1 577 läst ·
48 svar
2k läst
48 svar
Elradiator koppling
Nej i detta rum är det inte jordatP Pin skrev:
klosp11 skrev:
nu var vit kopplad till svart, grön kopplad till brun, jord till jord, och blå till blåklosp11 skrev:
okej men all uppvärmning i huset verkar vara jordat. Sitter en jordfelsbrytare som är kopplat till alla säkringar som går till uppvärmingscentralen.P Pin skrev:
Om gamla element var 400v så borde blå och vit vara fas.Byggskutte skrev:
Kolla med spänningsprovare
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
jag gjorde mätningar och sen har jag bara pratat med en AI om vart respektive kabel ska anslutas då jag inte kände igen vit och helgrön kabel. Efter mätningarna som jag bifogade i första meddelandet "fastställde" den att det skulle kopplas så som på bilden.. Men som sagt, litar inte på ai utan detta var bara så jag skulle komma igång. Men det blir att anlita en elektriker som får komma hit och kolla tror jag. Hoppades bara på att det kanske skulle vara korrekt men verkar som flera faktorer kanske inte riktigt stämmer.useless skrev:
Du har ju bild på hur det var kopplat innan samt gamla anvisningar hur det skall kopplas då borde det vara lätt lista ut utan att behöva blanda in ai! Hur kan ai försäkra sig om att elektriker har använt sig utav rätt färger? Folk har sån övertro på aiByggskutte skrev:
jag gjorde mätningar och sen har jag bara pratat med en AI om vart respektive kabel ska anslutas då jag inte kände igen vit och helgrön kabel. Efter mätningarna som jag bifogade i första meddelandet "fastställde" den att det skulle kopplas så som på bilden.. Men som sagt, litar inte på ai utan detta var bara så jag skulle komma igång. Men det blir att anlita en elektriker som får komma hit och kolla tror jag. Hoppades bara på att det kanske skulle vara korrekt men verkar som flera faktorer kanske inte riktigt stämmer.
hur föreslår du att jag kopplat det nya elementet till kopplingsboxen?J J-banan skrev:
ser däremot inte hur svart ska kopplas, men för ett annat element som jag inte rört ännu men kikat på kopplingen så är svart kopplad till violett/lila
För det här elementet då, baserat på hur det vart kopplad (förmodlingen 230v) är det vit till blå, grön till nolla, jord till jord, svart till vadå? Detta är som sagt ett 400v element men jag har ju tagit mätningarnr och verkar finns stöd för 400v
Tidigare var grön kopplad med grön och blå kopplad med blå. Ändå tror du att AI har rätt när du får ett helt annat förslag?Byggskutte skrev:
jag gjorde mätningar och sen har jag bara pratat med en AI om vart respektive kabel ska anslutas då jag inte kände igen vit och helgrön kabel. Efter mätningarna som jag bifogade i första meddelandet "fastställde" den att det skulle kopplas så som på bilden.. Men som sagt, litar inte på ai utan detta var bara så jag skulle komma igång. Men det blir att anlita en elektriker som får komma hit och kolla tror jag. Hoppades bara på att det kanske skulle vara korrekt men verkar som flera faktorer kanske inte riktigt stämmer.
Som du ser i kopplingsboxen fanns ingen koppling med grön. Och vit var kopplad till elementets lila kabel. I det nya elementet fanns svart, brun, gul/grön och blå. Så pusslet blev att ta reda på vilka dessa skulle kopplas tilluseless skrev: