Elpriser

906 läst  25 svar

Sida 2 av 2
  1. A
    Medlem · Nivå 16
    Det gör inte jag. Jag bara betalar. Visst går priset uppåt och nedåt på ett vis som inte är lätt att förstå. Men om man jämför olika energislag så ligger el fortfarande lågt i pris. I synnerhet om man tar hänsyn till hur användbar den är. För mig låter det som att du efterfrågar en koppling mellan priset på solel och hur mycket solen skiner. Även om det skulle vara tilltalande den här sommaren så tror jag inte att det skulle vara så lockande på vintern.

2. H
    Medlem Nivå 4
    El ska tillverkas i stora anläggningar delvis kärnkraft och vattenkraft. Allt annat gör bara elpriset dyrt i slutändan.
    Tyvärr måste vi alla betala för dessa småskaliga elproducenter vare sig vi vill eller inte. Med småskaliga producenter räknar jag in all vindkraft och solel.
    För att vindkraften ska producera på max krävs det att det blåser minst 12 m/s. Blåser det 6 m/s så ger den bara 1/4 av sin maxkapacitet så bara för att vindkraftverket råkar snurra lite för stunden så betyder det inte att verket producerar så mycket som vindkraftsvurmarna så gärna vill göra sken utav av.

3. D
    Medlem · Nivå 14
    Det är inte självklart att stora anläggningar alltid är bäst. Men nuvarande massiva subventioner till små anläggningar medför ju att det byggs en massa anläggningar som egentligen inte är marknadmessiga.

4. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 9
    Vill du ha billigare el när solen skiner får du nog bygga din egen solcellsanläggning ..

5. H
    Medlem Nivå 4
    Just det.....subventioner till små anläggningar som vi som köper el behöver betala flera gånger om

Redigerat 11 aug 10:12
    elmont gillar
  6. martin43
    Hobbyelektriker · Nivå 10
    Visst brukar stora anläggningar i allmänhet ge mest el per investerad krona. Fantastiskt då att anläggningar över 255kW måste betala energiskatt per producerad kWh!

7. D
    Medlem · Nivå 14
    Nej, det är konsumenten som betalar energiskatt inte producenten.

8. martin43
    Hobbyelektriker · Nivå 10
    "Efter 1 juli 2017 gäller att den som äger flera mindre solcellsanläggningar som tillsammans överstiger 255 kW toppeffekt betalar sänkt energiskatt (0,5 öre/kWh) på egenkonsumerad el från solcellerna. Dock gäller den sänkta energiskatten inte för enskilda anläggningar som överstiger 255 kW."
    Det var ju vänligt att sänka skatten från 33 öre till 0,5 öre iaf. :)
    Förstår inte varför man inte bara tar bort den? När det gäller egenproducerad el alltså! Med solceller!

9. D
    Medlem · Nivå 14
    Du deklarerar ju inte den el du använder. Kraftverk betalar ingen elskatt alls, inte på köpt el heller.

10. H
    Medlem · Nivå 11
    Nu kan jag inte skattereglerna för mikroproduktion. Men för de anläggningar jag kommit i kontakt med har det varit så här.

Der är bara de kW som går åt för själva produktionen som är skattefria.
    Dvs förbrukningen som driver styrsystem, mm som behövs för just elproduktionen de är befriande från energiskatt.

När tex vattenkraftverket inte producerar, så betalar man energiskatt, för uppvärmning belysning mm. Mätningen sker i realtid. ingen produktion =inköpt el med energiskatt.

Mätaren har två "räkneverk" som visar producerad och förbrukad el.

Dvs ingen produktion kan "backa" den förbrukade mätarställningen. Men vid produktion så går räkneverket för förbrukning saktare.

Däremot när man producerar så tas den egna förbrukningen ut före överskottet går ut på nätet. Dvs man förbrukar egenproducerad el skattefritt. Nu har inte de här anläggningarna något som bostäder mm. Så förbrukningen går enbart åt för att kunna producera el.

Jag kan ha fel angående de skattetekniska här.
    Men jag vet i stora drag hur energimätningen fungerar.

11. D
    Medlem · Nivå 14
    Nu är inte jag väldigt insatt i ämnet. Men jag vet att när barsebäck inte längre klassades som produktionsanläggning gick kostnaden upp. Det var bra långt efter att de slutat producera el. Ett mindre vattenkraftverk jag besökt körde generatorn som motor för att värma lokalen på vintern om de inte producerade el. Just för att det var billig el.

Men det var några år sedan, så de kan ha ändrat på reglerna sedan dess.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: