Skulle det vara helt omöjligt att tillämpa de takpriser för inframarginell produktion som ändå ska införas, direkt i marknaden, istället för att ta in det som skatt och betala ut bidrag? Enligt EU förordningen (2022/1854) anser man att det skulle vara att föredra om jag tolkar den rätt:

31: Även om det kan vara mer effektivt att tillämpa taket för marknadsintäkter vid den tidpunkt då transaktionerna avräknas, är det kanske inte alltid möjligt, till exempel på grund av skillnader i hur grossistmarknaderna för el är organiserade i medlemsstaterna och över olika tidsramar. För att ta hänsyn till nationella särdrag och underlätta tillämpningen av taket för marknadsintäkter på nationell nivå bör medlemsstaterna ha rätt att besluta om de ska tillämpa det antingen när avräkningen av elutbytet äger rum eller därefter. Medlemsstaterna bör också behålla möjligheten att förfinansiera stödåtgärder till elslutkunder och samla in marknadsintäkter i ett senare skede. Kommissionen bör ge medlemsstaterna vägledning om genomförandet av denna åtgärd.
Vindkraft, kärnkraft, vattenkraft utan magasin, biomassa, avfallsförbränning, solenergi får aldrig mer betalt än 180 euro per MWh. Köparna får betala ett volymvägt medelpris, samma för alla.

K krfsm skrev:
Det är klart att det går att göra om modellen, men då måste man se till att det man byter till inte har värre problem än de man har. Det stora problemet med Beken-modellen är att det finns ett supermassivt incitament för producenterna att taktikbuda i en långt större utsträckning än dagens modell.

I dagens modell så kan t.ex. kärnkraftverken sätta minimipris (vilket innebär att de i "värsta" fall är villiga att betala ca 5 kr/kWh för att du ska konsumera deras el) i fast förvissning om att detta sällan händer och att de får en rimlig lönsamhet ändå. I Beken-modellen skulle ett sådant beteende garantera att man alltid hamnade i den billiga inhemska poolen. Så då finns incitamentet att höja sitt bud så mycket man vågar, för att få så mycket av sin produktion som möjligt i exportpoolen. Vilket förutom att riskera att ge onödigt höga priser till konsumenter (alla producenter höjer ju sina bud) riskerar att ge onödiga finansiella risker för producenterna om de gissar fel och behöver dumpa sin produktion på intradagsmarknaden för att slippa sänka effekten på kraftverket.
Jo nu ligger nog de riktiga skälen i Tysklands Energiewende och Frankrikes kärnkraft, inte i risken för bluffbud.
Under inga omständigheter får man ju riskera att kärnkraften blir för lönsam med Tysklands syn på saken.

K karlmb skrev:
Jag förstår inte hur du menar här.
Kan du uttrycka det i andra ord?
I nuvarande modell kan producenterna till stor del bjuda efter vilket minsta pris de är villiga att sälja sin el för, eftersom alla är garanterade samma pris. I Beken-modellen sorteras du i "lågt pris" eller "högt pris" beroende på ditt bud, så om du bjuder lågt så hamnar du alltid i "lågt pris"-kategorin.

Därför kan du som producent inte längre bjuda efter lägsta pris som du är villig att acceptera, för då skänker du bort massvis med pengar till de övriga deltagarna. Så istället behöver du åtminstone försöka bjuda efter hur mycket pengar du skulle vilja ha för din el, vilket innebär att alla producenter kommer att bjuda högre än idag.

Du kommer också försöka gissa vad de andra producenterna bjuder, med målet att bjuda högt nog för att inte hamna i "lågt pris"-kategorin men inte så högt att du inte får sälja alls.

Innebär det att priset blir högre än idag? Nej, inte nödvändigtvis, men det finns en överhängande risk för det.

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Jaha alla spekulerare blev el priset 10kr som Aftonbladet skrev i början av månaden?

K krfsm skrev:
I nuvarande modell kan producenterna till stor del bjuda efter vilket minsta pris de är villiga att sälja sin el för, eftersom alla är garanterade samma pris. I Beken-modellen sorteras du i "lågt pris" eller "högt pris" beroende på ditt bud, så om du bjuder lågt så hamnar du alltid i "lågt pris"-kategorin.

Därför kan du som producent inte längre bjuda efter lägsta pris som du är villig att acceptera, för då skänker du bort massvis med pengar till de övriga deltagarna. Så istället behöver du åtminstone försöka bjuda efter hur mycket pengar du skulle vilja ha för din el, vilket innebär att alla producenter kommer att bjuda högre än idag.

Du kommer också försöka gissa vad de andra producenterna bjuder, med målet att bjuda högt nog för att inte hamna i "lågt pris"-kategorin men inte så högt att du inte får sälja alls.

