j.f.s j.f.s skrev:
@JD1170E

Vi hade tokvarmt på övervåningen så har strypt elementen där. Huset hade från början oljepanna så har blandat med gamla grova rör till nedervåningen medans övervåningen har betydligt grannare rör. Ligger nu på ett delta på ca 10 grader över alla element.

Men huvudorsaken till att jobb med justering av bergvärmepumpen var att elpatronen kickade in redan strax under nollan=onödigt kostsamt. Nu har jag blockerat den ner till -7 och vi håller 21 grader inne utan problem ner till iaf -7. Vi har inte haft kallt på ett tag nu så svårt att veta riktigt hur långt ner i temp vi klarar utan tillskottet.
En fråga. Hur blockar du elpatronen? Har själv en pump från IVT och går in i servicemenyn till "blockera elpatron" och "fördröjd elpatron" men hur ska temperaturen ställas? Det finns ingen förklaring till detta i min manual. Hur ska temperaturen ställas för att blockera elpatronen redan vid ex vis 2 grader? I menyfönstret syns bara temperaturen ingen förklaring vad inställning innebär, frånslag eller tillslag av elpatron alltså. Tacksam för svar

N Nordsjö skrev:
En fråga. Hur blockar du elpatronen? Har själv en pump från IVT och går in i servicemenyn till "blockera elpatron" och "fördröjd elpatron" men hur ska temperaturen ställas? Det finns ingen förklaring till detta i min manual. Hur ska temperaturen ställas för att blockera elpatronen redan vid ex vis 2 grader? I menyfönstret syns bara temperaturen ingen förklaring vad inställning innebär, frånslag eller tillslag av elpatron alltså. Tacksam för svar
Jag har strypt mina radiatorer som kortslöt kretsen med hjälp av returskruven (Ej termostaten) har plockat bort samtliga. Ändrar integral (Thermia) VP 99 TS 1000, får se hur mycket innetemperaturen svajar, lär få korrigera. Elpatron vill jag ha aktiverat ifall pumpen rasar. Den är från 2001 med 130m borra, trasiga KB-givare.. :(

rumbör 20
Kurva 38 I Västernorrland (varmare i huset än med rumbör 21 kurva 42.
Villa 150m2 källare 75m2.
elgolvärme hall och badrum
Solpaneler 10.5kwp (inte i drift än)
Årsförbrukning 10560kwh INNAN denna mycket lyckade optimering av styra-/krets.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
j.f.s
N Nordsjö skrev:
På min med styrkort Rego 637 så är det under meny 8.2

j.f.s j.f.s skrev:
Jag har en rego 600 serie. I menyn 8.2 har även jag "block tillskott". Se bifogad bild.
Vilken temperatur ska ställas in om man vill blockera tillskottet av elpatronen. På bilden ligger inställningen just nu på 18 grader. Om man vill blockera tillskottet att INTE koppla in på 18 grader är det då den temperaturen man ska ställa in eller ska man ställa in lägre temperatur?
Alltså, hur fungerar inställningen? Är det så att man ställer temperaturen på blockeringen när man vill att den ska starta på ex vis 18 grader, då ställer man den på 18 grader, eller är det så att den ska ställas att stoppa vid den temperaturen?

j.f.s j.f.s skrev:

• Regopanel med menyval 8.2 visande inställningen 'Block. Tillskott. -10° 18,0°' och tre styrknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ställer du in t ex 0 grader så aktiveras bara tillskottet (vid behov) om det är kallare än 0.

useless useless skrev:
Ställer du in t ex 0 grader så aktiveras bara tillskottet (vid behov) om det är kallare än 0.
Tack för svaret, då vet jag hur det fungerar. Toppen

Ett alternativ till att blockera tillskottet är att dra upp tillskottsfördröjningen rejält.

j.f.s
Absolut. Jag har även justerat ramptider och tillskottstimer.

Ramptid öppna: 60min
Ramptid stänga: 2min
Tillskottstimer: 180min

j.f.s j.f.s skrev:
@JD1170E

Vi hade tokvarmt på övervåningen så har strypt elementen där. Huset hade från början oljepanna så har blandat med gamla grova rör till nedervåningen medans övervåningen har betydligt grannare rör. Ligger nu på ett delta på ca 10 grader över alla element.

