I stugan har vi en liten elpanna, värmebaronen mp4. På sistone har den tappat i effekt. Det känns som det högre effektsteget aldrig slår på. Risken är såklart att elpatronen pajat men den är bara 3 år så jag hoppas inte det. Det finns en störskyddskonding som är lite missfärgad, skulle den kunna vara felkällan eller är det att hoppas för mycket? Har ni några tips om hur jag kan mäta mig fram till vad som är fel?
Jo, jag har kollat att jag har spänning på alla tre faser.
Jo, jag har kollat att jag har spänning på alla tre faser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tog loss anslutningarna närmast elpatronen (det är nog ditt gula sträck). Mellan faserna är det 400, 20, 20 v. Mäter jag mot jord är det 220, 220, 1v. Så det verkar som en fas inte är i gång.S skutten11 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag greppar inte riktigt det som står på schemat "pannan arbetar med två effekter" ... Är det termostaten som styr det?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Du kan börja med att lyssna enligt Guson's beskrivning. Det är termostatens (tvåstegstermostat) som ger de två effektlägena.D Dublin skrev:
Sedan kan du mäta spänningarna mellan faserna (400 V) på in/ut-sida om termostat, kontaktor och på elpatronen för att se var du tappar en fas. Du behöver inte koppla loss några trådar för denna mätning.
Edit: Ja du har en fas borta eller så är termostaten nedskruvad. Skruva upp termostaten till max och se om det gör någon skillnad. Sedan kan du som sagt mäta på de olika punkterna jag räknar upp för att isolera felkällan.
termostaten är nog säkert en 3 stegs och då kopplar den in ett steg första klick och nästa steg klick två
o.s.v
Att det klickar bara en gång kan vara felet , mät vid kontaktorn och vrid på termostaten så märker du om den ger kontakt i sig , det är troligtvis termostaten som sagt upp sig , det går inte att lura sig förbi en termostat , en riktig elektriker kan få till det ganska bra med omkoppling , men köp en ny , det brukar vara standardgrejer så köp inte den dyrare
Patronen är på 3 st slingor a 1,5 KW och nollan är ansluten ( den blå på patronen ) och då är det 3 st som kopplas in efter behov
o.s.v
Att det klickar bara en gång kan vara felet , mät vid kontaktorn och vrid på termostaten så märker du om den ger kontakt i sig , det är troligtvis termostaten som sagt upp sig , det går inte att lura sig förbi en termostat , en riktig elektriker kan få till det ganska bra med omkoppling , men köp en ny , det brukar vara standardgrejer så köp inte den dyrare
Patronen är på 3 st slingor a 1,5 KW och nollan är ansluten ( den blå på patronen ) och då är det 3 st som kopplas in efter behov
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det står på schemat att pannan arbetar med två effektlägen. Och då jag inte ser någon bygel X-N på bild så kan den inte arbeta med fler än två effektlägen. Men det spelar ingen roll, vi ser att den sista fasen saknas så frågan är var den tappas, det kan vara före termostaten också.
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Om termostaten har mer än ett steg, så är det max två. Den har bara 3 trådar att koppla. Eftersom pannan är Y kopplad utan nolla kopplad vid ex. 4,5 kw alternativet, så måste minst 2 faser vara inkopplade.
I första inlägget stod det att alla faserna fanns fram till pannan. Exakt hur mätte du det?
Är det 400V mellan alla faserna?
Om en fas saknas i matningen, så kan den matas bakvägen. Mätning mellan den och en annan fas bör då ge ca 200V.
Men om alla faser finns vid matningen, men en fas saknas vid mätning på elementen, så måste den ha avbrott antingen i termostaten, eller någon av de andra brytarna (manöver, överhettningsskydd).
I första inlägget stod det att alla faserna fanns fram till pannan. Exakt hur mätte du det?
Är det 400V mellan alla faserna?
Om en fas saknas i matningen, så kan den matas bakvägen. Mätning mellan den och en annan fas bör då ge ca 200V.
Men om alla faser finns vid matningen, men en fas saknas vid mätning på elementen, så måste den ha avbrott antingen i termostaten, eller någon av de andra brytarna (manöver, överhettningsskydd).