Innebär det att priset blir högre än idag? Nej, inte nödvändigtvis, men det finns en överhängande risk för det.
Var läser du att Bekenmodellen sorterar buden?

D Daniel 109 skrev:
Det är det jag också undrar. Jag har inget bra förslag. Det tycks ingen annan heller ha eftersom det inte dyker upp något vettigt förslag. Jag tycker att man bör ha ett bättre förslag när man argumenterar för att det nuvarande behöver ändras.
Daniel, det är ett forum det här du kanske missat det.

Att som du oftast bara "slaktar" allas kommentarer & förslag/åsikter vid fotknölarna, ger ingen bra "ton" i diskussionen & är ibland rätt kränkande..

Denna tråd är ju lite "frustrated brain try to solve" tråd, där folk "boll-plankar" tankar å åsikter.
Kan du inte bidra med någon form av bättre system, så kanske du i alla fall kan sluta "förminska/idiotförklara" folk

• Gilla
nissebrun och 9 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fast i ditt exempel så funkar värmesystemet utmärkt, men när räkningen kommer ringer du till rörmokaren och säger "det för dyrt, du måste göra om mitt värmesystem till ett billigare".
Nej, men kanske bli effektivare!
Allmänt vanligt problem att just värmesystem är dåligt "injusterade", & nån form av justering behöver elmarknaden oxå.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Det jag och en majoritet vill är en förändrad eller ny modell, med all respekt för några som tycker och inte vill ändra den modell vi har idag
Majoritet som vill ändra ”modellen” som funkat i decennier och som är en av grundpelarna i vår västerländska marknadsekonomi? Tror jag inte en sekund på. Vi har ett krig i Europa, det är felet och på kort sikt behövs stödåtgärder. På längre sikt stabil och mindre sårbar produktion.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu ligger nog de riktiga skälen i Tysklands Energiewende och Frankrikes kärnkraft, inte i risken för bluffbud.
Under inga omständigheter får man ju riskera att kärnkraften blir för lönsam med Tysklands syn på saken.
Nej, så är det inte.

Redigerat:
K karlmb skrev:
Var läser du att Bekenmodellen sorterar buden?
Hur tror du att modellen fungerar då? Du tycks varken ha förstått Nordpool eller Beken. Ändå propagerar du för ändringar.

J jawen skrev:
Daniel, det är ett forum det här du kanske missat det.

Att som du oftast bara "slaktar" allas kommentarer & förslag/åsikter vid fotknölarna, ger ingen bra "ton" i diskussionen & är ibland rätt kränkande..

Denna tråd är ju lite "frustrated brain try to solve" tråd, där folk "boll-plankar" tankar å åsikter.
Kan du inte bidra med någon form av bättre system, så kanske du i alla fall kan sluta "förminska/idiotförklara" folk
Problemet är ju att folk häver ut sig idiotiska förslag och vägrar ta till sig förklaringen om varför det är idiotiskt. När Krfsm kommer med vettiga svar förstår ju ingen. Ja, jag har tröttnat på att skriva långa pedagogiska svar eftersom ni ändå bara upprepar samma idiotiska förslag ändå. Ni fattar ju inte hur det fungerar fast man skriver det under näsan på er.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
G
Nu är det så att Daniel sagt att det inte går att förändra och det med basta! Nu fortsätter vi låta staten, producenterna, ägarna av kablar osv tjäna på kriget och så låter vi Sverige gå under, det finns inget annat att göra!
Sen det inte satsas på de 6 befintliga reaktorerna eller byggas nya för det är för dyrt.

• Gilla
nissebrun och 4 till
  • Laddar…
Nej, det har jag inte sagt. Jag har sagt att Beken modellen inte fungerar. Att Nordpool fungerer. Flera tycks inte begripa varken Nordpool eller Beken. Men man kan absolut hantera den marknadssituation med diverse specialregler. Tex det föreslagna vinsttaket.

Z Zodde skrev:
Majoritet som vill ändra ”modellen” som funkat i decennier och som är en av grundpelarna i vår västerländska marknadsekonomi? Tror jag inte en sekund på. Vi har ett krig i Europa, det är felet och på kort sikt behövs stödåtgärder. På längre sikt stabil och mindre sårbar produktion.
Har fungerat ja, men hur bra fungerar det nu då andra länder inte har tillräcklig kapacitet inom landet? Ska det drabba sverige, varför??

Bra, då vet vi var du står!

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Har fungerat ja, men hur bra fungerar det nu då andra länder inte har tillräcklig kapacitet inom landet? Ska det drabba sverige, varför??

Bra, då vet vi var du står!
Det är väl inte brist på kapacitet? Gaskraftverken kör nog för fullt, det är PRISET på gas som är skurken...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.