P
D djac skrev:
Vill man ha mer miljövänlig elproduktion så måste man i första hand dra ner på subventionerna, kanske även senare beskatta, av olja, kol och gas, detta kommer vara bästa stimuli för att bygga något annat, som idag i första hand sannolikt är kärnkraft men kanske kan vara annat senare.
Jag kan inte se något annat i min kristallkula. Har du någon idé (om än vag) om vad det skulle kunna vara?
Ett problem med ny kärnkraft är att det tar rätt lång tid från byggstart till produktionsstart. Under tiden kommer vi att ha en ganska osäker situation. Vad händer om vindkraften byggs ut ännu mer? Instabiliteten i elnätet kommer troligen att öka. Hur instabilt kan nätet vara innan det kollapsar?
Ser ingen quickfix
Jag funderar på att installera ett vindkraftverk på tomten. Eventuellt kanske intressera grannarna att vara med.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
Magnus Filip skrev:
SVT tänkte inte att i den snöiga vinterbilden på att 100% av elen från lampor och advetsstaken blir också till 100% värmeenergi. Man kan alltså vintertid inomhus lugnt ha igång sina lampor och adventsstakar utan att bry sig om om de drar 21 W eller 0,7 watt. Spelar ingen roll.

Sedan finns det väl någon messerschmitter här kanske som vill hävda att jämfört med värmepumpsvärne så skiljer det, stämmer förvisso. Men det blir så pass lite i diff att det knappast spelar någon roll. Även i förhållande till trevligheten i att julbelysa inomhus med riktiga lampor med glödtråd i, istället för fula LED.
Rätt många lampor sitter i taket och bidrar därför inte så effektivt till uppvärmningen av ett rum. Bättre alltså att tända mysbelysning i form av golv- och bordslampor och släcka i taket.

P
R RoAd skrev:
Men då låter det som om vi nu är överens om att det rent krasst är en dålig idé att använda sin belysning för uppvärmning?
För den som har direktverkande elelement spelar det knappast någon stor roll om en lampa är på eller inte.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
Fotografen Fotografen skrev:
Sen använder man ju energi till att flytta värme, dvs energi, från inne i kylen till utanför, och kylen står i ett utrymme som värms upp när det tenderar till att vara kallare än vad dess innevånare uppskatter, dvs oftast när utetemperaturen faller under 15-16 grader C...inte lätt detta...:rolleyes:
Finns det kyl- och frysskåp som utnyttjar det faktum att vårt klimat är uselt? Med de låga temperaturer vi har under halva året borde man kunna spara en del el på att suga in lite kalluft.

P
J JohanLun skrev:
För de som byter kyl och frys för att spara pengar brukar jag tycka det är rimligt att nämna att spillvärmen faktiskt kommer till nytta. Iallafall vintertid och för de med direktverkande el. Alla prylar bör man göra en livscykel analys på map kostnad och miljöbelastning. Innan man skrotar nåt.
Luften som kyls ner i kylskåpet kommer från rummet som skåpet står i.

R
P pmd skrev:
För den som har direktverkande elelement spelar det knappast någon stor roll om en lampa är på eller inte.
Troligtvis inte, men det var inte heller det jag argumenterade mot.

P pmd skrev:
Ett problem med ny kärnkraft är att det tar rätt lång tid från byggstart till produktionsstart.
Ja, fast ett större problem är nog tiden från projektstart till byggstart. Lovprocessen är av allt att döma både längre och svårare än byggprocessen.

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Rätt många lampor sitter i taket och bidrar därför inte så effektivt till uppvärmningen av ett rum. Bättre alltså att tända mysbelysning i form av golv- och bordslampor och släcka i taket.
Leider, värme går dit där den strålas i första hand.
Jämför solen, spotlights, takvärme, framför kaminen.

Där jag jobbar utnyttjas den principen till de maskiner vi jobbar med. Vi räknar på detta innan leverans. Se Lindab takvärme, effektivaste värmen för hus. Men få har det i villa. Takvärme, tydligen var det det lyxigaste och bekvämaste värmen på 70-talet. Troligen för dyrt att montera i villa.

Men pratar du om luft så har du rätt i att varm luft stiger och kall sjuker för de har olika densitet.

Tror Lindab har bra förklaringar om man vill veta mer. För det är svårt att förstå om man inte läst på.

Redigerat av moderator:
J
P pmd skrev:
Luften som kyls ner i kylskåpet kommer från rummet som skåpet står i.
Och värmen som bildas kommer ut på baksidan. Förlusten skapar lite extra värme. Vintertid och med direktverkande el är det ju samma diskussion som ljusstaken. Värmen värmer rummet. Fördelen med elradiatorn är att den har termostat och sitter bra placerad och bara går när vår komfort kräver så...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Boilerplate4U
Magnus Filip skrev:
Leider, värme går dit där den strålas i första hand.
Värme sprider sig i huvudsak mha sk konvektion och därför är takvärme en mindre bra lösning. Konduktion är det som normalt överför värme från tex element där strålningsvärme är närmast obefintlig så den kan man bortse ifrån helt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Värme sprider sig i huvudsak mha sk konvektion och därför är takvärme en mindre bra lösning. Konduktion är det som normalt överför värme från tex element där strålningsvärme är närmast obefintlig så den kan man bortse ifrån helt.
Om man har radiatorer ja då är det nästan bara konvektion.
Läs på är mitt tips om du har intresset. Skriv sedan och inte innan.
Lindab har bra koll:
Varm luft stiger, så varför sätta ”elementet” i taket? Ja, det är en vanlig kommentar från människor som ser med tveksamhet på takvärme. Men takvärme fungerar och värmer faktiskt upp hela rummet, inte bara taket.

Den grundläggande funktionen med ett värmesystem är att avge värme till omgivningen. Det görs genom en blandning av konvektion och värmestrålning. Konvektionen värmer upp luften i närheten av en värmare medan värmestrålningen sprider sig åt alla håll i rummet. Den konvektivt värmda luften stiger i rummet medan värmestrålarna ”färdas” rakt ut från värmaren tills de möter någon av de omgivande ytorna.

Boilerplate4U
Magnus Filip skrev:
Den konvektivt värmda luften stiger i rummet medan värmestrålarna ”färdas” rakt ut från värmaren tills de möter någon av de omgivande ytorna.
Du kan möjligtvis få nytta av strålningsenergi med hjälp av infravärmare men det är inget jag rekommenderar att installera i taket inomhus av uppenbar anledning.

I övriga fall kan man bortse från strålningsvärme då den är att betrakta som obefintlig i jämförelse med verkningsgraden hos konduktion.

P
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Du kan möjligtvis få nytta av strålningsenergi med hjälp av infravärmare men det är inget jag rekommenderar att installera i taket inomhus av uppenbar anledning.

I övriga fall kan man bortse från strålningsvärme då den är att betrakta som obefintlig i jämförelse med verkningsgraden hos konduktion.
Mot dumhet kämpar gudarna förgäves!

Magnus Filip skrev:
Mot dumhet kämpar gudarna förgäves!
Varför har man övergivit takvärme om den fungerar så bra? Det var ju aktuellt en period för några årtionden sedan men blev aldrig populärt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.