Elpriser

906 läst  25 svar

Sida 1 av 2
  1. A
    Medlem Nivå 3
    ärligt talat!
    Va inne å kollade lite på mina elfakturor nu. Jag har eon solel (avtal), har inga celler men jag köper solel. Vet att de höjt sina avgifter igen men elen.... Vi har haft den soligaste sommaren på typ 200 år och i juli gick elpriset upp med lite över 20 öre kWh!?
    Är det samma hos andra bolag? Vad tänker ni om detta?
    Ska f....n klippa av kabeln in till huset. Förlåt blir alltid lika sir när man granskar elräkningen. El för 750kr och fakturan landar på 2800kr

2. A
    Medlem · Nivå 16
    Det är väl så liten andel solel i Sverige att elpriset inte påverkas nämnvärt av hur mycket solen skiner. Men 2800 för el i juli? Hur många kWh? Jag brukar ligga på runt 500 kr för el en sommarmånad. Lite mer i år då jag numer har laddhybridbil.

3. C
    Medlem · Nivå 14
    He he, tror du har missuppfattat hur miljövalen, t.ex. solel, fungerar. Du får ju betala samma pris som alla andra plus ett extra påslag för att du gjort ett miljöval. Solenergi står väl för ca. 0,1% av elproduktionen i Sverige så även om solen skulle lysa dygnet runt 365 dagar om året skulle det knappt påverka elpriset.

4. E
    Medlem · Nivå 20
    Tror du att den ytterst lilla del som är solel skulle påverka elpriset? Däremot har vattennivån i våra regleringdammar en stor påverkan på elpriset och i år har vi knappt fått någon påfyllning av dammarna och därmed ett högre pris.

Noseone gillar
  5. martin43
    Hobbyelektriker · Nivå 10
    Exakt. Solelen kompenserar inte alls för att det tex saknas vatten till vattenkraften.

Noseone gillar
  6. A
    Medlem Nivå 3
    Jobbar ni på elbolagen eller. Jag fattar elpriser med take på vattennivåer, del av Ringhals som sänkt produktionen i en reaktor till 49% osv. Det jag tänker på är att om man nu köper solel aktivt och priserna på den elen följer med känns inte ok i mina ögon. Tycker ni det eller? Mitt ex på priserna gäller 2 månader och inte en.

7. D
    Medlem · Nivå 14
    Efter som det inte är någon praktisk skillnad på elen, utan en fungerande marknadsekonomi så kostar all el lika mycket. Sedan kan man betala extra för ursprungsgarantier om man vill det. Men ingen el blir någonsin billigare än spotpriset.

Noseone, roland50, guggen och 3 till gillar
  8. tommib
    Självbyggare · Nivå 19
    Som Daniel109 redan har skrivit så köper du inte specifikt solel. Jag vill bara förtydliga vad det är du har köpt.

När elbolaget säger att du kan köpa solel så betyder det att de kommer lägga på en kostnad på ditt elpris som garanterar att de någonstans producerar (eller köper in) så mycket solel som summan av alla som har skrivit på om att köpa solel gör av med. Troligen behöver detta inte ske sekund för sekund utan det räcker förmodligen med att elbolaget kan visa att man har sålt x MWh solel en viss månad och producerat (eller köpt) samma mängd. Det är alltså ren administration du betalar för. Med lite god vilja kan man tänka sig att du betalar för att elbolaget ska bygga ut solkraftproduktionen men det är nog bara en dröm. Konkret så betalar du för att lätta ditt samvete, lite som att ge pengar till en tiggare.

Själv är jag sur på Fortum för att jag sedan något år tillbaka har 100% vattenkraft (som jag definitivt inte betalar något extra för). Jag vill för fan ha 100% kärnkraft för att stödja det energislaget, men det går minsann inte att beställa.

9. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Mja, elen har samma pris oavseett varifrån den kommer, men jag håller med om att det är orimligt dyrt i slutänden.
    Sen, tänk på att med den modell du efterlyser skulle det ju bli spänningslöst i dina uttag när solen går ner, tänkte du på det?;)

Det finns hos Vattenfall. Värmer gott.:giggle:

Dan_Johansson och tommib gillar
  10. A
    Medlem Nivå 3
    Självklart lyser inte solen hela tiden. Jag frågar inte efter något superbilligt här, men något, något litet för att man försöker. I slutändan betalar alla och knyter sin hand i fickan.

11. tommib
    Självbyggare · Nivå 19
    Vad är det exakt du försöker? Vara en god människa som betalar för solel? Sluta med det och dra ner din elförbrukning istället. Den bästa kilowattimmen är den som aldrig förbrukas.

roland50 gillar
  12. C
    Medlem · Nivå 14
    Det lilla du kan göra är ju att aktivt välja ett elhandelsbolag med små avgifter/påslag.
    Men det verkligt sjuka är nätavgifterna, där det är stora prisvariationer mellan de olika aktörerna.

13. G
    Medlem · Nivå 8
    Öka kärnkraften(y) vi stänger ner medans i världen ökar, vi måste ju ändå köpa in från dem. Härligt att alltid va beroende av andra :thinking:

Jarlingar gillar
  14. MultiManOriginal
    Medlem · Nivå 7
    Det går hos Vattenfall, eller gick iaf när jag skrev senaste avtalet. 100% kärnkraft.

15. D
    Medlem · Nivå 14
    Tommbi: Det räcker med att de köper in solel rätt mäbgd på årsbasis.

tommib gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: