align: right"]29[/TD]
[TD="align: right"]110.5[/TD]
[TD="align: right"]19[/TD]
[TD="align: right"]70.1[/TD]
[TD="align: right"]2174.2[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: right"]1212[/TD]
[TD="align: right"]52.5[/TD]
[TD="align: right"]1[/TD]
[TD="align: right"]97.8[/TD]
[TD="align: right"]19[/TD]
[TD="align: right"]70.9
[/TD]
[TD="align: right"]2197.6
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Varav garaget...


Garage El kWh
[TABLE="class: tstat"]
[TR]
[TD="align: right"]Månad[/TD]
[TD="align: right"]Min[/TD]
[TD="align: right"]Dag[/TD]
[TD="align: right"]Max[/TD]
[TD="align: right"]Dag[/TD]
[TD="align: right"]Medel[/TD]
[TD="align: right"]Totalt[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: right"]1302[/TD]
[TD="align: right"]12.9[/TD]
[TD="align: right"]27[/TD]
[TD="align: right"]28.0[/TD]
[TD="align: right"]10[/TD]
[TD="align: right"]19.4[/TD]
[TD="align: right"]543.8[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: right"]1301[/TD]
[TD="align: right"]10.7[/TD]
[TD="align: right"]1[/TD]
[TD="align: right"]36.9[/TD]
[TD="align: right"]20[/TD]
[TD="align: right"]20.8[/TD]
[TD="align: right"]645.5[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: right"]1212[/TD]
[TD="align: right"]11.7[/TD]
[TD="align: right"]31[/TD]
[TD="align: right"]26.1[/TD]
[TD="align: right"]26[/TD]
[TD="align: right"]18.9[/TD]
[TD="align: right"]587[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
 
Januari 2013 förbrukning 688kwh,654,08:- fast avgift 554:- Eldar ca 35m3 kubik ved oxå,värmer 165m2+40m2.
 
  • Gilla
weezer och 1 till
  • Laddar…
Jag bor i en enplansvilla i östergötland byggd 2012 på 123 kvadrat med frånluftsvärmepump och golvärme och för mig blev elförbrukingen 1354 kWh i december (ca 1600 kr), 1288 kWh i januari (ca 1700 kr) och 1058 kWh i februari. Innomhustemeperaturen brukar ligga på kring 21 grader.
 
Västmanland, 115m2 x2 (källare) luft/vatten VP, byggår 1972
3500:- totalt för Januari
 
4100kWh i Januari, det inkluderar allt utom nätavgift
282kvm tvåplans villa i södra norrland.
Bergvärme med för klen pump och för litet hål. Elspets under 0C.
 
3.300 i januari.
200 kvm i mälardalen
"Amerika luftpump" på taket modell 1976, lite pimpad och uppdaterad dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.