A
ni är medvetna om att i djurhållningen så ingår det att man måste ha reservkraft vid strömavbrott...

dvs är man mjölkbonde så måste man kunna mjölka ändå...

förr fanns det sådan där billigare diesel men idag får man välja oftast mellan Hvo100 eller vanlig mack diesel..

Här finns en som pressar sitt eget bränsle och säljer..

Redigerat:
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Nu kostar ju 10 liter 140kr på Willys så du får väl kontakta någon odlare och fråga vad han ska ha för ett fat
Bra pris på Willys, nätmat tar 14,90 l för Eldoradooljan

Maskintok skrev:
Sedan ser man till att staten förlorar en hel del om bönderna kör på diesel.. samt att klimatet blir lidande.. Bara bra grejer..
Och det är en pik åt regeringen
Så det har med andra ord inget att göra med att det skulle vara billigare. Lite som jag misstänkte då.

A
S Strontus skrev:
Så det har med andra ord inget att göra med att det skulle vara billigare. Lite som jag misstänkte då.
njo det kan vara några kronor billigare beroende på vad som är tankat.
Men troligen inte.. Utan det är en reaktion på hjälp och hopplöshet inför att politiker är så dumma att de förstör en hel nations energi försörjning.. samt höjer bränslet med..
Och ändå ska ersättningen ligga på samma nivå som innan...

• Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Och ändå ska ersättningen ligga på samma nivå som innan...
Vad menar du?

A
F fribygg skrev:
Vad menar du?
alla kostnader ökar.
Medans kontrakten för kött och mjölk till exempel ger inte högre ersättning.
Vissa jobbar och säljer emot äldre kontrakt som ger betydligt mycket mindre än vad ett kontrakt skulle ge idag..

Ja dessa är inga bra företagare, men är duktiga bönder...
Men ekonomin hos de blir tok..

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
alla kostnader ökar.
Medans kontrakten för kött och mjölk till exempel ger inte högre ersättning.
Vissa jobbar och säljer emot äldre kontrakt som ger betydligt mycket mindre än vad ett kontrakt skulle ge idag..

Ja dessa är inga bra företagare, men är duktiga bönder...
Men ekonomin hos de blir tok..
När det gäller mjölk så är Arla den helt dominerande på marknaden och den ägs ju av bönderna själva, vad som ingen talar om där är att överskottet delas ut till bönderna så det är inte bara ”dagspriset” som de får. Att bönder sedan inte kan diversifiera sin verksamhet är för mig obegripligt, jag har givit många bönder förslag på hur de ska öka sina inkomster med de är sällan interesserade, se bara alla tomma gamla hus som står obebodda.

A
K kortis skrev:
När det gäller mjölk så är Arla den helt dominerande på marknaden och den ägs ju av bönderna själva, vad som ingen talar om där är att överskottet delas ut till bönderna så det är inte bara ”dagspriset” som de får. Att bönder sedan inte kan diversifiera sin verksamhet är för mig obegripligt, jag har givit många bönder förslag på hur de ska öka sina inkomster med de är sällan interesserade, se bara alla tomma gamla hus som står obebodda.
Nu ger inte arla någon vinst tillbaka varje månad.. ;)
utan det är vid tidigast kvartal eller år.
Så om du menar att bönderna ska vänta så pass länge så är de lika sega som staten med sin återbäring..

Nä det som behövs är rejäla skattesänkningar.

Maskintok skrev:
Nu ger inte arla någon vinst tillbaka varje månad.. ;)
utan det är vid tidigast kvartal eller år.
Så om du menar att bönderna ska vänta så pass länge så är de lika sega som staten med sin återbäring..

Nä det som behövs är rejäla skattesänkningar.
Jo så är det men nu är det ju deras eget företag. Jag hör inte andra företagare som gnäller på hur de själva sköter sina utdelningar, vilket ju skulle vara horribelt

A
K kortis skrev:
Jo så är det men nu är det ju deras eget företag. Jag hör inte andra företagare som gnäller på hur de själva sköter sina utdelningar, vilket ju skulle vara horribelt
Nja men bönderna själva kan inte påverka mer än att lägga in motioner..
Annars ska de sitta i styrelsen och den lyssnar inte på bönderna.. det är pengar som styr...

Arla var från början ett Svenskt bonde kooperativ.
Men år 2000 slogs det Svenska Arla ihop med Danska motsvarigheten "MD Foods amba" och blev Arla foods Amba kooperativ med huvudsäte i Danmark.

Så nuförtiden blir de Svenska bönderna överkörda och stampade på av Arla, tyvärr :(

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Någon stans har ju tyvärr bönderna gått med på det, jag antar då att kooperativet jobbar demokratiskt med valda ledare och sådana beslut tas med någon form av majoritet.

Det är inget som hindrar bönderna att starta nya kooperativ som passar dem bättre.

Med det skrivet så handlar jag så lite Arla som jag kan (inte så lätt alltid) och väljer Skånemejerier eller andra mer lokala bolag där det går.

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nja men bönderna själva kan inte påverka mer än att lägga in motioner..
Annars ska de sitta i styrelsen och den lyssnar inte på bönderna.. det är pengar som styr...
Ja det är väl det som är demokrati. Och de behöver ju int vara med i Arla fast det kan ju bli tufft, oligopol-liknande kan ju slå åt båda hållen

Vad ska arla göra då? De har ju inte monopol, så de kan inte höja priset, då tappar de kunder.

D Daniel 109 skrev:
Vad ska arla göra då? De har ju inte monopol, så de kan inte höja priset, då tappar de kunder.
Vad då göra, de får väl fortsätta att betala ut till sina medlemmar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.