Men huvudorsaken till att jobb med justering av bergvärmepumpen var att elpatronen kickade in redan strax under nollan=onödigt kostsamt. Nu har jag blockerat den ner till -7 och vi håller 21 grader inne utan problem ner till iaf -7. Vi har inte haft kallt på ett tag nu så svårt att veta riktigt hur långt ner i temp vi klarar utan tillskottet.
Bra jobbat!
Ännu en klåpare till värmepumpsinstallatör åtgärdat.

j.f.s j.f.s skrev:
@JD1170E

Att det blir för varmt beror på fel värmekurva. Troligen i kombination med dåligt balanserat värmesystem. Elpatronen går in när den behövs utifrån de övriga inställningarna och värmesystemet blir inte varmare än vad värmekurvan stipulerar oavsett om det är kompressorn, elpatronen eller båda som värmer.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man sparar väl energi på att snabbvärma ugnen? All tid den är varmare än omgivande rum så läcker det ut värme. Ju kortare den tiden är desto bättre.
Det tror jag inte.
Jag är inte dryg bara besserwisser

useless useless skrev:
Ett alternativ till att blockera tillskottet är att dra upp tillskottsfördröjningen rejält.
Alltså denna. (Se bild).
Det finns pengar att spara även med denna inställning :D.
En tanke är, undrar hur många som "vågar sig på" att kliva in i serviceläget på sin bergvärme pump?
Har själv inget emot att göra det, är både utbildad inom tele/elteknik och styrsystem sedan länge och jobbat flera år i yrket, gör lite annat numera dock. Men gemene man bör nog även klara av detta, även med tummen mitt i handen. Dock vete sjutton om alla bör göra det :thinking:, tänker då på de som normalt har svårt att ställa in div teknik i hemmet i övrigt :crysmile:
Allt gott...

• Kontrollpanel för bergvärmepump med inställningar för tillskottstid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
A Aussiegrit skrev:
Fick elräkning på 10600 kr för november och december total förbrukning på 3600 kwh bor i Södermanland. Bergvärme installerat 2005. IVT greenline ht plus c6.

Är det för hög förbrukning med mina förutsättningar eller kan jag göra något åt detta? Förbrukat totalt 12500 kWh år 2021.

villa på 99m2 från 1969. Ställt in pumpen så jag har 22-22,5 grader inne. Elgolvärme i badrummet. Småbarn så tvätt och torktumlare går frekvent. Alla vitvaror är 3-4 år gamla. Har FTX med värmeåtervinning.

grannen som har likadan vila installerade luftvärmepump inför i år och förbrukade i december 1000 kwh jämfört mot mina 1900 kwh.
Skulle själv inte stå ut med att ha det 22,5 °C hemma. Någon bekant har det och det är jobbigt.
Drar du ned värmen till 21 °C så sparar du 225 kWh per månad, cirka 150 kWh per grad för ditt hus. Ni vänjer er snabbt.
Torktumlare är en stor energitjuv. Vi har vi ingen. Men har haft en för länge sedan i ett annat hus, men använde den knappt. Sälj den på Blocket!
Varför har man torktumlare??? Världens onödigaste vitvara såvida man inte bor mkt trångt kanske. Funkar lika bra med tvättlina. Stora delar av året torkar vi utomhus.

Kör med nattsänkning och dagsänkning när ni är på jobbet. Det sparar mycket.

Elvärme under klinkers är en stor energivbov. Stäng av och kör med badrumsmatta istället.

Tror lätt ni kan minska energiförbrukningen med 500 kWh/månad totalt sett, allt ovan.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Aussiegrit och 2 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Skulle själv inte stå ut med att ha det 22,5 °C hemma. Någon bekant har det och det är jobbigt.
Drar du ned värmen till 21 °C så sparar du 225 kWh per månad, cirka 150 kWh per grad för ditt hus. Ni vänjer er snabbt.
Torktumlare är en stor energitjuv. Vi har vi ingen. Men har haft en för länge sedan i ett annat hus, men använde den knappt. Sälj den på Blocket!
Varför har man torktumlare??? Världens onödigaste vitvara såvida man inte bor mkt trångt kanske. Funkar lika bra med tvättlina. Stora delar av året torkar vi utomhus.

Kör med nattsänkning och dagsänkning när ni är på jobbet. Det sparar mycket.

Elvärme under klinkers är en stor energivbov. Stäng av och kör med badrumsmatta istället.

Tror lätt ni kan minska energiförbrukningen med 500 kWh/månad totalt sett, allt ovan.
Haha ja börja lev som på stenåldern för några hundralappar….. Du sålde tvn oxå samt bor i mörkret? Vågar du starta kaffebryggaren eller slutat med kaffet helt?

• Gilla
  • Haha
Kekistan och 2 till
  • Laddar…
P
JimmyA6 JimmyA6 skrev:
Haha ja börja lev som på stenåldern för några hundralappar….. Du sålde tvn oxå samt bor i mörkret? Vågar du starta kaffebryggaren eller slutat med kaffet helt?
En prioritering. Han skulle spara 5000 kr per år minst. På 10år blir det 70000 kr minst med avkastning. Kanske 100000 kr.
MC byte, båt, fina resor, eller pensionssparande. Eller så skippar man att spara el och tycker att det är bäst.
Bara att välja själv!

En jag känner köper på väg till jobbet en Kaffe Latte varje morgon för 29kr. Fast det finns gratis kaffe på jobbet. Blir
6500 kr om året. Det får man två flygbiljetter t/r till NY för.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.