Hej, ska börja byta ut några element vi har i vår 70-tals villa. Det verkar som att i vissa rum finns stöd för 400v. Jag har köpt ett oljefyllt element 400v 350watt från Gnosjö och kopplingsboxen.

Ser detta korrekt ut för kopplingen med kablarna från elcentralen till boxen? Pratat med ai och har gjort mätningar som ni kan se på bilderna jag bifogat.

Tacksam för svar, då jag inte tänkt starta elementet förrän jag fått installationen bekräftad.

Mvh

• Kopplingsbox för elementinstallation, kablar anslutna till terminaler med märkningar 1-4, två rör leder in underifrån, bakgrund av en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsplatta för koppling av element från Gnosjö Klimatprodukter AB, detaljerad med kablar och deras elnummrering.
    Skapa konto
  • Mobilskärm som visar appen Sonnet 4.5 med text kring spänningsmätningar och en lista med mätningarna: blå till grön 230V, vit till helgrön 400V, etc.
    Skapa konto
  • Bild av en text som beskriver hur kablar i en kopplingsbox ska anslutas enligt olika positioner. Texten förklarar också varför dubbla kablar används.
    Skapa konto
RoTe
Man lär nog mäta för att veta.

RoTe RoTe skrev:
Man lär nog mäta för att veta.
Tjena, har gjort mätningar på kablarna som finns bifogat i bilderna

Om du har verifierat att de två ledarna anslutna till 1 och 2 båda är fasledare så är det rätt kopplat. Detta förutsatt att du använder nattsänkning i ditt system, och att den blå ledaren då inte är en nolla utan en nattsänkningstråd.

Själva anslutningarna kan göras bättre.
- Man ser för mycket bar koppar. Klipp ledaränden till rätt längd beroende på plint.
- Speciellt skarven av skyddsledaren ser tveksam ut. Dom ska inte tvinnas ihop, utan skala fram ny fräsch koppar och för in dem sida vid sida under klämman.
- Torixskarven ser också tveksam ut. Kanske värt att göra om dem, och då istället använda plintarna uppe till vänster som är avsedda just för detta.

Klipp inte in AI-svar på detta forum, antingen litar på oss eller på AI.

• Gilla
Byggskutte
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du har verifierat att de två ledarna anslutna till 1 och 2 båda är fasledare så är det rätt kopplat. Detta förutsatt att du använder nattsänkning i ditt system, och att den blå ledaren då inte är en nolla utan en nattsänkningstråd.

Själva anslutningarna kan göras bättre.
- Man ser för mycket bar koppar. Klipp ledaränden till rätt längd beroende på plint.
- Speciellt skarven av skyddsledaren ser tveksam ut. Dom ska inte tvinnas ihop, utan skala fram ny fräsch koppar och för in dem sida vid sida under klämman.
- Torixskarven ser också tveksam ut. Kanske värt att göra om dem, och då istället använda plintarna uppe till vänster som är avsedda just för detta.

Klipp inte in AI-svar på detta forum, antingen litar på oss eller på AI.
Tack! Mycket bra info som jag kan ta med mig. Litar absolut inte på Ai 😁

• Gilla
senih yk
  • Laddar…
Byggskutte Byggskutte skrev:
Tack! Mycket bra info som jag kan ta med mig. Litar absolut inte på Ai 😁
När jag satte på jordfelsbrytaren så gick en säkring. Något aning om varför?

• Jordfelsbrytare och säkringar i ett elskåp med tråd om säkring som löst ut vid påsättning.
    Skapa konto
Något aning om varför?
Du har väl kopplat fel?

• Gilla
Enestigen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du har väl kopplat fel?
jo.. ser du vart felet ligger?

Vad är det för kabel på plint 3 som sitter tillsammans med gul/grön?

P Pin skrev:
Det är två gul/gröna som är sammanflätade. Den har nog fått vit målarfärg på sig en gång i tiden verkar det som då det syns lite vitt

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är två gul/gröna som är sammanflätade. Den har nog fått vit målarfärg på sig en gång i tiden verkar det som då det syns lite vitt.

Kan tillägga att såhär såg kopplingen ut till det gamla elementet jag monterade bort.

• Två gulgröna och blå kablar i en elektrisk kopplingsplint, delvis täckta av vit färg.
    Skapa konto
  • Instruktionsetikett för värmepanelanslutning, visar diagram och text för elektriska och väggmonteringsanvisningar.
    Skapa konto
Det är två gul/gröna som är sammanflätade. Den har nog fått vit målarfärg på sig en gång i tiden verkar det som då det syns lite vitt.

Kan tillägga att såhär såg kopplingen ut till det gamla elementet jag monterade bort.
Gul/gröna kablarna verkade inte användas av någon anledning. Kanske vanligt på den tiden..?

Det är två gul/gröna som är sammanflätade. Den har nog fått vit målarfärg på sig en gång i tiden verkar det som då det syns lite vitt
Ok såg inte det.
Testa att koppla bort blå kabel från plint 4.

P Pin skrev:
Ok såg inte det.
Testa att koppla bort blå kabel från plint 4.
Behöver 4:an inte ha någon kabel inkopplad alltså?

klosp11
Men grön till blå i torixen ger väl kortslutning eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.