Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M
I Ingmar Albinson skrev:
Tänk på att Frankrike har flest kärnkraftreaktorer i Europa, trots detta har man de högsta elpriser.

Nu är det så att Sverige är Europas största elexportör, det är alltså inte brist på el i Sverige som är problemet. Det är högerpolitikers älskade marknadskrafter som möjliggör för bolagen att hellre sälja dyrt till Europa än billigt i Sverige.
Nu hittar du på egna sanningar!
Frankrike har i princip samma elpris som övriga europa.
https://euenergy.live/

Att Sverige har 4 elområden och att vi exporterar har inget med högerpolitik att göra! Det är villkorat av EU att vi ska ha 4 olika områden och att vi tvingas exportera till andra länder.

• Gilla
H-Thomasson och 6 till
  • Laddar…
P
M martin h82 skrev:
Ni som bor i elområde 4, hur många vinterdagar per år har ni som är kallare än -1 grad??
Det var några veckor sista.

Om du tror på att det är minusgraderna som är problemet här så skall jag berätta att det är vinterblåsten som kyler ut husen. 5 plus är ju fan värre än -10 i dalarna. :)

Men vi fick rätt rejält med snö i 2-3 veckors tid. Hade rätt rejäla berg av snö på jobbet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
kör nationell kris, vi är i "krig" , snabb bygg en stor 400kV ledning norr till söder, kör över ALLA, inga miljölagar, det är undantagstillstånd. och betala bra till alla som har hus osv. dvs bara se var det är snabbast bygga och sätt igång.
Det här med överföring från norr till söder är intressant, enligt Jan Blomgren så behövs det stora turbiner i söder för att klara av att föra över från norr.

I så fall hjälper det inte att bara bygga ledning, vi saknar kapaciteten att ta emot.

Någon med insikt kanske kan kommentera hur det fungerar?

• Gilla
erland79 och 2 till
  • Laddar…
B
E Elvana skrev:
Jag är också i brydda tankar förra veckan föll mitt årslånga bundna el avtal på 79 öre och då teckna ett nytt rörligt till 5,85 och upp eller välja ett års avtal bundet till 4,75 eller 3 år till 3,43? Av tre otroligt dåliga val på en förbrukning om 14500 kWh kändes 3 år bäst men naturligtvis en gnugga händerna lösning för elbolagen. Om nu någon mot förmodan tror att timpris skulle vara bäst som rörlig form lär bli besvikna snart. Elbolagen lär täppa till där med en höjning även nattetid. Och rörligt pris är okontrollerbart saltat där låg nivå endast uppnås mellan klockan 0.00-01.00 ca. Försök att vänta ut en sänkning med teckna rörligt nu är rena rouletten hur högt blir ett fastprisavtal om 2 månader tex?

Ställ det i paritet till EU ingångna avtal där elbolagen nu gör så enorma vinster att de inte ens får röra dem. Och aktieutdelningar kommer att ytterligare slå i taket, de kunde inte ens låta bli att dra på smilbanden i lycka vid en intervju! Hur vi hamnat i soppan är delvis våra egna val som styrt oss hit och världens idiotiska låsning till en världsdel som ingen någonsin litat till förut. Men så fort det ekonomiska siktet är inställt på profit före människors möjligheter att överleva sin vardag då skiter man i konsekvenstänkandet. Att ens säga att man inte kan rå för eller förstått att det är osmakligt med dessa vinster. Att vi har elbolag som förhandlat sig till ihop med en regering som delvis är fastlåst vid folkets val till EU i en stigande vinstutdelning är nu en katastrof.

vi måste också förstå att för att kunna samla i ladan för kristider som denna krigsvinter som kommer så måste skatter tas ut. Dessa ligger till grund för räddningsaktioner som den i våras då vi fick bidrag till elräkningen. Men här blir just med elbolagens enorma vinster också den enligt lagen bestämda skattesatsen högre och sticker nu i ögonen på oss folket. Som då genast anklagar staten för den uppkomna sitsen vilket då inte är sant. Även om konsekvensens utfall innebär mer in i ladan och också den del man skulle kunna spara in på. MEN då slår det bara till elbolagens fördel som plötsligt får ännu mer i vinst då momspåslaget skulle minska enormt. Så att förhandla om avtalet via EU är det som måste ske vilket även elbolagen säger med ett flin.

