191 714 läst ·
2 963 svar
192k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Jo vilket glädjeämne att man hittat hela 80MW...T tergo skrev:
Undra om det skulle gå att sparka igång Stenugnsund?
https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/reportage/har-ar-det-hemliga-kraftverket
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 040 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 040 inlägg
Nej, öppen i alla fall i nuläget.T tergo skrev:
Men för den typen av nyheter är det bättre att länka direkt till källan:
https://www.svk.se/press-och-nyhete...aftnat-handlar-upp-kapacitet-i-sodra-sverige/
Jo nu är jag ingen större anhängare av Uffe men jag är ganska säker på att när han väl fick rodret och såg alla illröda underskott i statsbudgeten samt sannolikt kommande stora utgifter så insäg man nog att det är bättre att "sitta ner i båten" och vänta på bättre tider. Jag har själv ingen större tilltro till politiker längre!13th Marine skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 040 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 040 inlägg
Ulltand måste mena att det är områden i Sverige motsvarande 1600MW förbrukning som är strömlösa just nu, iom att vi inte prioriterar eget behov först, utan skickar 1600MW som vi behöver själva, till utlandet.F fiskarn87 skrev:
Europa har ställt till det så att Sverige har varenda dag, 365 dagar om året 24/7 ett elpris på minst 4kronor /kWh.David Wallin skrev:
Jag kan tycka att i och med att politikerna ställt om från planerbar kraft till oplanerat kraft så har de sagt okej till att priserna ska kunna variera väldigt (för) mycket, och det är illa nog tycker jag. Det här med den europeiska marknaden beror väl på att politiker i andra länder varit lika oförsiktiga. Så jag kan tycka att våra svenska politiker är minst lika skyldiga som övriga Europas.
Men så är det några Svenska politiker som ställt till det med lite subvention (elcertifikatsystemet) så det har byggts vindkraft motsvarande 12.000 MW installerad effekt (R1 och R2 var på 1000 MW var).
Så ibland, när det blåser rejält, så ger denna vindkraft, motsvarande 12 st kärnkraftverk, oss ett elpris som sjunker för att ledningarna till utlandet storknar av all kraft vi kan ösa över till kontinenten för 4kr/kWh.
Men OK, det ska jag ge er.
Skulle vi ha struntat i att lägga ner R1 och R2, samt byggt 10 st till reaktorer, då hade vi haft lågt elpris jämt. Såpass lågt att alla de 10 nya reaktorerna gått med förlust hela tiden.
Ja fram tills att vi lagt några nya kablar till kontinenten, och då skulle vi vara tillbaka på ruta 1 igen.
Jag börjar tänka att min idé med en veddriven ångpanna inte är så dum ändå. Värma huset och tillverka el. Detta till ett pris som är klart under elpriset. Riktigt modern teknik för framtiden vad det verkar.Mikael_L skrev:
Europa har ställt till det så att Sverige har varenda dag, 365 dagar om året 24/7 ett elpris på minst 4kronor /kWh.
Men så är det några Svenska politiker som ställt till det med lite subvention (elcertifikatsystemet) så det har byggts vindkraft motsvarande 12.000 MW installerad effekt (R1 och R2 var på 1000 MW var).
Så ibland, när det blåser rejält, så ger denna vindkraft, motsvarande 12 st kärnkraftverk, oss ett elpris som sjunker för att ledningarna till utlandet storknar av all kraft vi kan ösa över till kontinenten för 4kr/kWh.
Men OK, det ska jag ge er.
Skulle vi ha struntat i att lägga ner R1 och R2, samt byggt 10 st till reaktorer, då hade vi haft lågt elpris jämt. Såpass lågt att alla de 10 nya reaktorerna gått med förlust hela tiden.
Ja fram tills att vi lagt några nya kablar till kontinenten, och då skulle vi vara tillbaka på ruta 1 igen.![]()
Det är väl lätt.Ulltand skrev:
Om det är svensk energiproduktion så kan den inte prissättas efter andra länders produktionskapacitet på vår marknad
Då får vi ju effekten av att vi måste betala tyska priser bara för att dom inte har löst sin produktion på ett bra sätt.
Det finns ett nationellt intresse i detta som måste komma i första rummet.
*Bygg ut så det finns all den kraft vi behöver i landet 100 % av tiden
`*Pissättning i Sverige får inte vara beroende av andra länders bristfälliga energilösningar.
Börja du bara med att övertala de (pivata) ägarna av kraftproducenterna att de ska sälja sin el billigt till Svenskar istället för dyrt till de som vill betala för sig.
Ja du kan väl resonera med hela näringslivet om att bli lite barmhärtiga samariter.
Jag tycker träreglar och OSB-skivor har blivit förbaskat dyrt, kan du inte snacka lite med de tillverkarna också, och be dom sälja billigt inom Sverige, istället för dyrt utomlands.