1 564 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Elräkning som ballat ur
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Håller just på med ett ärende där Göteborg Energi har sölat bort både mätare i samband med byte och avläsningshistorik. De har dock börjat hitta lite i sina rullor...kanske. Idag damp det i alla fall ner en fet räkning för ett halvårs förbrukning och denna verkar inte helt rätt, men kanske i närheten av en verklig förbrukning. Nu till frågan:
Skall inte energibolagen presentera ordentliga faktiska avläsningar efter 1 jan 2010? Som det ser ut på vår räkning har man bytt mätare på julafton 2009 (?) och sedan gjort den första avläsningen 1 april 2010. Här emellan är förbrukningen beräknad per varje månadsskifte.
Detta får inte jag ihop med vårt avtal med rörlig förbrukning. Då ändras ju priset i princip varje dag och avläsningen bör ju ske lika ofta. Som det ser ut på fakturan har jag förbrukat lika mycket varje dag mellan 24 dec 2009 och 1 april 2010. Med tanke på hur vintern och våren har sett ut stämmer det inte.
Skall inte energibolagen presentera ordentliga faktiska avläsningar efter 1 jan 2010? Som det ser ut på vår räkning har man bytt mätare på julafton 2009 (?) och sedan gjort den första avläsningen 1 april 2010. Här emellan är förbrukningen beräknad per varje månadsskifte.
Detta får inte jag ihop med vårt avtal med rörlig förbrukning. Då ändras ju priset i princip varje dag och avläsningen bör ju ske lika ofta. Som det ser ut på fakturan har jag förbrukat lika mycket varje dag mellan 24 dec 2009 och 1 april 2010. Med tanke på hur vintern och våren har sett ut stämmer det inte.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej Gunverth,
står det verkligen i ditt avtal att priset sätts per dag?
Normalt vid rörligt pris är väl att priset sätts per månad (= den avläsningsperiod som normalt tillämpas).
Sedan har elbolagen säkert inkörningsproblem vid övergången från årsvisa avläsningar till månadsvisa.
//KoW
står det verkligen i ditt avtal att priset sätts per dag?
Normalt vid rörligt pris är väl att priset sätts per månad (= den avläsningsperiod som normalt tillämpas).
Sedan har elbolagen säkert inkörningsproblem vid övergången från årsvisa avläsningar till månadsvisa.
//KoW
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Har inte kollat avtalet och det kan säkert vara så att där står att avläsning sker en gång i månaden, men i och med att Göteborg Energi läser av mätaren varje dag och denna avläsning med automatik medför ett underlag hos elleverantören Plus Energi borde detta var mer finkornigt än en enda avläsning mellan juli 2009 och dec 2009 och en mellan 2009 dec och april 2010.
Det intressanta i sammanhanget är att GBG Energi inte är klara med mitt ärende, men att Plus Energi har fått fakturaunderlag och skickat faktura för samma ärende. Plus Energi är helt beroende på GBG Energis avläsningar och när de senare hävdar att de inte är klara är det synnerligen lustigt om Plus Energi ändå kan skicka en faktura och tro att den är rätt. Säkerligen så att allt sker med automatik och ingen har kontrollerat riktigheten.
Det intressanta i sammanhanget är att GBG Energi inte är klara med mitt ärende, men att Plus Energi har fått fakturaunderlag och skickat faktura för samma ärende. Plus Energi är helt beroende på GBG Energis avläsningar och när de senare hävdar att de inte är klara är det synnerligen lustigt om Plus Energi ändå kan skicka en faktura och tro att den är rätt. Säkerligen så att allt sker med automatik och ingen har kontrollerat riktigheten.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Rimligen så debiteras ju elen iallafall även om de haft tekniska problem med avläsningen. Då borde de ju kanske följt ngn. form av normalkurva när de fördelar förbrukningen under perioden, ungefär som de gjorde förr när det var prel debiteringar osv.
Att de istället slår ut förbrukningen jämnt över perioden borde rent logiskt vara en fördel för dig som förbrukare. De månader du haft högst förbrukning så är väl oftast priset som högst också.
Att de istället slår ut förbrukningen jämnt över perioden borde rent logiskt vara en fördel för dig som förbrukare. De månader du haft högst förbrukning så är väl oftast priset som högst också.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Kan nog vara så att frånvaron av avläsning gynnar mig. Totala förbrukningen är rimlig. Det är bara det att jag blir lite irriterad på att de först har tappat bort alla historik, sedan hittar den "någonstans" och framför allt påstår att det senaste mätarbytet var på julafton.
Klicka här för att svara