723 775 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jäklars vad miljöpartiet har lyckats i Storbritannien.
1,85 €/kWh kl 18 - 19, imorgon.
https://www.nordpoolgroup.com/en/maps/#/nordic
1,85 €/kWh kl 18 - 19, imorgon.
https://www.nordpoolgroup.com/en/maps/#/nordic
Redigerat:
Ja det finns teorier om andra folkgrupper och personer som styr världen men alla dessa slåss av den svenska om Miljöpartiets globala makt, den når varenda hörn av jorden och i stort sett varje större fråga!Mikael_L skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Är det inte just den här raljansen med fakta som satt oss i den här situationen tror ni? Ingen beskyller Mp för mer än att aktivt förstört för elproduktionen i Sverige genom borttingande av småskalig vattenkraft, kraftvärme och kärnkraft.
Att andra länders politiker ställt till det mer är det ingen som säger emot, hur rolig halmdockan än ser ut.
Att andra länders politiker ställt till det mer är det ingen som säger emot, hur rolig halmdockan än ser ut.
Nej, det är faktaförnekelse, klimatförnekelse och politiskt schackrande med diktatorer och skurkstater som tagit oss hit, lite i Sverige men mest i andra delar av det elnät vi är en liten, liten, del av. Vår påverkan på detta nät är låg och det hade i stort sett sett likadant ut idag även om vi hade gjort saker något annorlunda.Nötegårdsgubben skrev:
Är det inte just den här raljansen med fakta som satt oss i den här situationen tror ni? Ingen beskyller Mp för mer än att aktivt förstört för elproduktionen i Sverige genom borttingande av småskalig vattenkraft, kraftvärme och kärnkraft.
Halmdocka ..? Nja, det är väl bara ett upprätthållande av terrorbalansen ...Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 294 inlägg
Terrorbalans är en svag argumentationsteknik. Du har betydligt bättre argument för det du tycker.
vad som oroar mig är hur globala problem (höjda energipriser, höjda bränslepriser, höjd inflation, höjda räntor) av politiker och debattörer i den svenska debatten lyckats vända det till att det är ett inhemskt skapat problem – nämligen regeringens eller tidigare regeringars fel – ...det har iiiiingenting med Putin att göra...Nötegårdsgubben skrev:
och hur denna bild verkar ha anammats av så många blå- och brunögda – och kanske hos en del grönögda och rödögda också...
visst kan olika regeringars handlingar bidra eller motverka, lindra eller förvärra, konsekvenserna – men det är krusningar på ett globalt hav
Skogsägare
· 23 294 inlägg
Skogsägare
· 23 294 inlägg
Naturligtvis har saken med Putin att göra, men problemet beror inte på honom, han utnyttjar det bara (eller försöker i alla fall).harka skrev:
Tyskland har importerat gas från Ryssland/Sovjet i 50 år trots mer eller mindre högljudd kritik från andra Natoländer, främst USA. Men beroendet har ökat iom. kärnkraftsnedläggning och en energipolitik baserad på vind och gas. Och detta beroende är skapat genom subventioner och politiska val. Där är som sagt Sverige långt ifrån värst, men vi har helt klart gjort vårt för att montera ner vår del av vår gemensamma motståndskraft.
Precis detta jag skrivit om sedan i somras.A acmalmberg skrev:
Det är politikerna som vill använda den del av Vattenfall vi fortfarande äger till kassako förc att slippa höja skatterna nu när så många utgifter väntar framöver.
Bekvämt men inte snyggt.
Att det verkligen är på detta sätt bevisas av att den enkla lösningen på problemet, Bekenmodellen, tigs ihjäl.
Som jag och flera andra försökt förklara så är problemet att den inte fungerar. Dessutom är den ett brott på EU regler.
Elpriserna idag är konstant höga, runt 5/kWh från kl 7 till 23, tidsspannet med låga priser under kväll/natt verkar minska hela tiden. Gissar att alltfler med timmätning förlägger alltmer förbrukning mot kvällen.
Inatt förbrukade Sverige rätt mycket under prognos kl 01-02, men även hyggligt över prognos hela natten, kl 00 till 04, sen blev det spot on på prognos för att sen sjunka under.
Ska vi gissa att många valde att starta billaddningen under natten?
Det kommer bli allt krångligare att göra prognoser, förut var det väl mest att kolla historik och väderprognos.
Idag har JAG stängt av allt, låter huset värmas under dagen genom att tömma acctanken på värme, ty jag ser att det kommer bli blåsigt inatt så jag hoppas på riktigt låga priser då och köra ikapp under natten - tror ni prognosmakarna var medveten om mitt agerande?
Ja Sverige, SE3 och SE4 har skyhöga priser, men trots allt billigast i Europa (eller samma) med några undantag.
Norra Sverige SE1-2 har lite billigare (det är dyrt där jämfört med deras normalläge) samma med norra Norge, södra Norge har samma pris som Sverige. Finland har också otroligt nog lägre pris, trots att OL3 fortfarande inte producerar någon el. De får väldigt mycket från Sverige över den norra förbindelsen, det verkar räcka för att pressa ner priserna lite.
Polen förstår jag mig fortfarande inte på, de har ett lågt pris helt omgiven av andra länder med högt pris.
