Byggskutte Byggskutte skrev:
okej men all uppvärmning i huset verkar vara jordat. Sitter en jordfelsbrytare som är kopplat till alla säkringar som går till uppvärmingscentralen.
är om jord är inkopplad på övriga radiatorer. Är alla rum ojordade.

RoTe
Som du ser i kopplingsboxen fanns ingen koppling med grön. Och vit var kopplad till elementets lila kabel. I det nya elementet fanns svart, brun, gul/grön och blå. Så pusslet blev att ta reda på vilka dessa skulle kopplas till
Du har inte en blekaste aning om att man vanligen brukar låta tre faser gå i en slinga och mata flera element, eftersom varje element bara använder två av faserna så låter man den tredje gå vidare utan att vara inkopplad. Sista elementet i slingan behöver bara två faser draget till sig.

klosp11 klosp11 skrev:
Men grön till blå i torixen ger väl kortslutning eller?
ja det verkar varit problemet.

Var fick du att blå och grön ska kopplas ihop det är det inte på gamla elementet.

Så som du har mätt. är ju blå 0V och grön 230V. kopplas dessa ihop som du gjort så blir det kortslutning.

Som du ser i kopplingsboxen fanns ingen koppling med grön. Och vit var kopplad till elementets lila kabel. I det nya elementet fanns svart, brun, gul/grön och blå. Så pusslet blev att ta reda på vilka dessa skulle kopplas till
I normala fall finns svart och brun men nu har du inte det. Du har blå, vit, grön samt G/G. Kolla på bilden hur gamla elementet var kopplat där har du facit vilka ledare som kan vara vad om du inte har mät instrument

Det syns ju extremt tydligt att de gröna är ihopkopplade med varandra och de blåa är ihopkopplade med varandra.

Elektrisk kopplingsbox med gröna och blåa kablar tydligt ihopkopplade; två kablar markerade med röda cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkar som att det gamla element är kopplat 230V.
Vit och blå var ju anslutna över elementet och grön är bara vidarekopplat, eftersom den gula enligt manualen ska sitta där men inte gör det.

Eftersom hans mätningar visar
Grön-vit 400V
vit-blå 230V
Grön-blå 230V
blå-G/G 0V

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Problemet är även att du gjorde som AI sa att koppla ihop blå och grön. Dina mätningar visar att det blir kortslutning.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Du har inte en blekaste aning om att man vanligen brukar låta tre faser gå i en slinga och mata flera element, eftersom varje element bara använder två av faserna så låter man den tredje gå vidare utan att vara inkopplad. Sista elementet i slingan behöver bara två faser draget till sig.
okej, men det kanske var rätt kopplat förrutom att torixen inte skulle ha både blå och grön kopplad till sig?
K karkka skrev:
Problemet är även att du gjorde som AI sa att koppla ihop blå och grön. Dina mätningar visar att det blir kortslutning.
Tack till er som försökt hjälpa till! Uppenbarlingen är det lite för mycket frågetecken så jag kommer anlita en elektriker så det blir rätt :) Vet iallafall nu att grön och blå kabel ger kortslutning om de kopplas till varandra så det är ju alltid något 👍

Kan tillägga att såhär såg kopplingen ut till det gamla elementet jag monterade bort.
Så kan det gå... Jag gjorde ett allvarligt felaktigt antagande här att du flyttat över ledarna från den gamla radiatorn korrekt. Jag borde ha reagerat på nattsänkningstråden, för du har ingen nattsänkning va? Jag borde ha läst AI-svaret också för att inse att du blivit lurad helt åt helvete. Jag kunde heller inte föreställa mig att det var du som satt en Torix över grön och blå. Du kanske är utsänd av elsäkethetsverket för att testa oss ;)

Följ inkopplingen av din gamla radiator så blir det bra.

Du ska alltså använda vit och grön (båda två) som faser, förutsatt att du har köpt ett 400 V-element och att din gamla radiator var 230 V.
Skyddsjord ska ej anslutas. Du kan skarva dem på plinten uppe till vänster.
Ingen tråd ska anslutas till nattsänkningsplinten.
De båda blå ska skarvas på plinten uppe till vänster.
Gul/gröna kablarna verkade inte användas av någon anledning. Kanske vanligt på den tiden..?
Du har ett rum med ojordade uttag. Då ska inte heller radiatorn vara skyddsjordad. Ingenting i rummet får ha en jordpotential.
okej men all uppvärmning i huset verkar vara jordat. Sitter en jordfelsbrytare som är kopplat till alla säkringar som går till uppvärmingscentralen.
Spelar ingen roll. Det är varje rum som styr om det ska vara jordat eller ojordat. JFBn fyller en funktion i båda fallen.
Behöver 4:an inte ha någon kabel inkopplad alltså?
Jag frågade om du hade nattsänkning...

Redigerat:
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så kan det gå... Jag gjorde ett allvarligt felaktigt antagande här att du flyttat över ledarna från den gamla radiatorn korrekt. Jag borde ha reagerat på nattsänkningstråden, för du har ingen nattsänkning va? Jag borde ha läst AI-svaret också för att inse att du blivit lurad helt åt helvete. Jag kunde heller inte föreställa mig att det var du som satt en Torix över grön och blå. Du kanske är utsänd av elsäkethetsverket för att testa oss ;)

Följ inkopplingen av din gamla radiator så blir det bra.

Du ska alltså använda vit och grön (båda två) som faser, förutsatt att du har köpt ett 400 V-element och att din gamla radiator var 230 V.
Skyddsjord ska ej anslutas. Du kan skarva dem på plinten uppe till vänster.
Ingen tråd ska anslutas till nattsänkningsplinten.
De båda blå ska skarvas på plinten uppe till vänster.

Du har ett rum med ojordade uttag. Då ska inte heller radiatorn vara skyddsjordad. Ingenting i rummet får ha en jordpotential.

Spelar ingen roll. Det är varje rum som styr om det ska vara jordat eller ojordat. JFBn fyller en funktion i båda fallen.

Jag frågade om du hade nattsänkning...
Tack igen för bra svar. Jag kan ge det ett försök 👍

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack igen för bra svar. Jag kan ge det ett försök 👍
Har det betydelse om det är vit som är fas 1 eller fas 2 ?

Och bara för att vara säker, i förra installationen var de två gröna inte kopplade till något men nu ska dem kopplas till en av faserna? Och blåa kablarna ska skarvas

Har det betydelse om det är vit som är fas 1 eller fas 2 ?
Nej. inte i ditt fall.

• Gilla
Byggskutte
  • Laddar…
Nej. Det som har betydelse är ifall radiatorn vill ha 400 V. Vi har inte sett märkskylten.

Det är dessutom ovanligt med gamla elradiatorer för 230 V, och det är ovanligt att radiatorledningen består av två faser och nolla. Troligen har någon kopplat om med tiden. Något man kanske behöver ha i tanke.

Men vad kan se och med min kunskap så är det gamla kopplat 230V, utifrån TS mätningar, och då har man väl troligtvis flera äldre radiatorer på 230V, därför är fas grön vidare kopplat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.