966 220 läst ·
10 396 svar
966k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Ja, det var kanske olämpligt.
Jag tar en annan analogi. Säg att ett kinesiskt bolag prospekterar och startar en gruva i norra Sverige. Materialet måste av någon anledning skickas på järnväg, genom getingmidjan, Stockholm, ja, hela Sverige. Det är så lönsamt att det betalar sig 10ggr bättre än persontrafik och övrig transport.
Är det då rimligt att lägga ned tåglinjer, pendlande mellan tex Stockholm Uppsala får cykla eller åka buss? Mormor kan inte ta tåget mellan Gävle och Sundsvall. Eller höja SL kortet til 10.000 kr/mån? Men fri prissättning och marknad råder!
Skola, sjukvård, vägar, järnvägar, infrastruktur som el, tele, internet är alla för viktiga för att styras av och prissättas av en full marknadsekonomi.
Är det då rimligt att lägga ned tåglinjer, pendlande mellan tex Stockholm Uppsala får cykla eller åka buss? Mormor kan inte ta tåget mellan Gävle och Sundsvall. Eller höja SL kortet til 10.000 kr/mån? Men fri prissättning och marknad råder!
Skola, sjukvård, vägar, järnvägar, infrastruktur som el, tele, internet är alla för viktiga för att styras av och prissättas av en full marknadsekonomi.
Nät, som elnät, järnväg, vägar, mm. Är infrastruktur som inte lämpar sig för privat ägande eller helt marknadsmässig prissättning.
Men varor som malm, el mm som transporteras är en annan sak. Där fungerar i allmänhet marknadspriser vettigt.
Men varor som malm, el mm som transporteras är en annan sak. Där fungerar i allmänhet marknadspriser vettigt.
Dotterns elräkning halverades när hennes inneboende flyttade ut. Han hade en gamingdator som stod på dygnet runt. Lägenhet med endast hushållsel.T TommyC skrev:Jo, jag har inte ännu lyckats klara ut varför hushållselen ligger så högt. Troligaste förklaringen just nu är att två stationära datorer drar ca 400 W styck och står på lite för många timmar per dygn. Det återstår att bekräfta dock. Det är i så fall möjligt att ersätta den ena eller båda med en laptop modell lite slöare. Utrustning för att mäta finns. Återstår att få tid över till det.
Nja, han lagade ingen mat och hade bara en liten LED-lampa i rummet, så datorn var den enda el han förbrukade. Visserligen lagade dottern mat åt dem båda rätt ofta, men det drar inte nämnvärt mycket mer el att laga mat åt två istället för en, snarare tvärtom eftersom det oftare blev hämtpizza och sådant när han bodde där.F fribygg skrev:
Stödet som nu ska utbetalas ÄR FÖR DENNA VINTER.P Pligg85 skrev:
Storleken på stödet baseras på föregående förbrukning för att inte ta bort incitamenten att spara el.
Men då tom Daniel verkar gett upp tanken på att lära dig så kommer inte jag göra det heller..
Du har fel helt enkelt.
Sen så innebär en prisökning med 100 öre/kWh inte att räkningen blir 100 öre dyrare på totalen, så även där har du fel.
Men jag har annat för mig än att slåss med väderkvarnar om dagarna, som om du inte skriver något helt uppåt väggarna igen så lämnar jag diskussionen tills vidare.
Nja Karlmb skrev faktiskt " Vad staten drar in på elförsörjning via Vattenefall"Z Zodde skrev:
Och räknar man på precis allt som indirekt & direkt kommer in till staten, så är det väldigt STORA pengar.
K karlmb skrev:
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 539 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 539 inlägg
Noterade idag att min elbil (Nissan Leaf) har förbrukat 2700kWh på att köra 1700mil (enligt bilens app). Så långt ok.
Noterade även i laddboxen (Easee) att det gått åt 3500kWh laddning (enligt laddboxens app). Har bara en bil och ingen med elbil har hälsat på.
Det betyder att förvärmningen på morgonen under vintertid har kostat 800kWh. Behövs vissa mornar så klart men här finns lite besparingspotential till 2023.
Noterade även i laddboxen (Easee) att det gått åt 3500kWh laddning (enligt laddboxens app). Har bara en bil och ingen med elbil har hälsat på.
Det betyder att förvärmningen på morgonen under vintertid har kostat 800kWh. Behövs vissa mornar så klart men här finns lite besparingspotential till 2023.
Redigerat:
Nu kan varken moms eller andra avgifter som kommer ”indirekt” karakteriseras som vinster, än mindre ”övervinster”J jawen skrev:
SE2B Bernt Ö97 skrev:Du är inte riktigt objektiv i dina beräkningar.
Spotpris på helåret är inte ett årsgenomsnitt på elkostnaden eftersom ca 60-70 % av värmeproduktionen sker vinterhalvåret.
