86 708 läst ·
339 svar
87k läst
339 svar
Elpris för att köpeved ska bli lönsamt?
Det vore bättre med någon som förstår att man måste rätta mun efter matsäcken.J Jehu skrev:Svensk kärnkraft var inte subventionerad. Men den var finansierad och kunde byggas med hjälp av statliga kreditgarantier.
Det är en helt annan sak än subvention, som är något den kroniskt olönsamma vindkraften behöver.
Kärnkraften har sedan betalat in hundratals miljarder till staten i skatter och avgifter.
För det har vi byggt infrastruktur, JAS-plan, dagis, sjukhus och gett bort till diverse som sa sig vara behövande.
Hur det enorma bortfallet ska ersättas nu när reaktorer stängs ner, och hur det lika enorma skattebortfallet ska ersättas när fossildrivna fordon fasas ut, det blir en nöt att knäcka. Nånstans måste pengarna tas. Vedskatt kanske?
Tur då att vi har en finansminister som statsminister. Hoppas på kloka beslut.
Jag är säker på att Magdalena Andersson inte är den rätta personen för att ta Sverige ur kriserna.
Vi har olika uppfattning, jag tycker det är utmärkt att den som varit med och gjort oredan får några månaders möjlighet att städa upp efter sitt och stödpartiets misstag.P Peter787 skrev:
Men hur blev den beräkningen?K Kane skrev:
Jag får det till 4,75kr/kWh.
Däremot så tror jag inte att man alls kan nå en systemverkningsgrad på 40% med ett dieselelverk.
De större av bästa sort kanske kan nå 30%, de lite mer enkla som någorlunda vanligt folk har råd med har nog inte bättre än 20%.
Så i praktiken blir nog din beräkning inte så tokig.
Det som kan vara kioskvältaren är ifall man kan ta tillvara på värmen (från avgaser och kylarvatten) och ha användning för. Då kan plötsligt ekonomin gå ihop sig.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Men om elen från verket ska användas för uppvärmning så ger nog en oljebrännare i en panna bättre verkningsgrad för dieseln. Fast då är pellets kanske bättre med 70öre/kWh.Mikael_L skrev:
Men hur blev den beräkningen?
Jag får det till 4,75kr/kWh.
Däremot så tror jag inte att man alls kan nå en systemverkningsgrad på 40% med ett dieselelverk.
De större av bästa sort kanske kan nå 30%, de lite mer enkla som någorlunda vanligt folk har råd med har nog inte bättre än 20%.
Så i praktiken blir nog din beräkning inte så tokig.
Det som kan vara kioskvältaren är ifall man kan ta tillvara på värmen (från avgaser och kylarvatten) och ha användning för. Då kan plötsligt ekonomin gå ihop sig.
Hon är absolut inte pragmatisk. Drivs av alla de klassiska momenten för moderna sossr.J Jehu skrev:
Hat
Avundsjuka
Egoism
...osv
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför finns det inget vettigt sett att se elpriser(spotpris)
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vilka åtgärder har ni gjort för att säkra er mot höga elpriser nästa vinter (2023/2024)?
Övrigt husrelaterat -
Svenska Kraftnät vill handla med el för att få ner elpriserna
Artikelkommentarer -
Vattenfalls "rörligt elpris", är det något speciellt med det? Hjälp mig förstå vad de menar!
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vem har rätt till elprisstöd efter försäljning?
Elavtal, elpriser & elförbrukning