P
Magnus Filip skrev:
En prioritering. Han skulle spara 5000 kr per år minst. På 10år blir det 70000 kr minst med avkastning. Kanske 100000 kr.
MC byte, båt, fina resor, eller pensionssparande. Eller så skippar man att spara el och tycker att det är bäst.
Bara att välja själv!

D daniel_021 skrev:
Jag har 18.5 grader inne :) raggsockor och tjocktröja hör till när man har hus ;)
Ulltand Ulltand skrev:
Årets julklapp 2022 :)

Jag tycker du har rätt. Men min fru tycker att allt under 23 grader outhärdligt. Så jag håller mig till det . Hellre det och en glad fru. Man får väll dra in på whisky och öl.:D

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
;)

Och en förbrukning på 700kWh får 100:-, hörde jag av en med elräkning på dryga 9.000:- för december.
Är det alltså 100-lappar de skryter om att bidra med, eller?
Larviga summor, en pizza bara. Om man räknar pengar i pizzor.

Kostar kanske lika mycket att administrera utbetalningen. Vem går egentligen på det där försoningstramset;)
Då gör du av med mer än 700kwh.

I Ingemar D skrev:
Jag tycker du har rätt. Men min fru tycker att allt under 23 grader outhärdligt. Så jag håller mig till det . Hellre det och en glad fru. Man får väll dra in på whisky och öl.:D
Du menar att frun får betala din whiskey så hon får en glad man?;)

• Gilla
moloko
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du menar att frun får betala din whiskey så hon får en glad man?;)
Ja kanske och båda blir glada och det är ju värt en del. :D

V Villaägarenr1 skrev:
Jag skulle då inte vilja påstå att dem har för varmt.

Vi bor i 128 kvadrat villa. Med bergvärme. 21.5 -22 grader. Stora element, låg kurva.
Spabad som står och värmer. Utebelysning. Barn som duschar mycket. Elgolvvärme i ena badrummet på 22 grader. Mm förbrukning december 2400 kWh.

Ts har något annat som är fel.

Vilken galning vill bo i 18 grader inne
Tror också det år något annat. Spets som går in, eller el golvvärmen. Vi har 270m2 uppvärmt hus feån 1963. 5 pers. 2 katter. Och lite för varmt här hemma (23 grader). Vi håller på att kalibrera för att få ned värmen. 2400 kwh i december och januari. I år ska vi installera ftx och fvp-vvb i förhoppning att komma ned till 1500 kwh.

10 600 Kr säger inget utan att veta hur många kWh som förbrukats samt under hur lång tid.

Själv ligger jag på 5-600 kWh/mån i juli, juli och augusti.

Om jag bara räknar elen till bostadshuset så är det drygt 400kWh/månad sommartid och runt 500kWh vintertid när FTX är igång och el till pelletskaminen.

• Gilla
Norrby1
  • Laddar…
Fulkemisten
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Du har för varmt, det blir för dyrt som du själv säger. Jag har 19 grader sen många år. Ni vänjer er supersnabbt vid 3-4 grader lägre temperatur. Om inte innan så när elräkningen kommer.
Drog ned till 17,5 grader. Det funkar. Men det är nog gränsen för familjen har vi kommit överens om. Sådär som Sverigedemokraterna har det på typ 15 grader pallar vi inte. Tyvärr har jag bergvärme så sparade bara 11% på elförbrukningen jämfört med snittet av de föregående 3 åren i december. Bara 8,5% dessutom jämfört med de föregående 8 åren. Fan också.

(Nästan 6k i elräkning december 2022 med rörligt elpris)

Redigerat:
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Drog ned till 17,5 grader. Det funkar. Men det är nog gränsen för familjen har vi kommit överens om. Sådär som Sverigedemokraterna har det på typ 15 grader pallar vi inte. Tyvärr har jag bergvärme så sparade bara 11% på elförbrukningen jämfört med snittet av de föregående 3 åren i december. Bara 8,5% dessutom jämfört med de föregående 8 åren. Fan också.

(Nästan 6k i elräkning december 2022 med rörligt elpris)
Nyfiken fundering, har Sverigedemokraterna sagt att de har 15'C inomhus ?

De 5% per grad man ska spara enligt experterna är ju inte riktigt sann då inte är ett linjärt förhållande mellan energiförbrukning och inomhus temperatur.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
N Norrby1 skrev:
Nyfiken fundering, har Sverigedemokraterna sagt att de har 15'C inomhus ?

De 5% per grad man ska spara enligt experterna är ju inte riktigt sann då inte är ett linjärt förhållande mellan energiförbrukning och inomhus temperatur.
har för mig att SD’s stora tänkare sade att han hade fjorton grader.

Fulkemisten
Precis han drog väl till med 14-15 grader inne när han fick frågan från nån journalist.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
[länk]

– Jag har haft lite problem med min uppvärmning så jag hade det riktigt kallt förra veckan, men nu är det bättre.
17-18 grader nu.
Men på riktigt är Björn Söder en av de mest skrämmande politikerna som vi har i Sverige i dag.

• Gilla
LaT och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.