240 läst ·
5 svar
240 läst
5 svar
Elpanna+luftluft
Tjenare! Har en ctc panna eco zenith i250
Och en luft luft värmepump på entreplan . Bor i ett 1,5plans hus med källare. Installatören till pannan sa att man skulle köra en värmekurva på 50 och kurvjustering 0 när man letar en bra grund inställning för huset. Men jag tycker elpannan drar väldigt mycket för jag kompletterar ju med en luft/luft värmepump just nu så jag undrar nu behöver jag ha kurvlutning på 50 ? Tycker att när de är minus 1 ute bör de väl inte dra runt 100kwh när jag kör värmepump ihop med elpannan ?
Sen en till fråga rörmockaren är inne på bergvärme som ett alternativ, men elpannam jag har är från 2018 och jag kan koppla till en luftvatten till den vad hade ni gjort ? Bergvärme är ju bättre om man ska bo länge i kåken men de är ju svårt att svara på just nu samtidigt är de ju dyrare installations kostnad.
Mycket frågor nu när man är ny husägare 😅 mvh Robin
Och en luft luft värmepump på entreplan . Bor i ett 1,5plans hus med källare. Installatören till pannan sa att man skulle köra en värmekurva på 50 och kurvjustering 0 när man letar en bra grund inställning för huset. Men jag tycker elpannan drar väldigt mycket för jag kompletterar ju med en luft/luft värmepump just nu så jag undrar nu behöver jag ha kurvlutning på 50 ? Tycker att när de är minus 1 ute bör de väl inte dra runt 100kwh när jag kör värmepump ihop med elpannan ?
Sen en till fråga rörmockaren är inne på bergvärme som ett alternativ, men elpannam jag har är från 2018 och jag kan koppla till en luftvatten till den vad hade ni gjort ? Bergvärme är ju bättre om man ska bo länge i kåken men de är ju svårt att svara på just nu samtidigt är de ju dyrare installations kostnad.
Mycket frågor nu när man är ny husägare 😅 mvh Robin
Hur mycket drar pannan och hur mycket drar värmepumpen?
Om det är 1½ plan plus källare får du nog räkna med att ganska mycket kommer från elpannan. De två spelar kanske inte så bra ihop och värmen från luftvärmepumpen sprids inte så effektivt mellan våningsplan. Du kan prova att ställa termostaterna på elementen till ett par grader under vad värmepumpen ger.
Om det är 1½ plan plus källare får du nog räkna med att ganska mycket kommer från elpannan. De två spelar kanske inte så bra ihop och värmen från luftvärmepumpen sprids inte så effektivt mellan våningsplan. Du kan prova att ställa termostaterna på elementen till ett par grader under vad värmepumpen ger.
Luftvärmepumpen kan ge maxeffekt på 1,7 kwh medans elpannan står på max 6kwh. Just de med elementen så måste jag nog byta ut dom flesta termostaterna då dom kärvat och vill helst inte röra dom för dom står öppna gjorde ett misstag här om dagen o motionera en och de börja läcka så fick byta termostat då. Men men får väl leva med detta tills jag bytt allt 😆
En elpanna från -18 borde väl rimligtvis ha inställningsmöjligheter så du kan sätta max frammledningstemp på 30 grader eller liknande så att du får mindre värme från element och mer från LLVP (som du får köra på näst högsta fläkt och 1-2grader över vad du egentligen vill ha för inomhus temp.)
Luft vatten funkar bra i stora delar av landet om man har en acceptabel plats i trädgården att placera utedelen på.
Luft vatten funkar bra i stora delar av landet om man har en acceptabel plats i trädgården att placera utedelen på.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för svar riktigt härligt forum med många bra tips och bra stämning godjul och gottnytt årAttitudeswe skrev:
En elpanna från -18 borde väl rimligtvis ha inställningsmöjligheter så du kan sätta max frammledningstemp på 30 grader eller liknande så att du får mindre värme från element och mer från LLVP (som du får köra på näst högsta fläkt och 1-2grader över vad du egentligen vill ha för inomhus temp.)
Du får skilja på effekt och energi. Effekten mäts i kW och är det du kan läsa på apparaterna. Energi mäts i kWh och är det som elbolaget debiterar dig för. Har du något sätt att se hur mycket energi som kommer från elpannan respektive luftvärmepumpen?R Robin J skrev:Luftvärmepumpen kan ge maxeffekt på 1,7 kwh medans elpannan står på max 6kwh. Just de med elementen så måste jag nog byta ut dom flesta termostaterna då dom kärvat och vill helst inte röra dom för dom står öppna gjorde ett misstag här om dagen o motionera en och de börja läcka så fick byta termostat då. Men men får väl leva med detta tills jag bytt allt 😆
Pannans automatik kan inte styra vilka rum den skall värma i. Så enda möjligheten att få en större del av värmen att komma från luftvärmepumpen är med termostaterna. Effektivast är förstås att stänga av värmen från pannan helt. Men då blir det förmodligen kallt i rummen långt från luftvärmepumpen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden