Mikael_L
P pmd skrev:
Vilka europeiska kärnkraftsbyggen finns det i modern tid?
Kolla här, så hittar du det du söker och mycket mer.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_commercial_nuclear_reactors

Jag upptäckte nu att Belgien har 7 st reaktorer som har planerad nedstängning inom 3 år. Hinner de bygga upp matchande produktion som ersättning, tro? :thinking: :sweat:

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Det tycks finnas en del att lära av Förenade Arabemiraten.
Tänker du på diktatur?

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kolla här, så hittar du det du söker och mycket mer.
[länk]

Jag upptäckte nu att Belgien har 7 st reaktorer som har planerad nedstängning inom 3 år. Hinner de bygga upp matchande produktion som ersättning, tro? :thinking: :sweat:
De belgiska reaktorerna närmar sig sin tekniska livslängd och flera har haft sprickindikationer i själva reaktorkärlet.

Ser ut som de hoppas på naturgasanläggningar.... ;)
"The principle agreement hopes to see two gas-fired plants built to make up the energy shortfall. The government say the plan will be revisited in March over possible permit issues."

https://www.bbc.com/news/world-europe-59768195

Vi lägger nog ner all form av industri i Europa! (Bryssellmiljöpartiklarnas stora plan):geek:

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K karlmb skrev:
När exporten tog fart som sagt.
Men det finns inga siffror förstod jag....
Siffrorna var det du som skulle belägga. Funkar liksom inte så på ett forum att man slänger ur sig nåt och sen ska vi andra bevisa att det INTE stämmer.
Även det trots allt gjorts om en massa du skrivit typ senast ”ökänd strategi att devalvera efter varje val”. Vissa direkta faktafel kan påvisas med enkel googling. Vill du som i detta fall ha en specifik period och ett specifikt landområde ( som du ännu inte specat) blir det upp till dig att belägga.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Haha. Ja jag hade väl fel då.
Fine

Fler trådar är onödigt långa och tråkiga då det hållits fast vid felaktiga och ologiska resonemang/uppgifter som det fått läggas ned tid för att slå tillbaka. Risken finns faktiskt också att läsare TROR på dessa felaktiga uppgifter.

För att ta ett gammalt uttryck
"Skomakare bliv vid din läst är ett talesätt som går ut på att man bör hålla sig till att bedöma det man känner till"

Vad din "läst" är vet jag inte (du har säkert nåt du är bra på) men den är ivarjefall INTE Finansiella marknader och instrument, typ Valutahandel eller Elmarknadshandel...

• Gilla
  • Haha
nerdybynature och 3 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
Vattenfall äger ca 54% av den svenska kärnkraftsproduktionen, så gott som resten är utlandsägd
Anser du att det är nått konstigt eller fel med det?

F fribygg skrev:
Anser du att det är nått konstigt eller fel med det?
inte alls!

mitt inlägg var en reaktion på att du beskrev ägandet av Forsmark som ...Vattenfall står väl iaf för 2/3delar av ägandet fd Sydkraft för kanske 10%, resten ligger nog hos kraftbolagen verksamma i regionen...

Forsmark ägs till 66% av Vattenfall, 2% av Skellefteå Kraft och resten är utlandsägt

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
harka harka skrev:
inte alls!

mitt inlägg var en reaktion på att du beskrev ägandet av Forsmark som ...Vattenfall står väl iaf för 2/3delar av ägandet fd Sydkraft för kanske 10%, resten ligger nog hos kraftbolagen verksamma i regionen...

Forsmark ägs till 66% av Vattenfall, 2% av Skellefteå Kraft och resten är utlandsägt
Är det någon anledning att tro att elpriset och elpris rekordet varit annorlunda om inte staten ägt 2/3 delar? Vore inte en ny reaktor i Forsmark lämpligt för att trygga elförsörjningen i SE3?

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Mikael_L
F fribygg skrev:
Vore inte en ny reaktor i Forsmark lämpligt för att trygga elförsörjningen i SE3?
Det är nog bättre med ny/nya vid Ringhals eller Barsebäck, om det nu skulle komma till att byggas någon.
Mest nytta där, och avlastar SE3 ändå.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är nog bättre med ny/nya vid Ringhals eller Barsebäck, om det nu skulle komma till att byggas någon.
Mest nytta där, och avlastar SE3 ändå.
Självklart är det bättre för Skåne med fungerande baskraft i SE 4 men om elektrifieringen ska kunna fortsätta bör SE 3 förses med mer planerbar kraft då 'importen' norrifrån kan förväntas minska framöver med alla industrisatsningar i Norr och Västerbotten.

