142 843 läst ·
270 svar
143k läst
270 svar
Elräkning 10600 kr trots bergvärme
Då gör du av med mer än 700kwh.Igen skrev:
Och en förbrukning på 700kWh får 100:-, hörde jag av en med elräkning på dryga 9.000:- för december.
Är det alltså 100-lappar de skryter om att bidra med, eller?
Larviga summor, en pizza bara. Om man räknar pengar i pizzor.
Kostar kanske lika mycket att administrera utbetalningen. Vem går egentligen på det där försoningstramset![]()
Medlem
· Stockholm
· 1 028 inlägg
Tror också det år något annat. Spets som går in, eller el golvvärmen. Vi har 270m2 uppvärmt hus feån 1963. 5 pers. 2 katter. Och lite för varmt här hemma (23 grader). Vi håller på att kalibrera för att få ned värmen. 2400 kwh i december och januari. I år ska vi installera ftx och fvp-vvb i förhoppning att komma ned till 1500 kwh.V Villaägarenr1 skrev:Jag skulle då inte vilja påstå att dem har för varmt.
Vi bor i 128 kvadrat villa. Med bergvärme. 21.5 -22 grader. Stora element, låg kurva.
Spabad som står och värmer. Utebelysning. Barn som duschar mycket. Elgolvvärme i ena badrummet på 22 grader. Mm förbrukning december 2400 kWh.
Ts har något annat som är fel.
Vilken galning vill bo i 18 grader inne
Drog ned till 17,5 grader. Det funkar. Men det är nog gränsen för familjen har vi kommit överens om. Sådär som Sverigedemokraterna har det på typ 15 grader pallar vi inte. Tyvärr har jag bergvärme så sparade bara 11% på elförbrukningen jämfört med snittet av de föregående 3 åren i december. Bara 8,5% dessutom jämfört med de föregående 8 åren. Fan också.Fulkemisten skrev:
(Nästan 6k i elräkning december 2022 med rörligt elpris)
Redigerat:
Nyfiken fundering, har Sverigedemokraterna sagt att de har 15'C inomhus ?Fulkemisten skrev:
Drog ned till 17,5 grader. Det funkar. Men det är nog gränsen för familjen har vi kommit överens om. Sådär som Sverigedemokraterna har det på typ 15 grader pallar vi inte. Tyvärr har jag bergvärme så sparade bara 11% på elförbrukningen jämfört med snittet av de föregående 3 åren i december. Bara 8,5% dessutom jämfört med de föregående 8 åren. Fan också.
(Nästan 6k i elräkning december 2022 med rörligt elpris)
De 5% per grad man ska spara enligt experterna är ju inte riktigt sann då inte är ett linjärt förhållande mellan energiförbrukning och inomhus temperatur.
har för mig att SD’s stora tänkare sade att han hade fjorton grader.N Norrby1 skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...en-hemma-riktigt-sa-kallt-har-jag-det-inte-nu
– Jag har haft lite problem med min uppvärmning så jag hade det riktigt kallt förra veckan, men nu är det bättre.
– Jag har haft lite problem med min uppvärmning så jag hade det riktigt kallt förra veckan, men nu är det bättre.