Har de på något vis klippt kopplingen med prissystemet? Har de klippt ledningarna?
England har ingen munter dag idag, när de toppar med 18,5kr/kWh under värsta timmen

Norge är fortfarande stora vinnare, exporterar för 20-30 miljoner SEK i TIMMEN (jag vet inte vad de får för elen till GB, får de upp till 18 spänn så ger det extra, dvs uppåt och över 25 miljoner i timmen).
Vi exporterar inte speciellt mycket, det är väl på ett ungefär O3's produktion som skulle kunnat gått på export.
Ang kärnkraft så har R3 återvänt till (nästan) full effekt, ligger på 88% just nu.
Förövrigt är ju priserna jag tar in i €, men jag fular mig med att bara sätta 1€=10SEK, i alla mina priser, så ni är medvetna om det.
Inatt förbrukade Sverige rätt mycket under prognos kl 01-02, men även hyggligt över prognos hela natten, kl 00 till 04, sen blev det spot on på prognos för att sen sjunka under.
Det kommer bli allt krångligare att göra prognoser, förut var det väl mest att kolla historik och väderprognos.
Idag har JAG stängt av allt, låter huset värmas under dagen genom att tömma acctanken på värme, ty jag ser att det kommer bli blåsigt inatt så jag hoppas på riktigt låga priser då och köra ikapp under natten - tror ni prognosmakarna var medveten om mitt agerande?
Ja Sverige, SE3 och SE4 har skyhöga priser, men trots allt billigast i Europa (eller samma) med några undantag.
Norra Sverige SE1-2 har lite billigare (det är dyrt där jämfört med deras normalläge) samma med norra Norge, södra Norge har samma pris som Sverige. Finland har också otroligt nog lägre pris, trots att OL3 fortfarande inte producerar någon el. De får väldigt mycket från Sverige över den norra förbindelsen, det verkar räcka för att pressa ner priserna lite.
Polen förstår jag mig fortfarande inte på, de har ett lågt pris helt omgiven av andra länder med högt pris.
Har de på något vis klippt kopplingen med prissystemet? Har de klippt ledningarna?
England har ingen munter dag idag, när de toppar med 18,5kr/kWh under värsta timmen
Norge är fortfarande stora vinnare, exporterar för 20-30 miljoner SEK i TIMMEN (jag vet inte vad de får för elen till GB, får de upp till 18 spänn så ger det extra, dvs uppåt och över 25 miljoner i timmen).
Vi exporterar inte speciellt mycket, det är väl på ett ungefär O3's produktion som skulle kunnat gått på export.
Ang kärnkraft så har R3 återvänt till (nästan) full effekt, ligger på 88% just nu.
Förövrigt är ju priserna jag tar in i €, men jag fular mig med att bara sätta 1€=10SEK, i alla mina priser, så ni är medvetna om det.
Jag misstänker att Polens ledning bara "tar tag i saken", säkert regelvidrigt men i dessa tider tror jag risken att någon reagerar är ganska liten, EU har rätt mycket "på tallriken" nu och för Polen gäller det nog att överleva. Mycket är fel i Polen men de är vana vid att ha Ryssen som granne och dansar inte så gärna efter dennes pipa.Mikael_L skrev:
Elpriserna idag är konstant höga, runt 5/kWh från kl 7 till 23, tidsspannet med låga priser under kväll/natt verkar minska hela tiden. Gissar att alltfler med timmätning förlägger alltmer förbrukning mot kvällen.
harka skrev:
vad som oroar mig är hur globala problem (höjda energipriser, höjda bränslepriser, höjd inflation, höjda räntor) av politiker och debattörer i den svenska debatten lyckats vända det till att det är ett inhemskt skapat problem – nämligen regeringens eller tidigare regeringars fel – ...det har iiiiingenting med Putin att göra...
och hur denna bild verkar ha anammats av så många blå- och brunögda – och kanske hos en del grönögda och rödögda också..
visst kan olika regeringars handlingar bidra eller motverka, lindra eller förvärra, konsekvenserna – men det är krusningar på ett globalt hav
Vi har ju rapporten från Sweco och om jag förstår rätt så skulle elpriset minska med ca 30 öre i SE4 om 12 TWh kärnkraft tillfördes, dvs inte närheten av vår prisökning. Tycker också att det är ohederligt att bara förklara vår priser med minskad planerbar kraft i södra Sverige, vilket ofta görs på högersidan.
https://www.sweco.se/vart-erbjudand...verige-atta-scenarier-och-deras-prispaverkan/
Ja, det är verkligen märkligt att det är så skrämmande för många att säga som det är, vi vet alla vad som förändrats, inte att det för några år sedan skedde justeringar på produktionssidan, det finns ingen sådan eftersläpning i marknaden, den reagerar direkt, senast dagen efter!trähandtag skrev:
Vi har ju rapporten från Sweco och om jag förstår rätt så skulle elpriset minska med ca 30 öre i SE4 om 12 TWh kärnkraft tillfördes, dvs inte närheten av vår prisökning. Tycker också att det är ohederligt att bara förklara vår priser med minskad planerbar kraft i södra Sverige, vilket ofta görs på högersidan.
[länk]