Byggahus.se
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ulltand måste mena att det är områden i Sverige motsvarande 1600MW förbrukning som är strömlösa just nu, iom att vi inte prioriterar eget behov först, utan skickar 1600MW som vi behöver själva, till utlandet. :)
Nu vet jag inte vad du menar?
Lägesbilden just nu är att Norge drar det tunga lasset och inte vi och naturligvist så dras priset upp eftersom det råder ett stort underskott på planerbar kraft i Danmark och på kontinenten och exportkablarna från Norge samt Sverige får används hårt.
 
  • Karta över Skandinavien och Baltikum visar elpriser, flöden, exporter och import av elektricitet. Data från Statnett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L Mikael_L skrev:
Europa har ställt till det så att Sverige har varenda dag, 365 dagar om året 24/7 ett elpris på minst 4kronor /kWh.
Men så är det några Svenska politiker som ställt till det med lite subvention (elcertifikatsystemet) så det har byggts vindkraft motsvarande 12.000 MW installerad effekt (R1 och R2 var på 1000 MW var).
Så ibland, när det blåser rejält, så ger denna vindkraft, motsvarande 12 st kärnkraftverk, oss ett elpris som sjunker för att ledningarna till utlandet storknar av all kraft vi kan ösa över till kontinenten för 4kr/kWh.

Men OK, det ska jag ge er.
Skulle vi ha struntat i att lägga ner R1 och R2, samt byggt 10 st till reaktorer, då hade vi haft lågt elpris jämt. Såpass lågt att alla de 10 nya reaktorerna gått med förlust hela tiden.
Ja fram tills att vi lagt några nya kablar till kontinenten, och då skulle vi vara tillbaka på ruta 1 igen. :D
Visst är det bisarrt. 12.000MW kapacitet och nu i flera dagar har det varit nere på 600MW och ner till 400MW vad jag har sett i SvK kontrollrummet. Alltså under 5% av kapaciteten.

Trots en totalt decimerad kärnkraft med reaktorer som ligger nere så levererar den ändå.

Det riktiga stresstestet verkar hända den 10:e enligt SMHI. Då är O3 nere för reparation samt i stockholmsregionen hoppar vi ner till -10 grader samtidigt som det blåser ungefär som nu. Önska Sverige lycka till.
 
  • Stapeldiagram och cirkeldiagram som visar elproduktion och förbrukning, inklusive kärnkraft och förnybar energi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
David Wallin
  • Laddar…
Mikael_L
David Wallin David Wallin skrev:
Nej, men staten är ju hela tiden inne och pillar, så det bör de kunna göra även i detta fall.
Ja med vilket resultat?
Vem kommer bygga någon mer kraftproduktion när man ser att Svenska staten går in och konfiskerar vinsterna efter eget godtycke?
Hur kommer vi kunna köpa el eller annat från Europa när vi blivit stämplade som det EU-landet som bryter mot frihandelsprinciperna och inför strafftullar eller något liknande.

Innan man uttalar sig så bör man fundera om det inte finns någon anledning till att det inte redan är löst.

Alla presenterade lätta lösningar på svåra eller långvariga problem kan jag garantera är 100% populism!
Det finns inga, absolut inga, problem med lätta lösningar, de smälter bort snabbare än en snöflinga i Juli för att de just har en lätt lösning.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
J JockeHX skrev:
Det riktiga stresstestet verkar hända den 10:e enligt SMHI. Då är O3 nere för reparation samt i stockholmsregionen hoppar vi ner till -10 grader samtidigt som det blåser ungefär som nu. Önska Sverige lycka till.
Japp, det blir spännande dagar.
Hoppas att Frankrike hinner sparka igång 10-20 st av sina 25 reaktorer som står innan dess.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag börjar tänka att min idé med en veddriven ångpanna inte är så dum ändå. Värma huset och tillverka el. Detta till ett pris som är klart under elpriset. Riktigt modern teknik för framtiden vad det verkar.
Ja det är ju egentligen bara en lite äldre variant av kärnkraft. :)
 
