D Dan_karlsson skrev:
Ja exakt så.
Är det någon som vet vad "Bundet elpris" låg på i område 3 och 4 förra året?
 
Nej, föregående år. Om du säljer din fastighet idag får köparen föregåendes års "tillbaka stöd". Vansinne, jag håller med....
 
  • Gilla
Torbjörn 4903
  • Laddar…
Hur mycket pengar får du?
Hur mycket pengar du får bestäms utifrån
  • hur hög elförbrukningen varit i din nuvarande bostad/fastighets elanläggning under perioden oktober 2021 - september 2022.
  • vilket elområde du bor i. T ex; Elområde 3 (SE3), där uppgår stödet till 50 öre per förbrukad kWh.

  • Räkna ut hur mycket pengar du får
  • 0,5 eller 0,79 kronor x din nuvarande elanläggnings elförbrukning i kWh under oktober 2021-september 2022.
    • SE4: 0,79 kronor x din elförbrukning i kWh under oktober 2021-september 2022
    • SE3: 0,5 kronor x din elförbrukning i kWh under oktober 2021-september 2022
    • SE1 och SE2: Stöd utgår inte eftersom medelpriset har inte nått upp till det nationella referenspriset

    När och hur får du pengarna?
    I dagsläget finns det inget beslut om när och hur du ska få ditt elprisstöd. Mer information kommer i november.
Referenser: https://www.svk.se/stod-till-elanvandare/
Och https://www.tekniskaverken.se/kundservice/elpriskompensation/
 
Jimmy Krantz Jimmy Krantz skrev:
Hur mycket pengar får du?
Hur mycket pengar du får bestäms utifrån
  • hur hög elförbrukningen varit i din nuvarande bostad/fastighets elanläggning under perioden oktober 2021 - september 2022.
  • vilket elområde du bor i. T ex; Elområde 3 (SE3), där uppgår stödet till 50 öre per förbrukad kWh.

  • Räkna ut hur mycket pengar du får
  • 0,5 eller 0,79 kronor x din nuvarande elanläggnings elförbrukning i kWh under oktober 2021-september 2022.
    • SE4: 0,79 kronor x din elförbrukning i kWh under oktober 2021-september 2022
    • SE3: 0,5 kronor x din elförbrukning i kWh under oktober 2021-september 2022
    • SE1 och SE2: Stöd utgår inte eftersom medelpriset har inte nått upp till det nationella referenspriset

    När och hur får du pengarna?
    I dagsläget finns det inget beslut om när och hur du ska få ditt elprisstöd. Mer information kommer i november.
Referenser: [länk]
Och [länk]
Handlar det om elpris före eller efter energiskatt, elöverföring och moms?
Tex. momsen ändras ju med ändrat kWh pris.
 
K
L lagr skrev:
Handlar det om elpris före eller efter energiskatt, elöverföring och moms?
Tex. momsen ändras ju med ändrat kWh pris.
Det handlar om antal kwh, inte själva priset.
 
Jag har ett fast pris på 40 öre/kWh på räkningen.
Men betalar ändå 105öre/kWh efter skatt, moms och leverans. .Allt detta beroende på förbrukning. (Moms på skatten är en lysande affär för en stat).
Så nog har priset betydelse.
 
L lagr skrev:
Jag har ett fast pris på 40 öre/kWh på räkningen.
Men betalar ändå 105öre/kWh efter skatt, moms och leverans. .Allt detta beroende på förbrukning. (Moms på skatten är en lysande affär för en stat).
Så nog har priset betydelse.
Priset har ingen betydelse för hur mycket du får stöd du kommer att få utan det baseras på vad du förbrukat (eller den/de anslutningspunkt(er) som du innehar vid beslutet) och i vilket elområde dessa befinner sig.

Eller tänkte du på något annat där priset skulle ha en påverkan kopplat till elprisstöd?
 
D Dan_karlsson skrev:
Håller med helt. Man kompenseras för i år, men det baseras på förra årets förbrukning. Det är ju där jag hänger upp mig lite på att jag kommer få nära noll stöd. Väldigt konstigt
Det är inte konstigt bara ofördelaktigt för dig.

Anledningen till att man valt att göra så här är att man vill undvika att folk slösar med elen. Nu kan du inte påverka hur mycket stöd du får. Och det är det som är vitsen med detta upplägg.

