22 945 läst ·
203 svar
23k läst
203 svar
Elprisstöd ...
Nej, föregående år. Om du säljer din fastighet idag får köparen föregåendes års "tillbaka stöd". Vansinne, jag håller med....
Hur mycket pengar får du?
Hur mycket pengar du får bestäms utifrån
Och https://www.tekniskaverken.se/kundservice/elpriskompensation/
Hur mycket pengar du får bestäms utifrån
- hur hög elförbrukningen varit i din nuvarande bostad/fastighets elanläggning under perioden oktober 2021 - september 2022.
- vilket elområde du bor i. T ex; Elområde 3 (SE3), där uppgår stödet till 50 öre per förbrukad kWh.
Räkna ut hur mycket pengar du får- 0,5 eller 0,79 kronor x din nuvarande elanläggnings elförbrukning i kWh under oktober 2021-september 2022.
- SE4: 0,79 kronor x din elförbrukning i kWh under oktober 2021-september 2022
- SE3: 0,5 kronor x din elförbrukning i kWh under oktober 2021-september 2022
- SE1 och SE2: Stöd utgår inte eftersom medelpriset har inte nått upp till det nationella referenspriset
När och hur får du pengarna?
I dagsläget finns det inget beslut om när och hur du ska få ditt elprisstöd. Mer information kommer i november.
Och https://www.tekniskaverken.se/kundservice/elpriskompensation/
Handlar det om elpris före eller efter energiskatt, elöverföring och moms?Jimmy Krantz skrev:
Hur mycket pengar får du?
Hur mycket pengar du får bestäms utifrån
Referenser: [länk]
- hur hög elförbrukningen varit i din nuvarande bostad/fastighets elanläggning under perioden oktober 2021 - september 2022.
- vilket elområde du bor i. T ex; Elområde 3 (SE3), där uppgår stödet till 50 öre per förbrukad kWh.
Räkna ut hur mycket pengar du får- 0,5 eller 0,79 kronor x din nuvarande elanläggnings elförbrukning i kWh under oktober 2021-september 2022.
- SE4: 0,79 kronor x din elförbrukning i kWh under oktober 2021-september 2022
- SE3: 0,5 kronor x din elförbrukning i kWh under oktober 2021-september 2022
- SE1 och SE2: Stöd utgår inte eftersom medelpriset har inte nått upp till det nationella referenspriset
När och hur får du pengarna?
I dagsläget finns det inget beslut om när och hur du ska få ditt elprisstöd. Mer information kommer i november.
Och [länk]
Tex. momsen ändras ju med ändrat kWh pris.
Priset har ingen betydelse för hur mycket du får stöd du kommer att få utan det baseras på vad du förbrukat (eller den/de anslutningspunkt(er) som du innehar vid beslutet) och i vilket elområde dessa befinner sig.L lagr skrev:
Eller tänkte du på något annat där priset skulle ha en påverkan kopplat till elprisstöd?
Det är inte konstigt bara ofördelaktigt för dig.D Dan_karlsson skrev:
Anledningen till att man valt att göra så här är att man vill undvika att folk slösar med elen. Nu kan du inte påverka hur mycket stöd du får. Och det är det som är vitsen med detta upplägg.
Man kan visserligen gissa att nästa års eventuella stöd utformas på liknande sätt och därför tycker att incitamentet till att spara på el i fortsättningen är lågt. Men det är en chansning.
Nej de får inte stöd baserat på sitt tidigare boende. Det stödet får de nya ägarna till den bostaden. Stödet följer alltså bostaden och inte ägarna.useless skrev:
Vet inte vilket stöd man får om huset är helt nytt, men antagligen inget stöd alls.
Däremot om man förbrukat mycket el under perioden och sedan vidtagit åtgärder som gör att man kommer förbruka lite el i nästa period så blir man överkompenserad.
Ett lägre pris än 50/79 öre drar väl ner "kompensationen" på totalen?L logopedian skrev:Priset har ingen betydelse för hur mycket du får stöd du kommer att få utan det baseras på vad du förbrukat (eller den/de anslutningspunkt(er) som du innehar vid beslutet) och i vilket elområde dessa befinner sig.
Eller tänkte du på något annat där priset skulle ha en påverkan kopplat till elprisstöd?
Om rörliga priset var typ 25öre vissa dagar, eller ännu lägre skaver det av på ersättningen?
OK. Som jag ser det så jämför man elräkningen som betalts med en elräkning på 50/79 öre och betalar mellanskillnaden rakt av.. Kanske tom mer rättvis än dom 6 tusen dom flesta fick förra gången.
Upplägget är enkelt: För varje kWh som förbrukats oktober 2021-september 2022 "utbetalas" det 50 öre i SE3 och 79 öre i SE4. Vad elen kostade någon viss dag eller liknande spelar ingen roll.L lagr skrev:Ett lägre pris än 50/79 öre drar väl ner "kompensationen" på totalen?
Om rörliga priset var typ 25öre vissa dagar, eller ännu lägre skaver det av på ersättningen?
OK. Som jag ser det så jämför man elräkningen som betalts med en elräkning på 50/79 öre och betalar mellanskillnaden rakt av.. Kanske tom mer rättvis än dom 6 tusen dom flesta fick förra gången.
Så har du förbrukat 10000 kWh under denna period och bor i Skåne kommer du få 7900 kronor.
https://www.svk.se/stod-till-elanvandare/fragor-och-svar-om-stodet/
Ahh ok ser hur du tänker, RoAD har gett ett bra exempel ovan och även några innan. Modellen är otroligt simpel och bryr sig inte om priset.L lagr skrev:Ett lägre pris än 50/79 öre drar väl ner "kompensationen" på totalen?
Om rörliga priset var typ 25öre vissa dagar, eller ännu lägre skaver det av på ersättningen?
OK. Som jag ser det så jämför man elräkningen som betalts med en elräkning på 50/79 öre och betalar mellanskillnaden rakt av.. Kanske tom mer rättvis än dom 6 tusen dom flesta fick förra gången.
Förbrukning för tidsperiod * ersättning (olika i SE3 vs SE4)
helt oavsett vad det faktiskt kostat dig. Du som till och med haft fast pris på under ersättningsnivån kommer att ”gå plus” ur ett elprisperspektiv. Men inte på totalen som du nämnde pga moms, skatt, avgifter osv. Grattis!
Redigerat:
TRJBerg skrev:
C cbrolin skrev:Nej de får inte stöd baserat på sitt tidigare boende. Det stödet får de nya ägarna till den bostaden. Stödet följer alltså bostaden och inte ägarna. Vet inte vilket stöd man får om huset är helt nytt, men antagligen inget stöd alls. Däremot om man förbrukat mycket el under perioden och sedan vidtagit åtgärder som gör att man kommer förbruka lite el i nästa period så blir man överkompenserad.
Jag skrev innan morgonkaffet.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg