F Fredrik-1980 skrev:
Stämmer. Men var finns det räknat ut? Gaslagar, fysik, matematik,
Vad är det du vill få uträknat? Att 400 är 33% mer än 300? Behövs inga gaslagar för det...

MultiMan
C cpalm skrev:
Det kan man tycka, men där är vi ju lika goda kålsupare så det är ju svårt att beskylla andra för.
Tvivlar dock på att det var det Nooshi avsåg om inte "Atomkraft nej tack" vänsterpartiet bytt fot i kärnkraftsfrågan.
Nooshi framstår för mig som en person som vill fylla det tomrum som lämnades av S när de virrade bort sig totalt och tappade sin identitet och politik som bidrog till att bygga Sverige. Samma vilja som SD delvis haft (och tagit många röster), fast V gör det mer på "riktigt" om man säger så, mer komplett och givetvis med en helt annan inriktning. Hennes pragmatism kan mycket väl övertyga V om att kärnkraften är nödvändigt i dagens situation.
Hon har väl redan sagt att välfärden måste skapas först innan den kan fördelas? En industrivänlighet som kräver andra riktningar än vad S/MP ägnat sig åt.

Deras partiprogram måste dock arbetas om rätt snart om trovärdigheten ska bestå, annars riskerar Nooshis intåg att bli en dagsslända.

För mig är nog Vänsterpartiets ledarbyte det mest intressant som hänt i svensk politik på länge.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
B
F Fredrik-1980 skrev:
Man behöver planera bra för de åren som kommer nu. Se om sitt hus

Det är så konstigt nu. Jag har inte hög utbildning men jag vet att 300ppm CO2 förut och 400ppm CO2
De e samma som 3 tiotusendelar förut och 4 tiotusendelar nu. Det är en skillnad på 1 tiotusendel och så litet har inte alls betydelse för något alls. Det är vad jag anser om detta.

Det med Greta och allt ståhej är för att få in mera skatter. Tanka bilen och det mesta är skatt på bränslet. Så ska de inte va tycker jag.

Om någon bevisar emot mej att 1 tiotusendel och uträkningar med matte och Fysik att det har betydelse så ändrar jag mej.

Det gapas bara tycker jag av folk som inte vet nåt.

Jag vet inte nåt heller, mer än att 1 tiousendel är samma i alla andra samanhang, alltså det är inte något alls. Det är som noll.

Kan någon bevisa?
Svårt att bevisa något för faktaresistenta personer, men har du läst t.ex. senaste IPCC rapporten? 33% ändring är rätt mycket.

Tittar man på t.ex. temperaturtrender från senaste hundra åren, så syns det ju även där att något håller på att hända med klimatet.

tommib
F Fredrik-1980 skrev:
Det är en skillnad på 1 tiotusendel och så litet har inte alls betydelse för något alls. Det är vad jag anser om detta.
Tja, en letal dos ricin anses vara ca 1 mg per kg kroppsvikt. Det är alltså en miljontedel av vikten. Är du sugen på att prova? Jag tror inte att det har testats i människa under kontrollerade former så det kanske inte räcker för dig att det är en uppskattning. Irriterande det där med etik och så...

F Fredrik-1980 skrev:
Jag har inte hög utbildning men
Den här meningen kanske inte borde ha ett men i slutet utan ett "så jag går och sätter mig i hörnet och är tyst när de vuxna pratar". Ledsen, men om du till och med själv säger att du inte har hög utbildning (och då implicit absolut ingen utbildning i t.ex. klimatologi osv) så kanske du inte ska uttala dig?

• Gilla
  • Haha
reez och 7 till
  • Laddar…
EddieHansson
F Fredrik-1980 skrev:
Man behöver planera bra för de åren som kommer nu. Se om sitt hus

Det är så konstigt nu. Jag har inte hög utbildning men jag vet att 300ppm CO2 förut och 400ppm CO2
De e samma som 3 tiotusendelar förut och 4 tiotusendelar nu. Det är en skillnad på 1 tiotusendel och så litet har inte alls betydelse för något alls. Det är vad jag anser om detta.

Det med Greta och allt ståhej är för att få in mera skatter. Tanka bilen och det mesta är skatt på bränslet. Så ska de inte va tycker jag.

Om någon bevisar emot mej att 1 tiotusendel och uträkningar med matte och Fysik att det har betydelse så ändrar jag mej.

Det gapas bara tycker jag av folk som inte vet nåt.

Jag vet inte nåt heller, mer än att 1 tiousendel är samma i alla andra samanhang, alltså det är inte något alls. Det är som noll.

Kan någon bevisa?
Du har väldigt konstig syn på saken. 300ppm till 400ppm är en stor skillnad och självklart påverkar balansen.

10 ppm av tetrodoxotin räcker för att döda en människa, dvs 1/10 av den differens som nu har ändrats.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Jag uppfattade Fredrik-1980's inlägg som ironiskt, men ni tror alltså att han menar allvar?

Jag har iallafall svårt att se skillnad på parodi och genuina åsikter nuförtiden.

• Gilla
  • Haha
RoAd och 4 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Du har väldigt konstig syn på saken. 300ppm till 400ppm är en stor skillnad och självklart påverkar balansen.

10 ppm av tetrodoxotin räcker för att döda en människa, dvs 1/10 av den differens som nu har ändrats.
de skulle va kul att få se uträkningen bara. Det e väl inte konstig syn?

alla svarar som du och andra här. 33% är mycket, jämför med annat, statistik om väder, alla andra.

Men ingen uträkning. Väl inte så mycke begärt.

Vad vill du ha en uträkning på? Att en ökning från 300ppm till 400ppm är emmökning med 33%?

Det är nog så uppenbart att folk inte anser att en utskriven uträkning är nödvändig.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag har iallafall svårt att se skillnad på parodi och genuina åsikter nuförtiden.
Tre serierutor med Dilbert och kollega som diskuterar en algoritm som signalerar en 'parody inversion point' och om regeringen kan lösa det.

• Gilla
  • Haha
-Andy- och 8 till
  • Laddar…
C
D djac skrev:
Men återigen, innan vi har tätat läckorna i systemet så är det inte lönt att fylla på med mer el, det rinner ju bara ut genom sladdarna till Tyskland och Danmark.
Ja ja, visst är det så. Enda sättet att behålla vår ankdamm är ju att hålla övriga utanför. Men det är ju inte Tyskarnas och Danskarnas fel som Nooshi är inne på, bjuder vi in dem på en öppen marknad får vi så klart också tolerera att de handlar av europas billigaste el och därmed drar upp priserna till sin nivå, och vad den nivån är och varför den är högre än vår är ju ingen hemlighet.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Håll dom borta säger jag.

D Daniel 109 skrev:
Vad vill du ha en uträkning på? Att en ökning från 300ppm till 400ppm är emmökning med 33%?

Det är nog så uppenbart att folk inte anser att en utskriven uträkning är nödvändig.
Ironisk är jag inte, menar allvar. Många här verkar duktiga och insatta.

uppenbart, självklart m.m. alla skriver så. uträkning behövs inte, Greta skriker, elbilar skall köpas, vi skall inte elda så det blir CO2. Hittar ingen som räknar ut och visar. De är bara folk som pratar och har statistik på massa saker.

33% är mycket. Men 1 tiotusendel är ingenting nästan. de jag funderar på är luften och CO2. Solen lyser och det sägs bli varmare på jorden om CO2 nu är 1 tiotusendel högre än förut och det borde gå att räkna på. Det finns olika gaser i luften, syre och annat. Det är bara att visa en matte och fysik beräkning att det blir varmare så det märks på jorden för att CO2 är 1 tiotusendel mer.

F Fredrik-1980 skrev:
Ironisk är jag inte, menar allvar. Många här verkar duktiga och insatta.

uppenbart, självklart m.m. alla skriver så. uträkning behövs inte, Greta skriker, elbilar skall köpas, vi skall inte elda så det blir CO2. Hittar ingen som räknar ut och visar. De är bara folk som pratar och har statistik på massa saker.

33% är mycket. Men 1 tiotusendel är ingenting nästan. de jag funderar på är luften och CO2. Solen lyser och det sägs bli varmare på jorden om CO2 nu är 1 tiotusendel högre än förut och det borde gå att räkna på. Det finns olika gaser i luften, syre och annat. Det är bara att visa en matte och fysik beräkning att det blir varmare så det märks på jorden för att CO2 är 1 tiotusendel mer.
Har du bott under en sten de senaste 70 åren?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Produktionen sjunker från Ringhals Block 4. Får se om det kommer tillbaka som planerat den 19:e.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.