1 576 läst ·
48 svar
2k läst
48 svar
Elradiator koppling
Du har inte en blekaste aning om att man vanligen brukar låta tre faser gå i en slinga och mata flera element, eftersom varje element bara använder två av faserna så låter man den tredje gå vidare utan att vara inkopplad. Sista elementet i slingan behöver bara två faser draget till sig.Byggskutte skrev:
I normala fall finns svart och brun men nu har du inte det. Du har blå, vit, grön samt G/G. Kolla på bilden hur gamla elementet var kopplat där har du facit vilka ledare som kan vara vad om du inte har mät instrumentByggskutte skrev:
Verkar som att det gamla element är kopplat 230V.
Vit och blå var ju anslutna över elementet och grön är bara vidarekopplat, eftersom den gula enligt manualen ska sitta där men inte gör det.
Eftersom hans mätningar visar
Grön-vit 400V
vit-blå 230V
Grön-blå 230V
blå-G/G 0V
Vit och blå var ju anslutna över elementet och grön är bara vidarekopplat, eftersom den gula enligt manualen ska sitta där men inte gör det.
Eftersom hans mätningar visar
Grön-vit 400V
vit-blå 230V
Grön-blå 230V
blå-G/G 0V
okej, men det kanske var rätt kopplat förrutom att torixen inte skulle ha både blå och grön kopplad till sig?RoTe skrev:
Tack till er som försökt hjälpa till! Uppenbarlingen är det lite för mycket frågetecken så jag kommer anlita en elektriker så det blir rättK karkka skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Så kan det gå... Jag gjorde ett allvarligt felaktigt antagande här att du flyttat över ledarna från den gamla radiatorn korrekt. Jag borde ha reagerat på nattsänkningstråden, för du har ingen nattsänkning va? Jag borde ha läst AI-svaret också för att inse att du blivit lurad helt åt helvete. Jag kunde heller inte föreställa mig att det var du som satt en Torix över grön och blå. Du kanske är utsänd av elsäkethetsverket för att testa ossByggskutte skrev:
Följ inkopplingen av din gamla radiator så blir det bra.
Du ska alltså använda vit och grön (båda två) som faser, förutsatt att du har köpt ett 400 V-element och att din gamla radiator var 230 V.
Skyddsjord ska ej anslutas. Du kan skarva dem på plinten uppe till vänster.
Ingen tråd ska anslutas till nattsänkningsplinten.
De båda blå ska skarvas på plinten uppe till vänster.
Du har ett rum med ojordade uttag. Då ska inte heller radiatorn vara skyddsjordad. Ingenting i rummet får ha en jordpotential.Byggskutte skrev:
Spelar ingen roll. Det är varje rum som styr om det ska vara jordat eller ojordat. JFBn fyller en funktion i båda fallen.Byggskutte skrev:
Jag frågade om du hade nattsänkning...Byggskutte skrev:
Redigerat:
Tack igen för bra svar. Jag kan ge det ett försök 👍Bo.Siltberg skrev:
Så kan det gå... Jag gjorde ett allvarligt felaktigt antagande här att du flyttat över ledarna från den gamla radiatorn korrekt. Jag borde ha reagerat på nattsänkningstråden, för du har ingen nattsänkning va? Jag borde ha läst AI-svaret också för att inse att du blivit lurad helt åt helvete. Jag kunde heller inte föreställa mig att det var du som satt en Torix över grön och blå. Du kanske är utsänd av elsäkethetsverket för att testa oss
Följ inkopplingen av din gamla radiator så blir det bra.
Du ska alltså använda vit och grön (båda två) som faser, förutsatt att du har köpt ett 400 V-element och att din gamla radiator var 230 V.
Skyddsjord ska ej anslutas. Du kan skarva dem på plinten uppe till vänster.
Ingen tråd ska anslutas till nattsänkningsplinten.
De båda blå ska skarvas på plinten uppe till vänster.
Du har ett rum med ojordade uttag. Då ska inte heller radiatorn vara skyddsjordad. Ingenting i rummet får ha en jordpotential.
Spelar ingen roll. Det är varje rum som styr om det ska vara jordat eller ojordat. JFBn fyller en funktion i båda fallen.
Jag frågade om du hade nattsänkning...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Nej. Det som har betydelse är ifall radiatorn vill ha 400 V. Vi har inte sett märkskylten.
Det är dessutom ovanligt med gamla elradiatorer för 230 V, och det är ovanligt att radiatorledningen består av två faser och nolla. Troligen har någon kopplat om med tiden. Något man kanske behöver ha i tanke.
Det är dessutom ovanligt med gamla elradiatorer för 230 V, och det är ovanligt att radiatorledningen består av två faser och nolla. Troligen har någon kopplat om med tiden. Något man kanske behöver ha i tanke.