22 947 läst ·
203 svar
23k läst
203 svar
Elprisstöd ...
Regeringen jobbar med det elpristak de lovade i valet, de hinner dock inte få detta färdigt innan kylan kommer och tog då sossarnas utrednings lösning som ett första steg (det som nu infördes beställdes av Maggan). Det har varit flera artiklar om detta i tidningarna, men de baseras på denna:
- https://www.regeringen.se/pressmedd...dsskydd-for-hoga-elpriser-hanteras-skyndsamt/
- https://www.regeringen.se/pressmedd...dsskydd-for-hoga-elpriser-hanteras-skyndsamt/
Nej, det där är ju det elprisstödet som redan har presenterats.pacman42 skrev:
Regeringen jobbar med det elpristak de lovade i valet, de hinner dock inte få detta färdigt innan kylan kommer och tog då sossarnas utrednings lösning som ett första steg (det som nu infördes beställdes av Maggan). Det har varit flera artiklar om detta i tidningarna, men de baseras på denna:
- [länk]
Nej, det jobbas inte på någon ytterligare kompensation. Regeringen har varit tydlig med att det som presenterats är det som gäller för den kommande vintern.pacman42 skrev:
- [länk]
Jobbar man på något mer så är inte det aktuellt förr än nån gång nästa år/inför nästa vinter.
https://www.expressen.se/nyheter/interna-m-kritiken-efter-beskedet-om-elstodet--/
Hmm, jag är helt säker på att jag läst ett par artiklar om detta och var helt övertygad om att min länk täckte det också. Nu när jag läste min länk med "andra ögon" så inser jag att den nog inte täckte ett till förslag. Intressant hur man tolkar det man läser med tanke på vad man letar efter...useless skrev:
...men i de artiklarna jag tänker på så stod det att det bara var ett första steg för att hinna få ut någonting nu innan vintern.
Rörande sänkningen av bensin/dieselpriset så har de ju sänkt det med en dryg krona jämfört med vad det skulle varit med en S-regering (pga uppindexeringen som alla verkar glömma bort). Det är dock inga 10kr och definitivt inte någon större sänkning från dagens nivå. Och som vanligt så skyller man på att man inte hinner med att göra det till budgeten skall vara lagd.
Vi får väl se vad som händer nästa år rörande bägge dessa lösningarna.
Om jag inte minns helt fel så skulle väl förra regeringen ge 90 miljarder i ett högkostnadsskydd för elpriserna.pacman42 skrev:
- [länk]
Nu blev det väl 55 miljarder istället.
Att förra regeringen inte var "bra" ursäktar väl på intet vis att den nya inte lever upp till vad dom lovat. Eller gör det mindre bara för att det är "rätt" färg på regeringen?pacman42 skrev:
Hmm, jag är helt säker på att jag läst ett par artiklar om detta och var helt övertygad om att min länk täckte det också. Nu när jag läste min länk med "andra ögon" så inser jag att den nog inte täckte ett till förslag. Intressant hur man tolkar det man läser med tanke på vad man letar efter...
...men i de artiklarna jag tänker på så stod det att det bara var ett första steg för att hinna få ut någonting nu innan vintern.
Rörande sänkningen av bensin/dieselpriset så har de ju sänkt det med en dryg krona jämfört med vad det skulle varit med en S-regering (pga uppindexeringen som alla verkar glömma bort). Det är dock inga 10kr och definitivt inte någon större sänkning från dagens nivå. Och som vanligt så skyller man på att man inte hinner med att göra det till budgeten skall vara lagd.
Vi får väl se vad som händer nästa år rörande bägge dessa lösningarna.
Den sista september godkände EU (på förra regeringens begäran) att Sverige sänker skatten 2,73 kronor per liter för bensin och 1,06 kronor per liter för diesel - Exklusive moms. Dock hann inte förra regeringen klubba igenom det nationella beslutet, utan det sköts fram tills den nya regeringen var på plats.pacman42 skrev:
Nu när den nya regeringen har fattat sitt beslut så blev det betydligt mindre än den förra regeringen hade tänkt.
Så min uppfattning är att vi hade fått en större sänkning om gamla regeringen suttit kvar, men jag kan ju ha missuppfattat allt...
https://www.tn.se/article/uppgifter-eu-kommer-godkanna-sankt-svensk-bensinskatt/
Jag tolkade det inte som att det nödvändigtvis var detta som skulle ha klubbats igenom. S hade varit tvungna att få det accepterat av en majoritet i riksdagen, de hade inte hittat den majoriteten till vänster utan att förhandla. Sannolikt hade det handlat om betydligt lägre summor. Det är alltid lätt att lova saker och mycket svårare att hålla det, det har bägge sidorna visat.useless skrev:
Den sista september godkände EU (på förra regeringens begäran) att Sverige sänker skatten 2,73 kronor per liter för bensin och 1,06 kronor per liter för diesel - Exklusive moms. Dock hann inte förra regeringen klubba igenom det nationella beslutet, utan det sköts fram tills den nya regeringen var på plats.
Nu när den nya regeringen har fattat sitt beslut så blev det betydligt mindre än den förra regeringen hade tänkt.
Så min uppfattning är att vi hade fått en större sänkning om gamla regeringen suttit kvar, men jag kan ju ha missuppfattat allt...
[länk]
De sa dock på presskonferensen att det antagligen blir fler paket i framtiden. Men oavsett så kommer ju de pengar som betalas ut ”nu” hjälpa med elräkningarna.Lulaua skrev:
På det stora hela slår det bättre än det som man gjorde i början av året.
Kanske det, men poängen var ju att det utlovades ett "pristak av norsk modell".Travisffs skrev:
Att pengar eventuellt betalas ut i efterskott är en klen tröst för de som inte har pengar att ligga ute med.