F fribygg skrev:
Är det någon anledning att tro att elpriset och elpris rekordet varit annorlunda om inte staten ägt 2/3 delar? Vore inte en ny reaktor i Forsmark lämpligt för att trygga elförsörjningen i SE3?
fråga 1 – nej, det ser jag inte som något som skulle förändrat elpriset under andra halvåret 2021 till idag

fråga 2 är mer komplicerad:

– den kan tolkas som "borde vi bygga mer kärnkraft"? eller som "utifall att vi skulle bygga mer kärnkraft, borde den då ligga i Forsmark"?

– vem är i så fall "vi"? staten?

– redan idag ligger alla reaktorer i SE3, så för att hitta bästa läget inom SE3 behöver man titta mer noggrant, exempelvis på överföringskapacitet, produktion och konsumtion inom elområdet

– dessutom står elområdena under revision, såväl internt inom Sverige som på EU-nivå, så gränserna kan komma att ritas om ett par år bort, jag kan inte gissa i vilket elområde nuvarande kärnkraftverk kommer landa, och vad som är "bästa platsen" då – men det var kanske inte elområdestillhörigheten som avsågs i frågan, utan "Mellansverige"?

– vilken tidshorisont? det förefaller logistiskt uteslutet att det skulle kunna driftsättas någon ny kärnkraft detta årtionde, slutet av trettiotalet låter rimligare med tanke på svenska handläggningstider och utländska byggerfarenheter, så kanske snarare skulle nya reaktorer kunna ersätta våra nuvarande – då pensionsmässiga – reaktorer, och då borde det inte handla om ...en ny reaktor... utan ett flertal

å andra sidan pekar prognoser* på att el från kärnkraft borta vid 2030/2050 blir 2.5 till 4 gånger dyrare än el från sol & vind – med en dragning mot det lägre intervallet när man väger in tillkommande systemkostnader för att hantera oplanerbara kraftkällor, så där infinner sig frågan varför "vi" skulle satsa på en lösning som är minst dubbelt så dyr

så jag måste nog svara nej också på din andra fråga

*exempelvis från International Energy Agency, OECD-ländernas samarbetsorgan för energifrågor: https://www.iea.org/reports/world-energy-outlook-2021

Redigerat:
  • Gilla
nerdybynature och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Fel på vilket sätt?
Det är bara marginellt som vi fått högre elpriser pga den.

Z Zodde skrev:
Siffrorna var det du som skulle belägga. Funkar liksom inte så på ett forum att man slänger ur sig nåt och sen ska vi andra bevisa att det INTE stämmer.
Även det trots allt gjorts om en massa du skrivit typ senast ”ökänd strategi att devalvera efter varje val”. Vissa direkta faktafel kan påvisas med enkel googling. Vill du som i detta fall ha en specifik period och ett specifikt landområde ( som du ännu inte specat) blir det upp till dig att belägga.
Du påstår alltså att det är något annat än exporten som gett oss dessa rekordhöga elpriser. Kan du som vet allt om elmarknaden och det mesta annat, utveckla det?
Vad är det som är orsaken?

harka harka skrev:
– vem är i så fall "vi"? staten?

– dessutom står elområdena under revision, såväl internt inom Sverige som på EU-nivå, så gränserna kan komma att ritas om ett par år bort, jag kan inte gissa i vilket elområde nuvarande kärnkraftverk kommer landa, och vad som är "bästa platsen" då – men det var kanske inte elområdestillhörigheten som avsågs i frågan, utan "Mellansverige"?

Vem som ska bygga ny baskraft i Forsmark? Jag tycker ägandet verkar väl utrett och beskrivet här även om jag själv inte haft exakta procenttal så äger Vattenfall ca 2/3 delar och staten äger ju Vattenfall så det är inte fel om du tolkar 'vi' som staten via det helägda bolaget.

Så vitt jag kan se kommer det att behövas ny baskraft i Sveriges sydliga och sydvästliga delar oxå, men på ostkusten är det väl främst från Slätbaken och upp till Dalälven som det kommer att behövas mest ny kraft och var kärnkraftverken ska ligga är ju redan bestämt, det är Forsmark som behöver få ny produktion innan SE 2 slutar leverera tillräckligt med bra billig och miljövänlig vattenkraft söder om älven.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.