142 843 läst ·
270 svar
143k läst
270 svar
Elräkning 10600 kr trots bergvärme
Det stämmer att 5% per grad inte riktigt är sann, men det finns ett någorlunda linjärt förband mellan temperaturskillnad mellan inne och ute och förbrukning.N Norrby1 skrev:
Jag plottade min dygnsförbrukning och medeltemp (ute) i en figur. Blåa punkterna är denna eldningssäsong och orangea punkter förra eldningssäsongen.
I år ser man en brytpunkt ungefär vid 2-3 plusgrader när elpatronen börjar hjälpa till. Förra säsongen använde vi bara elpatron.
Med elpatron ger en grad ökning av tempskillnaden ungefär 4 kWh extra i förbrukning. Med bara FLVP är det 1 eller 2 kWh. Hur många procent det är beror på hur stor förbrukningen är och det kan vara allt från 5% vid stor förbrukning till flera tusen procent när den grad extra eller mindre gör skillnad mellan uppvärmning på eller inte
Märkligt. Jag var nyfiken på om han bodde i hus eller lägenhet. Han finns faktiskt inte bokförd i sverige med det namn de säger han heter.Unikt namn skrev:
Vet att han bodde i Kristianstad iallafall för något år sen men han är puts väck.
Börjar bli lite ot. Men det är nog fler än en politiker som har skyddad identitet pga hotbilden och är svårsökta.Rkarlsson skrev:
Jag är mycket tveksam att det går att vara valbar politiker i Sverige utan att vara bosatt här.
Idén att en utomlandsboende skulle bestämma lokalpolitiken här går mot all rim och reson.
Nej kortis skiter jag i. Jag tänkte på söder.Jonatan79 skrev:
Möjligt han har skyddade uppgifter. Men isåfall bor han väl inte med den som står som hans fjälla. Inte för jag bryr mig om det, men hade varit intressant att veta hur han bodde ändå.Unikt namn skrev:
Kan tänka mig hotbilden blev rätt hög när han höll på för en del år sen.
Men det har inte med detta att göra =)
Det var bara kortis som var helt off och skapade intresse över bostaden.
Golvet ska knappast kännas varmt (om du ska minimera elförbrukningen); det viktiga är att det inte känns kallt.A Aussiegrit skrev:Oj tror du den drar så mkt? Det är relativt litet badrum men jag måste ha den på 6,5 eller 7 alltså nästan öl max finns från 1-7 i stryka eller vad man ska säga för att märka att det blir varmt. Lägger jag på 3-4 känns golvet ändå kallt. Badrummet är rätt gammalt vet ej när men det kakel och klinker men säkert från sent 90 eller början 20-talet.
Mitt elgolv i badrummet står på 18,5 grader och då säger termometern drygt 21 i luften, vilket är mer än drägligt. Tidigare hade jag termostaten på 20-21 och då blev det varmt och gott i badrummet, men det har man ju inte råd med nu. Därför har jag sänkt och det fungerar utmärkt. Badrummet är på övervåningen, så det försvinner inte onödigt mycket värme till ingen nytta och det känns fortfarande något varmare i badrummet än i övriga huset.
Jag håller med om tvätttorkning. Vi har inte en massa barn i nedsmutsande ålder och använder avstängt torkskåp. Ett tips med torkskåp är att vid behov använda fläkt utan värme. Fläkten drar några tiotals watt och när luften rör på sig torkar det snabbare. Detta kanske inte räcker om man tvättar mycket, men för somliga kan det vara tillräckligt och billigt.Rkarlsson skrev:Torktumla måste ni det? Hur många barn har ni?
Vi bor i 95kvm med källare, halva källaren har golvvärme men via bergvärmen, även så badrummet.
1 barn, tvättar en gång i veckan och lufttorkar, slängde ut torktumlare när vi flytta in.
Bergvärmen installerad 2002 också en greenline och den tuffar på. Huset byggt -45 dock nya fönster och halvvettigt isolerat.
Vi gjorde av med 1100 kwh i december i skåne.
Klipp sladden till torktumlaren (farsan gjorde så när vi bodde hemma haha) och säg till tant att nu lufttorkar vi kläderna.
Sänk även värmen, 20 räcker väl? Vi har 17 men vi slänger igång kaminen när vi kommer hem.
Det beror på vad man har för värmekälla. Förhållandet mellan temp och husets värmeförluster är linjärt (u-värde * arean * temperatuskillnaden).N Norrby1 skrev:
Värmer man med värmepump så minskar verkningsgraden vid högre temperatur, så då kan det bli ett olinjärt förhållande mellan temperaturen och mängden köpt elektricitet.
Jag använder en avfuktare i tvättstugan, den drar inte överdrivet mycket el och den ser till att det inte blir för hög luftfuktighet + att tvätten torkas snabbt.T torkelb skrev:Jag håller med om tvätttorkning. Vi har inte en massa barn i nedsmutsande ålder och använder avstängt torkskåp. Ett tips med torkskåp är att vid behov använda fläkt utan värme. Fläkten drar några tiotals watt och när luften rör på sig torkar det snabbare. Detta kanske inte räcker om man tvättar mycket, men för somliga kan det vara tillräckligt och billigt.
Snarare borde väl frun, dra in på sina utgifter.... prioritera. Frihet att bestämma UTAN ansvar för konsekvenserna är ju annars en svensk paradgren, tyvärr...I Ingemar D skrev:
Nej, det är en konstant mängd kWh som värmebehovet minskar per grad man sänker. Antal kWh beror på husets storlek, isolering och ventilation. Hur många kWh inköpt el det motsvarar beror på uppvärmningskälla och hur många procent av den totala elförbrukning det är beror på hur mycket el man förbrukar.B b50gud skrev: