Magnus Filip skrev:
72 öre är det nu om jag väljer nytt avtal. Tycker inte det är så farligt
Du måste ange elområde!

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Du måste ange elområde!
3
Skekraft med kampanjkod kund 72 öre, utan prutning
76 öre utan kod.

Hur mycket betalar du i ditt nuvarande avtal då? De flesta har väl gått från 35-40 öre för ett år sen till 70-80 idag. En fördubbling på ett år är väl ganska mycket även om 72 öre är ett litet belopp i absoluta tal?

Billigaste jag kan hitta just nu är 82 öre för fastpris i område 3. Då binder man sig i fem år(!)

P
Magnus Filip skrev:
72 öre är det nu om jag väljer nytt avtal. Tycker inte det är så farligt
Vilka har det priset?

P
mowatom skrev:
Vilka har det priset?
se ovan.

• Gilla
1
  • Laddar…
G
Magnus Filip skrev:
Det är många gånger svårt att bilda sig en uppfattning utan att ha egen erfarenhet. Man hör mycket, ser någon film på Youtube om någon som har solceller.

Hur man fyller batteriet? Maximalt har anläggningen toppat 110 kwh en dag i juli. Fyller direkt nästan och man säljer sedan. Ofta ger anläggningen 25-80 kwh på ett dygn. Nu ger det kanske 3 kwh per dygn.
Som jag skrivit massor av gånger här så ackumuleras pengarna hos el-bolaget, från den el man säljer. Sedan används de pengarna till att kvitta fakturorna med längre fram. Jag tror att det är först i feb. som jag kommer att få betala.
Men va bra för dig då. Vi är flera som har svarat dej att tekniskt så ackumuleras INGENTING, ekonomiskt så är det en subvention och du behöver inte skiva de ekonomiska med fet stil då ingen har ifrågasatt ekonomin, inte jag heller. Tror det är du som inte är insatt att när dina 3kWh inte ens räcker till dej själv så skapar du bara ett större system problem.

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Som jag skrivit massor av gånger här så ackumuleras pengarna hos el-bolaget, från den el man säljer. Sedan används de pengarna till att kvitta fakturorna med längre fram. Jag tror att det är först i feb. som jag kommer att få betala.
Vilket elbolag är det du menar nätbolaget eller ditt elsäljbolag? Det var på tapeten att man skulle få använda nätbolaget som "batteri" men det slog aldrig igenom. Blev legalt krångligt. Låter som en övergående affär för elsäljbolaget efter den här vintern

Problemet med solceller är att de inte har krav på sig att leverera året om. Därmed slår de undan benen för de kraftproducenter som faktiskt kan producera hela året. Deras produktionstid blir kortare med samma fastakostnader, alltså blir deras el jättedyr. Baksidan med att ha billig el på sommaren är alltså väldigt dyr el på vintern

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
P
G OMathson skrev:
Men va bra för dig då. Vi är flera som har svarat dej att tekniskt så ackumuleras INGENTING, ekonomiskt så är det en subvention och du behöver inte skiva de ekonomiska med fet stil då ingen har ifrågasatt ekonomin, inte jag heller. Tror det är du som inte är insatt att när dina 3kWh inte ens räcker till dej själv så skapar du bara ett större system problem.
Jaha, är det en subvention? Jag har nog fått det om bakfoten!
Jag trodde det var en ekonomisk ackumulering eftersom fakturorna står på minus månad efter månad för att jag säljer en massa under året och sedan inte behöver betala el- fakturor alls 10-11 månader om året.
Men du kanske har rätt Einstein? Det är en subventionering som ramlar in på fakturorna månad efter månad? Otroligt att jag har missat det!

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
T toolman77 skrev:
get som "batteri" men det slog aldrig igenom. Blev legalt krångligt. Låter som en övergående affär för elsäljbolaget efter den här vintern
T toolman77 skrev:
Vilket elbolag är det du menar nätbolaget eller ditt elsäljbolag? Det var på tapeten att man skulle få använda nätbolaget som "batteri" men det slog aldrig igenom. Blev legalt krångligt. Låter som en övergående affär för elsäljbolaget efter den här vintern

Problemet med solceller är att de inte har krav på sig att leverera året om. Därmed slår de undan benen för de kraftproducenter som faktiskt kan producera hela året. Deras produktionstid blir kortare med samma fastakostnader, alltså blir deras el jättedyr. Baksidan med att ha billig el på sommaren är alltså väldigt dyr el på vintern
En problem- och negativnisse till. Är det invasion?

Du har missat att Framsidan är att jag säljer väldigt mycket under sommaren!

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
:crysmile:
Även om alla 14 miljoner år sker samtidigt mao 3 år så är det fortfarande 14 miljoner år. Hur kan du inte förstå att det är bättre med centraliserad elproduktion? Tycker du det är lika sant om fjärrvärme? Fjärrkyla?
Har du programmerat ett verktyg för att räkna ut det där? :thinking:

Magnus Filip skrev:
En problem- och negativnisse till. Är det invasion?

Du har missat att Framsidan är att jag säljer väldigt mycket under sommaren!
Du säljer massvis när du får lite betalt och köper när det är dyrt. Som tur var har du ett förmånligt fastpris, så bra jobbat.
Men i verkligheten producerar du när du får betalt för kanske som bäst en tredjedel av vad det kostar dig att köpa tillbaka, om man räknar på det verkliga spotpriset.
Dessutom, ju fler som smäller upp anläggningar desto mindre kommer du få betalt på sommaren eftersom det knappast råder ngn brist då.

Så privat är det säkert en liten ekonomisk vinst för många (eler åtminstonde går det ihop), men är det bra för framtiden och vårt elsystem i stort, knappast som det ser ut idag men på lång sikt så är väl allt som kan produceras bra.

• Gilla
katho75 och 5 till
  • Laddar…
G
Magnus Filip skrev:
Jaha, är det en subvention? Jag har nog fått det om bakfoten!
Jag trodde det var en ekonomisk ackumulering eftersom fakturorna står på minus månad efter månad för att jag säljer en massa under året och sedan inte behöver betala el- fakturor alls 10-11 månader om året.
Men du kanske har rätt Einstein? Det är en subventionering som ramlar in på fakturorna månad efter månad? Otroligt att jag har missat det!
JA! Solcellanläggningar subvetioneras! Har du missat det helt? Skattereduktion 60 öre till exempel. Tror du att det är just din el som du får tillbaks när solen inte lyser kanske du ska lära dej grundläggande fysik!
Jag kan betala hur mycket som helst per kWh i morgon bitti från 06:00 till 09:00 till dej om jag får köpa solcellsel direkt från din anläggning. Jag behöver bara säg 3kW i effekt, förresten jag ska snart sätta in skinkan och ta en dusch så jag behöver nog ca 3kW i några timmar i kväll också, strax efter 16:00, kan du fixa det är du snäll;)

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Du säljer massvis när du får lite betalt och köper när det är dyrt. Som tur var har du ett förmånligt fastpris, så bra jobbat.
Men i verkligheten producerar du när du får betalt för kanske som bäst en tredjedel av vad det kostar dig att köpa tillbaka, om man räknar på det verkliga spotpriset.
Dessutom, ju fler som smäller upp anläggningar desto mindre kommer du få betalt på sommaren eftersom det knappast råder ngn brist då.

Så privat är det säkert en liten ekonomisk vinst för många (eler åtminstonde går det ihop), men är det bra för framtiden och vårt elsystem i stort, knappast som det ser ut idag men på lång sikt så är väl allt som kan produceras bra.
Otroligt liten risk, det är obetydliga mängder el som produceras på sommaren av solceller. Mindre än 1% säkert

• Gilla
Thomas' och 1 till
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Jo det är klart att det finns att köpa, men man får betala 5-6:- per kWh. Tror du att vi hade haft samma priser om kärnkraftverken i södra Sverige varit i drift?
Ja, det ser exporten till!

• Gilla
  • Wow
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.