P Peter787 skrev:
Om det vore så väl, jag tror nog att alla pensionsavsättningar till MPs politiker också behöver konfiskeras.
Veden är nog lönsam, Tysklands gröna fick väl igenom 4 till stängda reaktorer så vad våra svenska politiker gör är väl inte helt ensamt avgörande för sydsveriges elpris

Som vanligt får resten av europa betala för tyska beslut. Nä man har nog insett man kan inte lita på omvärlden, ved ska det va, blir bara mera övertygad.

• Älska
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
J Jehu skrev:
Svensk kärnkraft var inte subventionerad. Men den var finansierad och kunde byggas med hjälp av statliga kreditgarantier.
Det är en helt annan sak än subvention, som är något den kroniskt olönsamma vindkraften behöver.
Kärnkraften har sedan betalat in hundratals miljarder till staten i skatter och avgifter.
För det har vi byggt infrastruktur, JAS-plan, dagis, sjukhus och gett bort till diverse som sa sig vara behövande.
Hur det enorma bortfallet ska ersättas nu när reaktorer stängs ner, och hur det lika enorma skattebortfallet ska ersättas när fossildrivna fordon fasas ut, det blir en nöt att knäcka. Nånstans måste pengarna tas. Vedskatt kanske?
Tur då att vi har en finansminister som statsminister. Hoppas på kloka beslut.
Det vore bättre med någon som förstår att man måste rätta mun efter matsäcken.
Jag är säker på att Magdalena Andersson inte är den rätta personen för att ta Sverige ur kriserna.

P Peter787 skrev:
Det vore bättre med någon som förstår att man måste rätta mun efter matsäcken.
Jag är säker på att Magdalena Andersson inte är den rätta personen för att ta Sverige ur kriserna.
Vi har olika uppfattning, jag tycker det är utmärkt att den som varit med och gjort oredan får några månaders möjlighet att städa upp efter sitt och stödpartiets misstag.

Hon är pragmatisk snarare än ideologisk. En bra grund för en finansminister,
Sen får vi se hur det faller ut. Hon är i alla fall inte vek och inkompetent, typ Ringholm och Nuder.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Mikael_L
K Kane skrev:
Kostar en del då också. 10 kWh/l diesel x 40% verkningsgrad x 19 kr/l = 7,60 kr/kWh (plus kostnaden för elverket).
Men hur blev den beräkningen? :thinking:
Jag får det till 4,75kr/kWh.

Däremot så tror jag inte att man alls kan nå en systemverkningsgrad på 40% med ett dieselelverk.
De större av bästa sort kanske kan nå 30%, de lite mer enkla som någorlunda vanligt folk har råd med har nog inte bättre än 20%.
Så i praktiken blir nog din beräkning inte så tokig.

Det som kan vara kioskvältaren är ifall man kan ta tillvara på värmen (från avgaser och kylarvatten) och ha användning för. Då kan plötsligt ekonomin gå ihop sig.

M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men hur blev den beräkningen? :thinking:
Jag får det till 4,75kr/kWh.

Däremot så tror jag inte att man alls kan nå en systemverkningsgrad på 40% med ett dieselelverk.
De större av bästa sort kanske kan nå 30%, de lite mer enkla som någorlunda vanligt folk har råd med har nog inte bättre än 20%.
Så i praktiken blir nog din beräkning inte så tokig.

Det som kan vara kioskvältaren är ifall man kan ta tillvara på värmen (från avgaser och kylarvatten) och ha användning för. Då kan plötsligt ekonomin gå ihop sig.
Men om elen från verket ska användas för uppvärmning så ger nog en oljebrännare i en panna bättre verkningsgrad för dieseln. Fast då är pellets kanske bättre med 70öre/kWh.

P
D Daniel 109 skrev:
Religion platsar nog bättre än okunskap. Det där handlar just om okunskap.
Religion är ju aktiv okunskap. ;)

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Vi har olika uppfattning, jag tycker det är utmärkt att den som varit med och gjort oredan får några månaders möjlighet att städa upp efter sitt och stödpartiets misstag.
Det vore nog bra om det utlovades kännbara konsekvenser av att misslyckas med att städa upp.

B
J Jehu skrev:
Hon är pragmatisk snarare än ideologisk. En bra grund för en finansminister,
Sen får vi se hur det faller ut. Hon är i alla fall inte vek och inkompetent, typ Ringholm och Nuder.
Hon är absolut inte pragmatisk. Drivs av alla de klassiska momenten för moderna sossr.
Hat
Avundsjuka
Egoism
...osv

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.