Hej

har idag en elpanna från 91 och misstänker att sen är väldigt oeffektiv och jag förstår mig inte alls på hur man styr den.

Jag går i tankarna att skaffa nu elpanna eller slå till med luft/vatten?

Har luft/luft också i huset och det räcker till våra 100kvm men det känns som att elpannan drar väldigt mycket energi.

Förra ägaren av huset låg på 24 000kwh medans grannarna (radhus) ligger på ca 13 000kwh.
 
En elpanna har 100% verkningsgrad.
All elenergi som stoppas in i elpannan blir till värme.

Du kommer aldrig att spara någon el genom att byta till en ny elpanna.

Om du vill spara el så är det byte till tex LVVP som gäller.
 
Svårt kanske att svara på men hur mycket sparar man på detta? Snackar man 50% eller 10%?
 
Krokben
Denizz Denizz skrev:
Svårt kanske att svara på men hur mycket sparar man på detta? Snackar man 50% eller 10%?
Förutsatt att du bara kört på elpanna (vilket du inte verkar ha gjort) så 50-80% snarare.
 
Har du vattenburen värme i hela huset eller värme pannan bara varmvatten/tappvarmvattnet ?
 
Vattenburet men elementen är avstängda och lvp som värmer endast i dagsläget
 
Denizz Denizz skrev:
Vattenburet men elementen är avstängda och lvp som värmer endast i dagsläget
Var bor du någonstans? Om SE3 och nedåt är det troligtvis runt 70-80% reduktion i elbehov jmf med elpanna. Men jämfört med luftluft är det ingen större skillnad. Dock är kanske komforten skönare med vattenradiatorer.
 
Denizz Denizz skrev:
Vattenburet men elementen är avstängda och lvp som värmer endast i dagsläget
Då skulle jag satsa på luftvatten ALDRiG elpanna. Luftvatten är ca 3-4 ggr mer effektiv. Spara luftvärmepumpen som reserv och a/c på sommaren
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då skulle jag satsa på luftvatten ALDRiG elpanna. Luftvatten är ca 3-4 ggr mer effektiv. Spara luftvärmepumpen som reserv och a/c på sommaren
Låter bra, har ju även vattenburet golvvärme på vån1 som hade varit härligt att använda nån gång.
 
Dåså, bara att tömma sparkontot ;) Var i landet bor du förresten ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dåså, bara att tömma sparkontot ;) Var i landet bor du förresten ?
Borås
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.