194 467 läst ·
2 963 svar
194k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Sluta tjafsa politik nu och gör er plikt för att rädda landet.
Lyssna på energiministern och starta dammsugaren!

Lyssna på energiministern och starta dammsugaren!

Jo den där som energiminister får man ju förtroende för......
Kanada sätter "spaden i jorden" och börjar bygga, det verkar inte heller käbblas om det, klart 2028.
https://www.opg.com/stories/opg-dar...eactor-project-passes-significant-milestones/
Kanada sätter "spaden i jorden" och börjar bygga, det verkar inte heller käbblas om det, klart 2028.
https://www.opg.com/stories/opg-dar...eactor-project-passes-significant-milestones/
VA !!!pacman42 skrev:
Det har ju någon lovat !!!
Vad lurad jag känner mig!
(Förövrigt vill jag bara påpeka att det inte är någon elbrist.
Vi har samma produktionskapacitet som 2018, men lägre konsumtion idag.
Vi har idag större elöverskott än förut.)
Nej uppenbarligen INTE när man ser hur elhandlarna ser på saken.Mikael_L skrev:
Men vi har 12000MW vindkraft installerad men det beror ju om det blåser.
Idag så får vi cirkus 4000MW.
Men jovisst i somras och höstas så hade vi stort överskott men det gör ju ingen glad under vintern och det är kallt!
En stor del är satsningen på vindenergi, vilket ger denna typ av effekter när det är kallt ute. När det är kallt så blåser det oftast inte och då får vi brist på elproduktion, vilket i sin tur driver priserna uppåt. Nu blev det ju lite av en "perfect storm" iom att Putin via kriget i Ukraina gjorde att rysk gas inte gick att använda i mellaneuropa. Det är ju egentligen Tysklands problem att de satsat så mycket på rysk gas, men på en internationell marknad så sprids ju detta vidare. Även Tyskland har ju satsat rätt hårt på vind, med gas som backupalternativ när det inte blåser.Mikael_L skrev:
I det moderna samhället så måste man ha MYCKET mer energiproduktion i sitt eget land än vad som normalt sett behövs och mer än vad som kan exporteras. Man hade via lagstiftning kunnat kräva att de som bygger vindkraft och solenergi skall säkra upp sin produktion på årsbasis. Då hade inte slagigheten i priserna blivit lika kraftig.
Men det grundläggande problemet är att marknadsekonomi fungerar väldigt bra när det är konkurrens om produkterna, i en bristsituation så fungerar det inte så bra. Det är ju detta som staten skall se till att hantera och det har ju inte staten hanterat. De har inte försäkrat sig om att energimarknaden har utvecklats på ett sätt som garanterar tillgången till ett vettigt pris även i bristsituationer. Och tyvärr är vindkraften en stor bov i detta. Jag är i grunden positiv till vindkraft, men den bär tyvärr inte sina egna kostnader så som energimarknaden är strukturerad. Den är relativt lätt och snabb att bygga och med en relativt kort återbetalningstid, men med väldigt osäker energileverans, dvs en kombination som gör den oduglig i ett stabilt energisystem.