11 890 läst ·
28 svar
12k läst
28 svar
Elpannan har gett upp, vilken ska man ersätta med?
Jag läste någonstans att man inte bör byta ut en gammal elpanna mot en ny, utan att man istället ska byta den mot en ackumulatortank med elpatron. Kostnaden är nästan densamma, och har man en ackumulatortank har man flexibiliteten att koppla på en annan värmekälla sedan.
Ingen erfarenhet med Nibe, men CTC EcoEl kostar runt 30 (så 35-40 installerat) och kan dockas mot deras värmepumpar om man senare vill göra det. Tycker de har bra prylar med bra support.emma09 skrev:Våran gamla elpanna Parca Norrahammar verkar ha gett upp och vi är i stort behov av en ny. Vi har vattenburen värme i huset (enplans, 112 kvm, årsförbrukning på ca 16500 kwh). Vi har kollat på Nibe:s VVM 300, och fått en offert på ca 38000:- från ett företag. Men det finns ju många olika elpannor från många olika företag, vad ska man välja? Vilken är bäst? Ska man ha en som man kan koppla till andra värmekällor? Några tips??
Vad otrevlig du är. Känner mig inte speciellt lurad faktiskt. Den offerten vi fått har räknats ut med hjälp av en schablonkostnad för installationen (inkl allt material, bortforsling av den gamla pannan osv.) framtagen av skatteverket och SBBA. Om det är bra eller inte, det vet jag inte, vi väntar på fler offerter. Sen spelar inte pengarna störst roll för oss, det viktigaste är att det blir bra gjort av riktiga hantverkare och att vi får en välfungerande panna.Nimajneb skrev:
Trist att mötas av en sån attityd när man skriver på ett forum för att få hjälp.
Hej,
Många av oss som läser här har hygglig uppfattning om hur billigt man kan komma undan. Du kan få din panna hemtransporterad för 30400,- + någon expeditionsavgift
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=1528
Sedan är det en annan femma att få in den i huset och få den installerad men eftersom den väger 160kg är det inte helt lätt att få in den i huset. Man kan anlita en flyttfirma, men det kostar ju också pengar.
Dessutom går det åt en del rör och rörkopplingar, om du köper dem hos Rinkabyrör kommer du nog undan med en tusenlapp.
Ska man gissa rent krasst, om du köper löpande, borde de klara jobbet på 8h (De behöver vara två för att bära in och ut pannan). Om du köper material till lägsta pris kostar det väl 32000, jobbet går vål på 4000 före ROT. "Lägsta Pris" borde vara 34000 efter ROT. Men det tror jag inte att du klarar av att hitta någon som klarar av att leverera för. Du får betala 4000 för mycket.
Det står mellan 32' gör det själv och 38' installerat och klart. Vad man ska välja är inte självklart.
Många av oss som läser här har hygglig uppfattning om hur billigt man kan komma undan. Du kan få din panna hemtransporterad för 30400,- + någon expeditionsavgift
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=1528
Sedan är det en annan femma att få in den i huset och få den installerad men eftersom den väger 160kg är det inte helt lätt att få in den i huset. Man kan anlita en flyttfirma, men det kostar ju också pengar.
Dessutom går det åt en del rör och rörkopplingar, om du köper dem hos Rinkabyrör kommer du nog undan med en tusenlapp.
Ska man gissa rent krasst, om du köper löpande, borde de klara jobbet på 8h (De behöver vara två för att bära in och ut pannan). Om du köper material till lägsta pris kostar det väl 32000, jobbet går vål på 4000 före ROT. "Lägsta Pris" borde vara 34000 efter ROT. Men det tror jag inte att du klarar av att hitta någon som klarar av att leverera för. Du får betala 4000 för mycket.
Det står mellan 32' gör det själv och 38' installerat och klart. Vad man ska välja är inte självklart.
Stort tack för ditt tydliga svar! Har googlat lite tidigare, och visst, det går att hitta billigare pannor om man köper den själv. Men jag har noll koll på vad man ska ha för rör och rörkopplingar, och att koordinera flyttgubbar, rörmokare och elektriker eller vad det nu kan bli aktuellt med, samt anlita någon för att bära bort och ta hand om den gamla pannan känns som ett alldeles för övermäktigt projekt. För oss känns det då ganska självklart att betala lite "för mycket" för att få jobbet gjort smidigt och enkelt. Tack igen för att du förtydligade, det är svårt när man inte vet så mycket om vad sånt här kostar.magnu skrev:Hej,
[länk]
Det här kanske kan vara något? Komplett villavärmepaket med acctank, solfångare och 6 kW luftvattenvärmepump för 65000:- från Sfinx Solar.

Det finns ett likadant paket för 45000:- fast då utan solfångare.
Jag har ingen uppfattning om kvalitéten på grejorna och installationen tillkommer såklart, men jämfört med Nibe och CTC-grejorna så låter det prisvärt tycker jag. Acktanken är en Comfortzone KW500.

Det finns ett likadant paket för 45000:- fast då utan solfångare.
Jag har ingen uppfattning om kvalitéten på grejorna och installationen tillkommer såklart, men jämfört med Nibe och CTC-grejorna så låter det prisvärt tycker jag. Acktanken är en Comfortzone KW500.
Klicka här för att svara