T tergo skrev:
Svensk kraftnät har gjort klart med kraftvärmeverket Heleneholmsverket.

Eon-ägda Heleneholmsverket som ligger i Malmö kan bidra med 80 MW i så kallad mothandelskapacitet.

Svensk kraftnät har gjort klart med Heleneholmsverket. | SvD troligen stängd sida
Jo vilket glädjeämne att man hittat hela 80MW... :crysmile:
Undra om det skulle gå att sparka igång Stenugnsund?
https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/reportage/har-ar-det-hemliga-kraftverket

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Magnus E K
T tergo skrev:
Svensk kraftnät har gjort klart med kraftvärmeverket Heleneholmsverket.

Eon-ägda Heleneholmsverket som ligger i Malmö kan bidra med 80 MW i så kallad mothandelskapacitet.

Svensk kraftnät har gjort klart med Heleneholmsverket. | SvD troligen stängd sida
Nej, öppen i alla fall i nuläget.

Men för den typen av nyheter är det bättre att länka direkt till källan:
https://www.svk.se/press-och-nyhete...aftnat-handlar-upp-kapacitet-i-sodra-sverige/

13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Också uffe:
[bild]
Vallöfte
Substantiv
- något som ett parti eller en valkandidat inför ett val lovar att genomföra eller arbeta för och sedan skiter i

• Gilla
  • Haha
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Också uffe:
[bild]
Jo nu är jag ingen större anhängare av Uffe men jag är ganska säker på att när han väl fick rodret och såg alla illröda underskott i statsbudgeten samt sannolikt kommande stora utgifter så insäg man nog att det är bättre att "sitta ner i båten" och vänta på bättre tider. Jag har själv ingen större tilltro till politiker längre!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men det blir billigare imorgon
"billigare". haha jag såg också en notis högst upp på AB om det, blev lite glad och gick in i tibber-appen bara för att konstatera att det imorgon är 4,65kr inkl skatt jämfört med 5,47kr idag...

• Haha
David Wallin
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
"billigare". haha jag såg också en notis högst upp på AB om det, blev lite glad och gick in i tibber-appen bara för att konstatera att det imorgon är 4,65kr inkl skatt jämfört med 5,47kr idag...
Ja billigare.... :crysmile:? Eller :cry:?

Tårar i bägge fallen

• Gilla
  • Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
[länk]
Vindkraften levererar idag mellan 400-600MW, så det är ju inte helt skam att hitta en till källa på 80MW, trots allt är det ju nästan 20% av vår totala vindkraftsflotta...

• Gilla
  • Haha
Martin_ och 4 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Vindkraften levererar idag mellan 400-600MW, så det är ju inte helt skam att hitta en till källa på 80MW, trots allt är det ju nästan 20% av vår totala vindkraftsflotta...
Kraftverket är ju dessutom i ett område där det behövs.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
P paralun skrev:
[länk]
Inte att förväxla med stenugnsbakat bröd. (Det heter Stenungsund.)

• Haha
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Kraftverket är ju dessutom i ett område där det behövs.
Jo efter närmare eftertanke så kanske det gått så långt att man nödplanerar ö-drift av Malmö...!?

• Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
Mikael_L
F fiskarn87 skrev:
Just nu exporterar vi 1600 MW enligt svenska kraftnät eller vad menar du?
Ulltand måste mena att det är områden i Sverige motsvarande 1600MW förbrukning som är strömlösa just nu, iom att vi inte prioriterar eget behov först, utan skickar 1600MW som vi behöver själva, till utlandet. :)

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Mikael_L
David Wallin David Wallin skrev:
Jag kan tycka att i och med att politikerna ställt om från planerbar kraft till oplanerat kraft så har de sagt okej till att priserna ska kunna variera väldigt (för) mycket, och det är illa nog tycker jag. Det här med den europeiska marknaden beror väl på att politiker i andra länder varit lika oförsiktiga. Så jag kan tycka att våra svenska politiker är minst lika skyldiga som övriga Europas.
Europa har ställt till det så att Sverige har varenda dag, 365 dagar om året 24/7 ett elpris på minst 4kronor /kWh.
Men så är det några Svenska politiker som ställt till det med lite subvention (elcertifikatsystemet) så det har byggts vindkraft motsvarande 12.000 MW installerad effekt (R1 och R2 var på 1000 MW var).
Så ibland, när det blåser rejält, så ger denna vindkraft, motsvarande 12 st kärnkraftverk, oss ett elpris som sjunker för att ledningarna till utlandet storknar av all kraft vi kan ösa över till kontinenten för 4kr/kWh.

Men OK, det ska jag ge er.
Skulle vi ha struntat i att lägga ner R1 och R2, samt byggt 10 st till reaktorer, då hade vi haft lågt elpris jämt. Såpass lågt att alla de 10 nya reaktorerna gått med förlust hela tiden.
Ja fram tills att vi lagt några nya kablar till kontinenten, och då skulle vi vara tillbaka på ruta 1 igen. :D

• Gilla
Zsam och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Europa har ställt till det så att Sverige har varenda dag, 365 dagar om året 24/7 ett elpris på minst 4kronor /kWh.
Men så är det några Svenska politiker som ställt till det med lite subvention (elcertifikatsystemet) så det har byggts vindkraft motsvarande 12.000 MW installerad effekt (R1 och R2 var på 1000 MW var).
Så ibland, när det blåser rejält, så ger denna vindkraft, motsvarande 12 st kärnkraftverk, oss ett elpris som sjunker för att ledningarna till utlandet storknar av all kraft vi kan ösa över till kontinenten för 4kr/kWh.

Men OK, det ska jag ge er.
Skulle vi ha struntat i att lägga ner R1 och R2, samt byggt 10 st till reaktorer, då hade vi haft lågt elpris jämt. Såpass lågt att alla de 10 nya reaktorerna gått med förlust hela tiden.
Ja fram tills att vi lagt några nya kablar till kontinenten, och då skulle vi vara tillbaka på ruta 1 igen. :D
Jag börjar tänka att min idé med en veddriven ångpanna inte är så dum ändå. Värma huset och tillverka el. Detta till ett pris som är klart under elpriset. Riktigt modern teknik för framtiden vad det verkar.

• Gilla
  • Älska
Robin Lindberg och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Om det är svensk energiproduktion så kan den inte prissättas efter andra länders produktionskapacitet på vår marknad

Då får vi ju effekten av att vi måste betala tyska priser bara för att dom inte har löst sin produktion på ett bra sätt.

Det finns ett nationellt intresse i detta som måste komma i första rummet.

*Bygg ut så det finns all den kraft vi behöver i landet 100 % av tiden

`*Pissättning i Sverige får inte vara beroende av andra länders bristfälliga energilösningar.
Det är väl lätt.
Börja du bara med att övertala de (pivata) ägarna av kraftproducenterna att de ska sälja sin el billigt till Svenskar istället för dyrt till de som vill betala för sig.

Ja du kan väl resonera med hela näringslivet om att bli lite barmhärtiga samariter.
Jag tycker träreglar och OSB-skivor har blivit förbaskat dyrt, kan du inte snacka lite med de tillverkarna också, och be dom sälja billigt inom Sverige, istället för dyrt utomlands.

• Gilla
Zsam och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.