Spottpriset vinterhalvåret är betydligt högre än ditt helårspris.
Ca 300 öre/kwh i dec 2022 jämfört med ca 70 öre/kwh I elområde 3,4 under år 2018-2021 ==> ökning 230 öre/kwh
Genomsnittsvillan förbrukar faktiskt ca 20 000 kwh varav 15000 kwh är värmeproduktion. Ca 12 000 kwh förbrukas under okt-mars.
Enbart ökad elkostnad okt-mars kan då bli 12 000 kwh x 230 öre = ca 27 600 kr, förhoppningsvis lägre men långt över den blygsamma ökning du räknar fram, som du menar att "alla" borde ha marginal för.
Dessutom tillkommer:
Ökade bränslepriser för de som är tvingade att använda egen bil till jobbet, inhandla mat, kanske någon fritidsaktiviteter och ev besöka anhöriga/vänner.
Ökade priser mat/kläder/skor mm
Ökade bostadsräntor
Kostnadsökningar för en normalfamilj senaste halvåret kan vara 50 000-75 000/6 månader, (kanske upp mot 100 000 kr/år)
Du har förmodligen en väldigt god ekonomi som anser att dessa kostnadsökningar utan svårighet kan hanteras av gemene man.
Själv har jag god ekonomi och har haft lyckan att kunna spara regelbundet och som du rekommenderar. Rustat vårt boende och kraftigt minskat energiförbrukning, mindre än 50% sedan 2018, men jag ser att marginalen krymper snabbt.
Du borde kanske besöka/träffa några vanliga mäniskor i den verkliga världen och informera dig om läget. Gärna barnfamiljer som ännu inte hunnit bygga upp ett stort sparkapital.
Utöver detta fins en hotbild med företagsnedläggningar pga höga energikostnader och därmed hög arbetslöshet.
SE3
SE2 hade 26 öre i rörligt jan-mars
i September upp och nuddar på kronan och det är först december som dragit iväg anmärkningsvärt här.
I område 1-2 har folk ännu inte öppna extrema räkningar för hushållet.
SE3 så har du kronan i snitt på jan-april och sen de dyra månaderna som blev i Augusti+Spetember så har man inte hunnit få på värmen än. Jag tror jag började köra ut värme i huset sista veckan i september.
80 öre i oktober och sen 130 i november som var väldigt mild.
December blir jobbigare och har inte fakturerats än.
Men det är 2kr kWh extra och 5-6 tusenlappar som man åker på nu i en Villa.
2022 är inte så hemskt som du vill påskina.
Dina merkostnader du nämner har inte skett på elen.
Sen i en normal villa runt 160 kvadrat så ska du klara dig med 15.000kWh om den är bra isolerad och underhållen i södra sverige framförallt om man sparar och gör lite prioriteringar.
Vettig uppvärmningssystem så klart.
Sen vad folk har överbelånat sitt boende med och skuldsatt sig på bilar mm tycker jag inte ska spela så stor roll i en diskution för EL-priser.
På dig låter det som om EL-stöd ska täcka allt för det är så synd om folk.
Ger man sig in i leken med mångmiljonbelopp i lån utan att binda eller säkra utgifterna så kan det hända saker. Vi har fortfarande en löjligt pytteliten styrränta på 2,5%. Historiskt jättelåg och något som vi borde tacka och ta emot men svensken valde att skuldsätta sig för livet och lite till när räntan bara kunde gå upp.
Jag tillhör inte den som tycker synd om dem och bundit själv på 9 år till.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Jag skulle hamna under 15000 kWh för året även med denna decembers förbrukning alla tolv månaderna, trots lagom dålig isolering och inget värmetillskott från eldning, fjärrvärme eller radioaktiva väggar. Folk i allmänhet slösar, om inte annat genom att ha onödigt stora hus. Elräkningen för december ser ut att bli endast 1300 kr högre än december förra året.
Skönt. Tackar vi för. Nöjet är på min sida.Jarlingar skrev:
Stödet som nu ska utbetalas ÄR FÖR DENNA VINTER.
Storleken på stödet baseras på föregående förbrukning för att inte ta bort incitamenten att spara el.
Men då tom Daniel verkar gett upp tanken på att lära dig så kommer inte jag göra det heller..
Du har fel helt enkelt.
Sen så innebär en prisökning med 100 öre/kWh inte att räkningen blir 100 öre dyrare på totalen, så även där har du fel.
Men jag har annat för mig än att slåss med väderkvarnar om dagarna, som om du inte skriver något helt uppåt väggarna igen så lämnar jag diskussionen tills vidare.
För att knyta an till trådrubriken så är faran över, en av ministrarna för alternativa fakta har nu bekräftat att elstödet är på plats sedan 1 november, precis som utlovat, det blir mao elräkningar på max 4-5.000kr, det var iaf ett bra besked för de som lever i dennas alternativa verklighet.