AHA Tvåstegstermostat. Då singlade slanten ner! Det var ju inte direkt tydligt i schemat!!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S
PS till TS det är ingen säkring som gått för dig , byt alla 3 och prova

Det kan mycket väl vara en trestegstermostat där första (eller sista) steget är verkningslöst. Jag har i min elpatron trestegstermostater som bara använder två av stegen.

S
den sortens konstruktion på elsidan kan kopplas i 5 olika varianter om en 3-stegs termostat används
under förutsättning att bygeln mellan X och 0 är på plats och det vet vi inget om

H hempularen skrev:
Om termostaten har mer än ett steg, så är det max två. Den har bara 3 trådar att koppla. Eftersom pannan är Y kopplad utan nolla kopplad vid ex. 4,5 kw alternativet, så måste minst 2 faser vara inkopplade.

I första inlägget stod det att alla faserna fanns fram till pannan. Exakt hur mätte du det?

Är det 400V mellan alla faserna?

Om en fas saknas i matningen, så kan den matas bakvägen. Mätning mellan den och en annan fas bör då ge ca 200V.

Men om alla faser finns vid matningen, men en fas saknas vid mätning på elementen, så måste den ha avbrott antingen i termostaten, eller någon av de andra brytarna (manöver, överhettningsskydd).
Jag är tämligen trygg i att alla faser finns i inkommande mätning, det finns en huvudbrytare till pannan - när pannan är frånkopplad har jag 400 mellan samtliga faser. Brytaren i sig verkar också vara hel.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tyvärr är det knepigare att komma åt termostaten och överhettningsskyddet.
Elpanna från Värmebaronen med tryckmätare, temperaturinställning och varningslampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vidare felsökning får jag ta nästa gång då jag måste lämna stugan nu och vill inte riskera att den står helt utan värme om jag skruvar i sär pannan för mycket.

Om bilden i trådstarten stämmer med schemat (dvs ingen dold bygling X <-> N finns) så är det kopplat enligt nedersta varianten med 2,25/4,5 kW. Då är det en trestegstermostat där första steget inte aktiverar något men steget måste ändå funka för att man skall få ut full effekt. Det går alltså ström genom alla tre kontakterna. Har en av kontakterna avbrott (likgiltigt vilken) får man ut halva maxeffekten.

• Gilla
reez
  • Laddar…
Om det nu är termostaten (är i stan och kan inte fortsätta felsökandet på ett tag) - finns det digitala motsvarigheter? Jag hade ju uppe en tråd för längesen om fjärrstyrning av pannan. Om jag nu ändå måste byta termostat vore det ju smart om det finns en där jag kan styra panntemperaturen på distans (eller åtminstone växla mellan två förinställda värden) och som motsvarar denna:
https://www.eldkraft.se/produkt/Termostat-EGO-5540019070-Varmebaronen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.