1 328 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Elpriskompensation efter ägarbyte
Medlem
· Västergötland
· 142 inlägg
Hur kommer elpriskompensationen funka för alla hus som byter ägare nu under våren? Hypotetiskt: ett hus som byter ägare 1 mars och elpriskompensationen för december till februari betalas ut under maj månad till den nya ägaren. Kan den gamla ägaren ställa kravet att få kompensationen?
Det är ju en typisk sak att reglera med ett avtal när man skriver köpeavtal. Det finns ofta sådana avgifter som man gärna vill ha kompensation för. (Sophämtning, V.A. arrenden o.s.v.)N Nisse Hult64 skrev:
I vår kommun följer i alla fall ersättningen med avtalet inte adressen. Så när avtalet sägs upp följer ersättningen med. Dock behöver man aktivt söka upp bolaget för att få ut sin ersättning eftersom man inte längre är kund i bolaget.
Så nya ägaren får alltså ingen ersättning.
Så nya ägaren får alltså ingen ersättning.
Renoverare
· västra götaland
· 813 inlägg
nu råkade min far ut för detta så ....
1. han sålde sitt ena hus med övertagande den 7-e jan. (men han orkar inte bråka om dom dagarna), men i kontraktet står det ju man bär kostnader fram till datum för övertagande och då kan jag förmoda det funkar åt andra hållet med.
2 IAF. nu har vår kommuns elbolag skiftat ut kompensationen och då den ena fastigheten inte är hans längre och på fakturan finns inget nämnt fick jag ringa in och höra, .. dom kan ju se hans adresser så dom skulle se över det (jag gissar att nya ägaren fick dom pengarna i detta skede helt enkelt... jag har deras nummer så skall ringa och höra mig för där med och flagga för att decembers kommer ryka för dom)
men dom försöker med det ena och det andra att han skall maila in och kräva. V.F. tror du jag ringer er för?. han har ju ett abbonemang hos er, bara kreditera rätt.. *suck*
Så tips till er som vet med er att ni ägt under perioden, eftersök era pengar. ring nätleverantören för dom kommer inte göra det lätt att få era pengar om ni på något sätt inte äger abonnemanget längre!
1. han sålde sitt ena hus med övertagande den 7-e jan. (men han orkar inte bråka om dom dagarna), men i kontraktet står det ju man bär kostnader fram till datum för övertagande och då kan jag förmoda det funkar åt andra hållet med.
2 IAF. nu har vår kommuns elbolag skiftat ut kompensationen och då den ena fastigheten inte är hans längre och på fakturan finns inget nämnt fick jag ringa in och höra, .. dom kan ju se hans adresser så dom skulle se över det (jag gissar att nya ägaren fick dom pengarna i detta skede helt enkelt... jag har deras nummer så skall ringa och höra mig för där med och flagga för att decembers kommer ryka för dom)
men dom försöker med det ena och det andra att han skall maila in och kräva. V.F. tror du jag ringer er för?. han har ju ett abbonemang hos er, bara kreditera rätt.. *suck*
Så tips till er som vet med er att ni ägt under perioden, eftersök era pengar. ring nätleverantören för dom kommer inte göra det lätt att få era pengar om ni på något sätt inte äger abonnemanget längre!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 911 inlägg
Jag är delägare i ett dödsbo i samma situation, och dom jag uppfattat det har vi krediterats i samband med avtalsuppsägningen. Jag ska dock inte ta gift på att ingen annan dödsbodelägare pratat med elbolaget om det.
Hur som helst, pengarna hör till den som hade kostnaderna i vintras, inte till fastigheten (som exempelvis fastighetsavgiften gör, vilken därför räknas av vid tillträde).
Hur som helst, pengarna hör till den som hade kostnaderna i vintras, inte till fastigheten (som exempelvis fastighetsavgiften gör, vilken därför räknas av vid tillträde).
Klicka här för att svara