D
P paralun skrev:
Startpunkt för veckans avsnitt av "elrysaren"
Äckligt dyrt!
[länk]
[bild]
Ja, det här följer man med spänning, jag är nyfiken på var vi kommer nå tipping point, då folk inte tar det längre, antar å andra sidan att det är det som är syftet med hela övningen.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, det här följer man med spänning, jag är nyfiken på var vi kommer nå tipping point, då folk inte tar det längre, antar å andra sidan att det är det som är syftet med hela övningen.
Det ser klart genomförbart ut den här morgonen, Norge drar lasset, vindkraften klarar cirkus en 1/3 av installerad effekt och man fick snurr på R3's generator. Tyskland drar sitt lass med sina skitiga kolkraftverk!
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
https://app.electricitymaps.com/zone/DE

Om det var en tydlig risk för problem skulle Karlshamnsverket gått upp i hög beredskap. Där är man inte.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
De är ju redan i beredskapsläge sedan igår beordrat av SvK.
[länk]
Okej, fel av mig. Jag tolkade det som en lägre typ av beredskap då det pratades om en lång uppstarts tid. Men då har jag missförstått eller fått fel information.

D Daniel 109 skrev:
Okej, fel av mig. Jag tolkade det som en lägre typ av beredskap då det pratades om en lång uppstarts tid. Men då har jag missförstått eller fått fel information.
Jo det var väl inte särskilt svårt att hitta den nyheten under morgonen!

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Det var i går jag läste om planeringen. Då nämndes 2h starttid, vilket låter väldigt långt om de ligger på in grundlast. Om beredskapsnivån ändrats, uppgiften var fel eller Vad det handlar om vet jag inte.

Angående Frankrike och kärnkraft så gnetar fransoserna på. (tidigare diskuterat i tråden)
Det tillkommer flera stora kärnreaktorer under December när man löse problemen med stresskorrosion.
Jmf Sverige med 1/3 av vindkraftens produktion tillgänglig!
Statistik över energiproduktion och kapacitet: 38,3 GW producerat, 62,3 % lastfaktor, 40 enheter på, 71,4 % andel påslagna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var i går jag läste om planeringen. Då nämndes 2h starttid, vilket låter väldigt långt om de ligger på in grundlast. Om beredskapsnivån ändrats, uppgiften var fel eller Vad det handlar om vet jag inte.
Det tycks varit ett ändrat beslut sedan i går. Men sedan 08:45 är de åter nere på tvåtimmarsberedskap. Dvs, de är inte infasade.

Jag läste en artikel i GP idag där man intervjuade en vindkraftsägare som stänger av vindkraften när det blåser då han får för dåligt betalt jämfört med underhållskostnaderna.

Det intressantaste i artikeln var dock det att de stora vindkraftsparkerna tydligen skriver avtal som garanterar dem intäkter även när det blåser, vilket gör att de producerar el till negativ intäkt när det blåser. Det hade varit intressant att veta under vilka ekonomiska villkor dessa avtal skrivs...

7,95 kr kostar 1kWh just nu med alla pålagor. Tack S+MP+C, må ni brinna i helvetet!

D Daniel 109 skrev:
Det här är en ”nyhet” som ingen tycks ha läst.

[länk]
Tack vare Norge...

pacman42 pacman42 skrev:
Tack vare Norge...
Jo men då kommer nästa utmaning om hela vintern blir kall.
Just nu är de norska samt svenska vattenmagasinen välfyllda men precis som Norge själv meddelat så finns det ju gränser när de måste tänka på sitt eget behov i första hand!
Norge har då hela 90TWh i sina magasin mot våra 33TWh.
Graf över Norges vattenmagasin innehåll i procent, jämförelse mellan olika år, median, max och min.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://hydro-reservoir.nordpoolgroup.com/rescontent/norway/rescontent.cgi

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.