P paralun skrev:
Jo nu är jag ingen större anhängare av Uffe men jag är ganska säker på att när han väl fick rodret och såg alla illröda underskott i statsbudgeten samt sannolikt kommande stora utgifter så insäg man nog att det är bättre att "sitta ner i båten" och vänta på bättre tider. Jag har själv ingen större tilltro till politiker längre!
Det borde han ha insett innan valnatten. Det har inte hänt något omvälvande sedan de spred dessa löften. Sannolikt visste de redan då att de inte skulle uppfylla dessa löften.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Ja det är ju egentligen bara en lite äldre variant av kärnkraft. :)
Precis. MP och andra vill ju att vi skall tillbaka till sotskadade lungor igen
 
  • Arg
  • Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
F fiskarn87 skrev:
Jag gissar att antingen är man med i Nordpool eller inte. Så länge vi är det gissar jag att det är problematiskt.
Nu sa du en sak.
Undrar ifall Svenska staten skulle kunna köpa en stor mängd el från vattenfall (som de själva äger) på långa terminskontrakt till lågt pris, och sen sälja den vidare till Svenska medborgare till samma pris?
Jag känner på mig att det finns något här som är krångel... men det var ju en idé jag kom på just nu, har inte hunnit fundera på den.
 
  • Gilla
  • Älska
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är väl lätt.
Börja du bara med att övertala de (pivata) ägarna av kraftproducenterna att de ska sälja sin el billigt till Svenskar istället för dyrt till de som vill betala för sig.

Ja du kan väl resonera med hela näringslivet om att bli lite barmhärtiga samariter.

Jag tycker träreglar och OSB-skivor har blivit förbaskat dyrt, kan du inte snacka lite med de tillverkarna också, och be dom sälja billigt inom Sverige, istället för dyrt utomlands.
Det är sånt man har politiker till. Att skapa förutsättningar för en stabil energiförsörjning i landet genom att reglera hur marknaden ska fungera.

Uppenbarligen har man misslyckats i detta och då gäller gör om gör rätt
 
  • Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja med vilket resultat?
Vem kommer bygga någon mer kraftproduktion när man ser att Svenska staten går in och konfiskerar vinsterna efter eget godtycke?
Hur kommer vi kunna köpa el eller annat från Europa när vi blivit stämplade som det EU-landet som bryter mot frihandelsprinciperna och inför strafftullar eller något liknande.

Innan man uttalar sig så bör man fundera om det inte finns någon anledning till att det inte redan är löst.

Alla presenterade lätta lösningar på svåra eller långvariga problem kan jag garantera är 100% populism!
Det finns inga, absolut inga, problem med lätta lösningar, de smälter bort snabbare än en snöflinga i Juli för att de just har en lätt lösning.
Det var lite av min poäng. Politikerna har ju pillat sönder tillräckligt men de kan helt säkert fortsätta.
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag börjar tänka att min idé med en veddriven ångpanna inte är så dum ändå. Värma huset och tillverka el. Detta till ett pris som är klart under elpriset. Riktigt modern teknik för framtiden vad det verkar.
Gengas är ett enklare alternativ.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Precis. MP och andra vill ju att vi skall tillbaka till sotskadade lungor igen
Japp. Kortare medellivslängd medför ett mindre elbehov! (y)
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Gengas är ett enklare alternativ.
[media]
Nja, frågan är vilken effektivitet man får där. Det är det som är så trevligt med en ångmaskin, effektiviteten kan bli rätt hög med en väldigt enkel konstruktion.
 
F fiskarn87 skrev:
Jag gissar att antingen är man med i Nordpool eller inte. Så länge vi är det gissar jag att det är problematiskt.
Jo och Nordpools elhandlare följer då det påskrivna elhandelsavtalet med EU.
Sen finns det då en stor märklighet att inte svenska politiker är mer tydliga med att berätta det här, stor gåta!?
EUR-Lex - 4404054 - SV - EUR-Lex (europa.eu)
 
Är det verkningsgraden du pratar om? Den blir nog inte sämre med gengas. Förbränningsmotorer är väldigt mycket mer tillgängliga vilket medför ett lägre pris. Dessutom sliper man tryckkärl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.