Byggskutte Byggskutte skrev:
Gul/gröna kablarna verkade inte användas av någon anledning. Kanske vanligt på den tiden..?
Bättre någon elektriker svarar, men är rummet i övrigt inte jordat, alltså tex vägguttagen?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
P Pin skrev:
Bättre någon elektriker svarar, men är rummet i övrigt inte jordat, alltså tex vägguttagen?
Nej i detta rum är det inte jordat

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
klosp11 klosp11 skrev:
Men grön till blå i torixen ger väl kortslutning eller?Nu be
klosp11 klosp11 skrev:
Men grön till blå i torixen ger väl kortslutning eller?
nu var vit kopplad till svart, grön kopplad till brun, jord till jord, och blå till blå

Därför din gamla radiator inte var jordad.
Kolla om den nya får kopplas in utan jord. Annars jorda hela rummet eller skaffa annan radiator som är godkänd utan jord.

Frågan har växt från trådstarten.

Hur kom du fram till att en av de gröna och en av de blåa ska kopplas ihop i en torix?

I det gamla elementet låg färgerna dubbelt för respektive färg och borde göra det även nu. Det är nog läge att anlita en elektriker.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pin skrev:
Därför din gamla radiator inte var jordad.
Kolla om den nya får kopplas in utan jord. Annars jorda hela rummet eller skaffa annan radiator som är godkänd utan jord.

Frågan har växt från trådstarten.
okej men all uppvärmning i huset verkar vara jordat. Sitter en jordfelsbrytare som är kopplat till alla säkringar som går till uppvärmingscentralen.

Kan tillägga att såhär såg kopplingen ut till det gamla elementet jag monterade bort.
Varför har du kopplat ihop blå och grön?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är två gul/gröna som är sammanflätade. Den har nog fått vit målarfärg på sig en gång i tiden verkar det som då det syns lite vitt.

Kan tillägga att såhär såg kopplingen ut till det gamla elementet jag monterade bort.
Om gamla element var 400v så borde blå och vit vara fas.
Kolla med spänningsprovare

useless useless skrev:
Varför har du kopplat ihop blå och grön?
jag gjorde mätningar och sen har jag bara pratat med en AI om vart respektive kabel ska anslutas då jag inte kände igen vit och helgrön kabel. Efter mätningarna som jag bifogade i första meddelandet "fastställde" den att det skulle kopplas så som på bilden.. Men som sagt, litar inte på ai utan detta var bara så jag skulle komma igång. Men det blir att anlita en elektriker som får komma hit och kolla tror jag. Hoppades bara på att det kanske skulle vara korrekt men verkar som flera faktorer kanske inte riktigt stämmer.

jag gjorde mätningar och sen har jag bara pratat med en AI om vart respektive kabel ska anslutas då jag inte kände igen vit och helgrön kabel. Efter mätningarna som jag bifogade i första meddelandet "fastställde" den att det skulle kopplas så som på bilden.. Men som sagt, litar inte på ai utan detta var bara så jag skulle komma igång. Men det blir att anlita en elektriker som får komma hit och kolla tror jag. Hoppades bara på att det kanske skulle vara korrekt men verkar som flera faktorer kanske inte riktigt stämmer.
Du har ju bild på hur det var kopplat innan samt gamla anvisningar hur det skall kopplas då borde det vara lätt lista ut utan att behöva blanda in ai! Hur kan ai försäkra sig om att elektriker har använt sig utav rätt färger? Folk har sån övertro på ai

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Du har ju bild på hur det var kopplat innan samt gamla anvisningar hur det skall kopplas då borde det vara lätt lista ut utan att behöva blanda in ai! Hur kan ai försäkra sig om att elektriker har använt sig utav rätt färger? Folk har sån övertro på ai
hur föreslår du att jag kopplat det nya elementet till kopplingsboxen?

ser däremot inte hur svart ska kopplas, men för ett annat element som jag inte rört ännu men kikat på kopplingen så är svart kopplad till violett/lila

För det här elementet då, baserat på hur det vart kopplad (förmodlingen 230v) är det vit till blå, grön till nolla, jord till jord, svart till vadå? Detta är som sagt ett 400v element men jag har ju tagit mätningarnr och verkar finns stöd för 400v

RoTe
Och detta är ett bra exempel på varför man ska ringa en elektriker damer och herrar...

• Haha
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Och detta är ett bra exempel på varför man ska ringa en elektriker damer och herrar...
sant men tror många liksom mig själv envisas ibland lite för ofta med att försöka själv.. kommer kontakta elektriker så får jag det löst på säkrast sätt. :)

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Tidigare var grön kopplad med grön och blå kopplad med blå. Ändå tror du att AI har rätt när du får ett helt annat förslag?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tidigare var grön kopplad med grön och blå kopplad med blå. Ändå tror du att AI har rätt när du får ett helt annat förslag?
Som du ser i kopplingsboxen fanns ingen koppling med grön. Och vit var kopplad till elementets lila kabel. I det nya elementet fanns svart, brun, gul/grön och blå. Så pusslet blev att ta reda på vilka dessa skulle kopplas till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.