Hushålls el och uppvärmning för boende borde vara gratis men är en livsviktig inkomstkälla för staten för att samla in medel. Då alla oavsett bidrar efter förbrukning vilket i sig är mest rättvist i en demokrati. För vilken nu Ukraina kämpar mot den störste boven till hela detta trauma vi utsätts för. Där de redan fattiga kommer att helt slås ut om det fortsätter? Och elbolagen visar ingen barmhärtighet i sitt resonemang med toner som….spara 50.000 eller låna på din bank bara. Eller stäng av elen och sov under ett bord med filtar!?? Magstarka orättfärdiga uttalanden som påvisar hur jäkla lite man ens bryr sig om vad som sker. Och så skriker folket på regeringen!!!!??? Syndabocken är faktiskt inte enbart dessa utan DE som valde in i EU alltså delar av befolkningen. Men inte skriker vi andra på dessa.

VI gemensamt oavsett om vi har råd med höjningen eller inte kanske skulle vägra elbolagens profit och kräva en återgång av insatta medel som de samlat på hög? Varför ska vi betala vad det kostar oavkortat när bolaget tjänar multum och tänker inte göra avkall på intäkten heller? De räknar kallt med att staten tar det ansvaret så de kan ta sin vinst som vanligt. Är det kris får väl ALLA bidra? Eller är elbolagen inte med i Svensk demokrati?
Vi som på ett eller annat sätt investerade i vindkraft
För 10 år sen har ju legat rejält på minus… så detta hämtar ju upp lite men sett på 10 år är det ändå negativt… jämfört med att ha lagt det på börsen.

• Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Vuxen kommentar, verkligen!
Jag tror inte konsumentverket har så mycket att komma med när ett elbolag väljer konkurs istället för fortsatt verksamhet med mångmiljonförluster varje vecka.
Vuxen kommentar själv.

Vi får väl se då ett beslut i domstolen säger hur resten av utfallen påverkas..

Gött att få återbäring denna månad med.

Hikkadu

• Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
M martin h82 skrev:
Ni som bor i elområde 4, hur många vinterdagar per år har ni som är kallare än -1 grad??
Här i SE3 har vi snart samma priser som i SE4 och vi har rätt många dagar med minusgrader. Plus att i Göteborg blåser det rätt ofta.

S
K krill7 skrev:
Njea vill nog hävda att när elpriser och bränslepriser började sticka förra hösten så började också inflationen. men helikopter pengarna hjälper ju inte situationen. Inflationen kommer fortsätta tills att folk har täckning för sina ökade kostnader.
Ihop med höjda räntor så ger det att kommer folk sluta konsumera, vilket gör att pizzabagaren det hänvisades tidigare kommer behöva höja sin priset ännu mer eller lägga ner.
Man finansierade coronaåtgärderna genom att sänka värdet på Fiat valutor, det är inte svårare än så. Det är mycket enklare att beskatta folk med inflation än höjda skatter för inflation kan man skylla ifrån sig.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Kempa_swe
J jani84 skrev:
Mina tankar kring dagens elpriser..

Jag har precis som de flesta andra följt händelserna kring elpriserna och det politiska käbblet kring dessa prisnivåer.
Diskussionerna vid middagsbordet, runt fikabordet på kontoret mm handlar nästan oavkortat om just detta. Men när jag lyssnar så börjar jag ändå undra om folk verkligen på riktigt har förstått vilka konsekvenser detta kommer innebära för privata hushåll, för företag och för oss som land.
Jag vill påstå att konsekvenserna med elpriser kring 4-8kr i vinter är abnorma.
Vi som bor i Sverige verkar ha en stor förmåga att slå ifrån det hemska som är framför oss och mer eller mindre förneka problemet genom att säga ”Ne men vi bor i Sverige, vi har det ändå oförskämt bra jämfört med stora delar av världen”
Eller så litar vi stenhårt på att våra politiker och staten kliver in och räddar oss innan det blir riktigt skitilla.
jag är genuint orolig. Vi är en familj på 4personer. Vi bor i villa på 330kvm i Sthlm området. Vi har rörligt elavtal, bundna lån med låg ränta. Alla åtgärder för att energieffektivisera (utom solceller) är utförda sedan ett par år och vi förbrukar idag 18000kWh på ett år. Vi har två inkomster och vi tjänar ”bra” och har en buffertsparande som går att använda.
Vi kommer klara 20000kr/månaden i elräkning men när du kombinerar detta med dagens matpriser, drivmedelspriserna och övriga kostnader så blir det mer eller mindre inget utöver detta. Det betyder att restaurangbesök, idrottsevenemang, semester, resor och övrig vardagslyx försvinner och då är vi den delen av befolkningen som har det alltså bra. Ekonomin går ihop för oss. Resten då?
Ensamstående, pensionärer, företag och många många andra?
Hur många i Sverige har råd med en elnota på 15-20k/månad i vinter? Det som i ”normala” fall har legat på 3000kr

