Konstigt då att han kommer med förslag som inte går att genomföra och tycks tro att höga priser i Sverige beror på import. Jag håller med om att han borde vara kunnig med det CVt. Men det verkar ju inte riktigt vara så.

D Daniel 109 skrev:
Konstigt då att han kommer med förslag som inte går att genomföra och tycks tro att höga priser i Sverige beror på import. Jag håller med om att han borde vara kunnig med det CVt. Men det verkar ju inte riktigt vara så.
Hans förslag blev ju politiskt omöjligt i EU-Bryssel. Sen finns det ju flera varianter som Polen, Spanien Portugal redan genomfört. Sen inser jag själv att viktigaste är att med alla medel bekämpa inflationen.
För att lösa det här så måste den planerbara elkraftproduktionen byggas ut kraftigt i hela EU-zonen.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Ingen har infört något som liknar det Beken modellen föreslår, med dubbla marknader med olika pris. Det fungerar inte.

Har du sett honom hälla vatten och få det till att priset beror på importen i ställer för exporten?

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Ja, det kan han ju påstå om han vill. Men det handlar inte om ett upplägg med dubbla marknader. Det här handlar om länder på kanten av unionen med begränsad handel. De har då begränsat handeln för att få en avvikande intern marknad. Sverige är ett land med mycket anslutningar och flöden genom landet. Så Bekenmodellen är inte införd där även om han påstår det, och samma modell är inte rimlig i Sverige.

D Daniel 109 skrev:
Ja, det kan han ju påstå om han vill. Men det handlar inte om ett upplägg med dubbla marknader. Det här handlar om länder på kanten av unionen med begränsad handel. De har då begränsat handeln för att få en avvikande intern marknad. Sverige är ett land med mycket anslutningar och flöden genom landet. Så Bekenmodellen är inte införd där även om han påstår det, och samma modell är inte rimlig i Sverige.
Jo nu finns det länder inom EU som Tyskland och Danmark som motsätter sig en prisreglering och på den vägen är det Man kan omöjligt komma överens. Så då får marknaden fortsätta och det bir en "sjukelpenning" förmodligen i åratal.
Sen är jag ganska säker på att läget i Sverige är klart dystert och inflationsbekämpning är det viktigaste.
Bloomberg pekade ju ut Sverige som ett riktigt "sorgebarn" inom EU.
https://www.dagensps.se/bors-finans/fastigheter/hotet-mot-ekonomin-sverige-lage-varst-i-hela-eu/

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Hans förslag blev ju politiskt omöjligt i EU-Bryssel. Sen finns det ju flera varianter som Polen, Spanien Portugal redan genomfört. Sen inser jag själv att viktigaste är att med alla medel bekämpa inflationen.
För att lösa det här så måste den planerbara elkraftproduktionen byggas ut kraftigt i hela EU-zonen.
Hur blev det politiskt omöjligt?

K karlmb skrev:
Hur blev det politiskt omöjligt?
EU lyckades efter månaders förhandlande enas om ett gastakspris och den omrösningen är klart intressant.
Tyskland samt Danmark var emot och det är då samma länder som är emot kärnkraft och ställt till det med sin planerbara elproduktion. Jag tror inte det finns några förutsättningar för att förhandla om elhandelsavtalet inkl prismodell. Men Sverige ska ju vara ordförandeland i EU efter nyår så vem vet?

Tycker det är intressant att vissa menar att det är omöjligt att ändra den modell vingar idag..

Bakåtsträvare är tänket om att det är omöjligt att ändra dagens system.

Bengt har många bra idéer på möjliga lösningar och att ifråga hans kompetens är rätt magstarkt kan jag tycka.

Jag anser att modellen idag inte fungerar och tror och hoppas på att detta inom snart framtid kommer att förändras.

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu finns det länder inom EU som Tyskland och Danmark som motsätter sig en prisreglering och på den vägen är det Man kan omöjligt komma överens. Så då får marknaden fortsätta och det bir en "sjukelpenning" förmodligen i åratal.
Sen är jag ganska säker på att läget i Sverige är klart dystert och inflationsbekämpning är det viktigaste.
Bloomberg pekade ju ut Sverige som ett riktigt "sorgebarn" inom EU.
[länk]
Det funkar inte med prisreglering. Då måste du även ta till ransonering. Hur bestämmer man då vem som ska få el?

Men om ni som förespråkar det så hårt bör nog börja med att förstå hur elpriset sätts.

P paralun skrev:
Jo det har han själv skrivit en artikel om.

”Vinnarna är Portugal, Spanien och Polen”
[länk]
Det finns beskrivet av Niclas Damsgaard i en kommentar i den där artikeln exakt vad Spanien/Portugal respektive Polen har gjort, och vilka undantag de fått.

I korthet så subventionerar Spanien gasproducenter, vilket sänker den prissättande komponenten av elpriset men samtidigt leder det till att de säljer billig el till Frankrike. De kan göra så för att exporten är liten. Vi skulle inte kunna göra så, eftersom vi skulle behöva fylla alla våra utlandsförbindelser (utom möjligen till NO4), och det skulle bli snordyrt.

Polen har ett undantag där de tillåter transit men begränsad import/export av stabilitetsskäl. I praktiken leder det till att de får ett annat pris (ofta lägre, men dagar som den här högre). Det här skulle vi kunna ansöka om, men det är osannolikt att vi skulle få ett undantag eftersom vårt nät (trots sina uppenbara brister) troligen är för bra för att få undantag.

(Överlag finns det en del bra kommentarer i den där artikeln.)

• Gilla
sandos
  • Laddar…
Jag förstår hur elpriset sätts men det går att ändra som mycket annat.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Hur skulle det annars sättas?

Men tror du på allvar att den prissättning som vi har idag inte går att ändra?

Då blir jag oroligt för dig på riktigt..

• Gilla
  • Haha
videopac och 6 till
  • Laddar…
Jag frågande hur du tycker att den borde ändras.

• Gilla
Zodde och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.