Man kan visserligen gissa att nästa års eventuella stöd utformas på liknande sätt och därför tycker att incitamentet till att spara på el i fortsättningen är lågt. Men det är en chansning.
 
useless useless skrev:
Det slår ju lika mycket fel åt andra hållet - Folk som har flyttat till ett nytt hus med låg förbrukning får kompensation baserat på det gamla husets höga förbrukning.

Så i genomsnitt är alla nöjda i sann socialistisk anda.
Nej de får inte stöd baserat på sitt tidigare boende. Det stödet får de nya ägarna till den bostaden. Stödet följer alltså bostaden och inte ägarna.

Vet inte vilket stöd man får om huset är helt nytt, men antagligen inget stöd alls.

Däremot om man förbrukat mycket el under perioden och sedan vidtagit åtgärder som gör att man kommer förbruka lite el i nästa period så blir man överkompenserad.
 
L logopedian skrev:
Priset har ingen betydelse för hur mycket du får stöd du kommer att få utan det baseras på vad du förbrukat (eller den/de anslutningspunkt(er) som du innehar vid beslutet) och i vilket elområde dessa befinner sig.

Eller tänkte du på något annat där priset skulle ha en påverkan kopplat till elprisstöd?
Ett lägre pris än 50/79 öre drar väl ner "kompensationen" på totalen?
Om rörliga priset var typ 25öre vissa dagar, eller ännu lägre skaver det av på ersättningen?
OK. Som jag ser det så jämför man elräkningen som betalts med en elräkning på 50/79 öre och betalar mellanskillnaden rakt av.. Kanske tom mer rättvis än dom 6 tusen dom flesta fick förra gången.
 
R
L lagr skrev:
Ett lägre pris än 50/79 öre drar väl ner "kompensationen" på totalen?
Om rörliga priset var typ 25öre vissa dagar, eller ännu lägre skaver det av på ersättningen?
OK. Som jag ser det så jämför man elräkningen som betalts med en elräkning på 50/79 öre och betalar mellanskillnaden rakt av.. Kanske tom mer rättvis än dom 6 tusen dom flesta fick förra gången.
Upplägget är enkelt: För varje kWh som förbrukats oktober 2021-september 2022 "utbetalas" det 50 öre i SE3 och 79 öre i SE4. Vad elen kostade någon viss dag eller liknande spelar ingen roll.

Så har du förbrukat 10000 kWh under denna period och bor i Skåne kommer du få 7900 kronor.

https://www.svk.se/stod-till-elanvandare/fragor-och-svar-om-stodet/
 
  • Gilla
Kojaxx och 3 till
  • Laddar…
L lagr skrev:
Ett lägre pris än 50/79 öre drar väl ner "kompensationen" på totalen?
Om rörliga priset var typ 25öre vissa dagar, eller ännu lägre skaver det av på ersättningen?
OK. Som jag ser det så jämför man elräkningen som betalts med en elräkning på 50/79 öre och betalar mellanskillnaden rakt av.. Kanske tom mer rättvis än dom 6 tusen dom flesta fick förra gången.
Ahh ok ser hur du tänker, RoAD har gett ett bra exempel ovan och även några innan. Modellen är otroligt simpel och bryr sig inte om priset.

Förbrukning för tidsperiod * ersättning (olika i SE3 vs SE4)

helt oavsett vad det faktiskt kostat dig. Du som till och med haft fast pris på under ersättningsnivån kommer att ”gå plus” ur ett elprisperspektiv. Men inte på totalen som du nämnde pga moms, skatt, avgifter osv. Grattis!
 
Redigerat:
TRJBerg TRJBerg skrev:
Såvitt jag förstått så är det inte så det fungerar. Elprisstödet följer fastigheten, dvs det går till de nuvarande ägarna av fastigheten. Så det är ägarna av den "gamla" fastigheten som får elstödet.
C cbrolin skrev:
Nej de får inte stöd baserat på sitt tidigare boende. Det stödet får de nya ägarna till den bostaden. Stödet följer alltså bostaden och inte ägarna. Vet inte vilket stöd man får om huset är helt nytt, men antagligen inget stöd alls. Däremot om man förbrukat mycket el under perioden och sedan vidtagit åtgärder som gör att man kommer förbruka lite el i nästa period så blir man överkompenserad.

Jag skrev innan morgonkaffet.
 
hsd
C cpalm skrev:
Så då väntar vi alltså fortfarande på pristaket som skulle införas senast 1/11?
Ehhh, det bli nog som drivmedelssänkningen :thinking:
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Ehhh, det bli nog som drivmedelssänkningen :thinking:
En tummetott! :p
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.