P paralun skrev:
Men Tyskland har ju lagt ner flera kärnkraftverk som då naturligtvist påverkar Tyskland energibehov samt då gör att priset stiger för elen inom EU ömrådet pga Taxonomin. (borde vara enkel matematik även för miljöpartiklar)
Om du såg gårdagens rapport och represesenten från "Die Grune" så förstår du kanske mer? (jag blev äcklad!)
Nedlagda kärnkraftverk var det väl CDU som ansvarade för. Die Grune har inte suttit i beslutandeställning sen 2005 (tills valet 2021 då för att vara övertydlig)

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nedlagda kärnkraftverk var det väl CDU som ansvarade för. Die Grune har inte suttit i beslutandeställning sen 2005 (tills valet 2021 då för att vara övertydlig)
Just nu sitter de i regeringsställning och jag kan tänka mig att de "suger" på samma sätt som de svenska miljöpartiklarna gjorde mot stackars Löven...;)

P paralun skrev:
Just nu sitter de i regeringsställning och jag kan tänka mig att de "suger" på samma sätt som de svenska miljöpartiklarna gjorde mot stackars Löven...;)
Säkert hel rätt och de hade säkert inget emot nedläggningarna MEN de var inte ansvariga, det var poängen från början. Kk verken hade lagts ned även om de gröna inte existerat.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Säkert hel rätt och de hade säkert inget emot nedläggningarna MEN de var inte ansvariga, det var poängen från början. Kk verken hade lagts ned även om de gröna inte existerat.
Njau... det vete tusan men det viktiga är ju att vi inser problemet Tyskland som huvudorsaken till den här elröran!

harka harka skrev:
den nya Olkiluoto 3 kommer inte täcka upp hela dagens finska importbehov – vi skickar dit el motsvarande hela Forsmark 1 och hela Forsmark 2 och ett tredjedels Forsmark 3

Finland dom bygger en – lite större reaktor – så de kommer fortfarande abonnera på svensk el framöver

fast lite mindre
Nog är väl det mesta av det vi exporterar till Finland från SE1 och där är det väl bara vatten och vind?
I Forsmark ska det väl dessutom finnas plats för en F4 men den placerades väl som O3 så det borde gå att få till ytterligare 1450MW i Uppland vilket väl är lämpligt då inga fler älvar finnes i trakten som är värda att dämma upp och befolkningen tydligen inte vill ha vindkraftsparker som kan producera som en ny reaktor.

Redigerat:
  • Gilla
acmalmberg
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau... det vete tusan men det viktiga är ju att vi inser problemet Tyskland som huvudorsaken till den här elröran!
Glöm inte Putin som när han vaknar upp på morgonen kan ta på sig morgontofflorna och vandra ut i trädgården i kalsonger och vrida lite på en kran för att stänga av gasen till hela Tyskland. Han vrider säkert fram och tillbaka på kranen ibland bara för att retas lite då halva Tysklands Twitter-elit har stenkoll på gasflödena.

Sen kan han gå och lägga sig igen på sängen med ett glas vodka och mobilen, och skratta åt Tysklands Twitter-flöde.

Det här är nog första gången jag känt i mitt liv att jag skulle vilja vara i Putins kläder.

• Haha
MrDizzy
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Glöm inte Putin som när han vaknar upp på morgonen kan ta på sig morgontofflorna och vandra ut i trädgården i kalsonger och vrida lite på en kran för att stänga av gasen till hela Tyskland. Han vrider säkert fram och tillbaka på kranen ibland bara för att retas lite då halva Tysklands Twitter-elit har stenkoll på gasflödena.

Sen kan han gå och lägga sig igen på sängen med ett glas vodka och mobilen, och skratta åt Tysklands Twitter-flöde.

Det här är nog första gången jag känt i mitt liv att jag skulle vilja vara i Putins kläder.
Ok, jag vill ha en kakelugn och fred på jorden

• Älska
Mikael_L
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nog är väl det mesta av det vi exporterar till Finland från SE1 och där är det väl bara vatten och vind?
det finns överföring över land uppe i norr, men det finns även två sjökablar över från Forsmarkstrakten till Finland där det exporteras en hel del el

harka harka skrev:
det finns överföring över land uppe i norr, men det finns även två sjökablar över från Forsmarkstrakten till Finland där det exporteras en hel del el
Hur bedömer du att riktningen av elen i dessa kommer påverkas när O3 är igång?

harka harka skrev:
Javisst, är det hälften av det som går från SE1?

V vik_tor skrev:
Hur bedömer du att riktningen av elen i dessa kommer påverkas när O3 är igång?
O3 är nästan alltid i gång så här års, annars måste SE4 importera och gå på olja och kol

F fribygg skrev:
O3 är nästan alltid i gång, annars måste SE4 importera och gå på olja och kol
Fel av mig. Menade OL3, i Finland.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Fel av mig. Menade OL3, i Finland.
Kan de ha ett överskott som vi kan importera i överskådlig framtid?

P
P paralun skrev:
Jo men polackerna menar ju att energiekvationen INTE går ihop för deras del.
Menar du då att EU ska kunna tvinga polackerna att stänga?
Ska våran el bli ännu dyrare för att täcka deras behov? Runt jul skyllde SvK på just Polen när vi startade Karlshamn för att stötta just Polen. I såfall borde EU säga till Tyskland att starta sina senaste stängda kärnkraftverk så Polen kan stoppa sin kolkraftverk! Rena dumheterna som EU håller på med!

Källa om SvK, Karlshamn och Polen (8 december var det)
[länk]
Vad menade du med "hoppas polackerna inte ger sig" i inlägg #6011? Tycker du att EU ska strunta i att Polen inte följer ett domslut i EU-domstolen?

P
D djac skrev:
Jag är kanske tråkig där men jag tror inte att jag har någon roll i det, min påverkan är obefintlig, jag ser mig som en observatör (förutom vid valtillfället då men då är det mer än just detta på spel) och när jag skriver att jag inte tror att det byggs så många kärnkraftverk i världen mest för att man inte får ihop ekonomin, så är det bara min gissning, inte min vilja eller något annat.
Det blir ju mest bara brus i tråden när du ständigt påpekar detta. Hur tycker du att vi ska göra för att ha säker tillgång till baskraft för att bli av med situationen med det extremt volatila elpriset?
("Det ordnar sig nog för att utvecklingen alltid går mot det bättre" är nog inte rätt svar).

• Gilla
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.