Hur många butiker lever på en lyckad julhandel? Hur många restauranger behöver en succéartad julbord för att gå runt? Hur många har råd att köpa biljetter/säsongskort till sitt favoritlag? Hur många idrottsklubbar har råd att tappa den försäljningen? Hur många har råd att tanka bilen? Handla den mat som behövs? Hur många hushåll klarar ens av en ökning i fasta kostnader på säg 3000kr? När matten inte går ihop, vem ska du strunta i och betala?

jag tror på riktigt att det som väntar oss framöver är enkelt sagt skitilla men ibland känns det som att jag är en av få som tänker såhär.
Jag vet inte, nu har jag iaf fått skriva av mig lite.

Jo en sista grej, politikerna säger gärna att ”det finns ingen Quickfix” så må det vara när det handlar om planerad produktion men det finns en quickfix till dagens priser: slopad moms,jättesänkning av energiskatten och ett maxtak. Återstår att se hur illa det ska gå innan någon börjar rycka i dessa trådar

Må väl där ute!
Är tyvärr eu som bestämmer att vi skall sälja el till Danmark, tyskland, polen och estland mm sen att det inte räcker till här skiter de i. Eu är bara intresserade av att hjälpa vissa länder så varför vi är med vet jag inte. Hade tyskland fått köpa gas från Ryssland av eu så hade vi inte haft det så här. Usa predikar om att bojkotta Ryssland medans de själva köper olja, gas, virke mm mm från just Ryssland, usa som tryckt på ang sanktioner och borde stå för notan och ersätta oss här i Europa för deras handlingar. Vi borde skippa EU och Nato och bilda en egen pakt med Norge, Finland och Danmark istället samt stoppa usa från att träna soldater här.

• Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja så kan man också se det. Att jag band i juli? enkelt bortsett från den höga hästen....
mitt gamla abbonemang gick ut.

Du tillhör de de som har rörligt och därför gråter varje gång elen går upp sen sitter du och klagar...
Det som verkligen åkt dit är de som alltid haft fast avtal som löpte ut när det var som dyrast eller löper ut nu eller i vinter. De som aldrig bundit priset har ju faktiskt gått med på att priset varierar, dock inte som nu men ändå: ett rörligt pris är ett rörligt pris som kan skilja kraftigt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K krill7 skrev:
Det här med överföring från norr till söder är intressant, enligt Jan Blomgren så behövs det stora turbiner i söder för att klara av att föra över från norr.

[media]
I så fall hjälper det inte att bara bygga ledning, vi saknar kapaciteten att ta emot.

Någon med insikt kanske kan kommentera hur det fungerar?
Det där är en rejäl förenkling som inte riktigt stämmer. Det är synkronmaskiner som behövs för att stabilisera nätet och generera reaktiv effekt. De måste inte per definition sitta på stora turbiner, men i praktiken är det där de finns. Men det går att lösa på andra sätt också.
Tidigare har det inte behövts eftersom man haft dessa stora synkronmaskiner i nätet.

• Gilla
pappel och 5 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Att Sverige har 4 elområden och att vi exporterar har inget med högerpolitik att göra! Det är villkorat av EU att vi ska ha 4 olika områden och att vi tvingas exportera till andra länder.
Den där skrönan blir inte sannare genom upprepning. Ta gärna fram belägg för det.

pacman42 pacman42 skrev:
Att ta bort elområdena skulle ned dagen system vara ännu värre för Sverige. Då hade elpriserna i södra landsänen sjunkit en aning 10% kanske) medan de stigit kraftigt i norr. Konsekvenserna för svensk basindustri hade varit katastrofala. Lösningen är att ha planerbar kraftproduktion i södra landsände, gärna kombinerat med vind.
Det var ju det elområdena syftade till: Ökad investeringsvilja i södra landsänden. Svenska kraftnät har ju länge insett att det inte händer vilket borde lett deras GD till åtgärd, både vad gäller investeringar i näten och politisk och medialt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Den där skrönan blir inte sannare genom upprepning. Ta gärna fram belägg för det.
Det kom till efter att Danmark hade klagat till EU. Däremot konstruktionen är Sveriges svar på klagomålet.

• Gilla
Lullejulle och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.