Hej.
Jag har haft strömavbrott i drygt 40 min. Efter att strömmen kom tillbaka ser elpatronen ut såhär nu, den SPÄRR lyser. Är det någon som har någon ide vad det betyder? För pannan är kall nu och verkar inte vilja starta upp. Det är den i mitten som borde lysa när pannan går (iaf varit så) STEG.

Närbild av ett kretskort med två röda lysdioder, en märkta "SPÄRR" och en "STEG", på en elektrisk panna som inte startar efter strömavbrott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Vissa pannors styrsystem kan spärra för tillkoppling av värme efter strömavbrott, detta medvetet för att undvika överbelastning i elnätet. Avvakta och se om det inte löser sig.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Kontrollera också att du fått tillbaka samtliga tre faser tycker jag.

E etompau skrev:
Vissa pannors styrsystem kan spärra för tillkoppling av värme efter strömavbrott, detta medvetet för att undvika överbelastning i elnätet. Avvakta och se om det inte löser sig.
Såg lite info om detta jag med när jag googla runt (amatör) men vad är rimligt i tid? minuter eller timmar?

Klorgas Klorgas skrev:
Såg lite info om detta jag med när jag googla runt (amatör) men vad är rimligt i tid? minuter eller timmar?
Det är normalt 2 timmar. Det brukar också vara så att bara steg som ger över 6 kW ingår i fördröjningen. Så har du det rätt gjort borde någon lägre effekt kunna ligga till direkt.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kontrollera också att du fått tillbaka samtliga tre faser tycker jag.
L1, L2, L3 säger den jag har tillbaka iaf! ska vara dom jag har.

• Gilla
Josth
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är normalt 2 timmar. Det brukar också vara så att bara steg som ger över 6 kW ingår i fördröjningen. Så har du det rätt gjort borde någon lägre effekt kunna ligga till direkt.
jag avvaktar till 12!

Går att kortsluta TF stiften för att komma förbi tidsspärren.

nisse123 nisse123 skrev:
Går att kortsluta TF stiften för att komma förbi tidsspärren.
Ni proffs här betvivlar jag inte det för en sekund, jag däremot skulle hamna på golvet med hjärtstopp alternativt att kåken börjar brinna .)

Hur man gör för att gå förbi fördröjningen finns beskrivet i manualen.

T TommyC skrev:
Hur man gör för att gå förbi fördröjningen finns beskrivet i manualen.
Gammal panna jag ärvt med allting runtomkring så det finns inga manualer tyvärr.

Då är det bäst att vänta. Ibland finns det tryckt text på kretskortet som kan gå att tolka.

T TommyC skrev:
Då är det bäst att vänta. Ibland finns det tryckt text på kretskortet som kan gå att tolka.
Jag ska ner och titta igen strax, men bilden överst är typ allt man ser.

T TommyC skrev:
Nu när jag var nere efter att ha väntat har den slagit om så det måste varit något sådant skydd. NU ska den bara köra ifatt. Tusen tack för alla svar.

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.