12 158 läst ·
246 svar
12k läst
246 svar
Elontråden, om Musk, Tesla, SpaceX, StarLink mm
Hoppas, tänkte mig inte riktigt för...hade trott ni kunde skriva lite intressanta saker.
Att han är född i Sydafrika och hans företag är amerikanska har förstås påverkat en del, men vi kan väl undvika politik.
Om strejk och kollektivavtal finns det redan en tråd.
Är Elon smart eller inte?
Hur mäter man det?
Hur många patent har Elon Musk?
Hur många egentliga patent blir kvar om man räknar bort patentmattor som är tänkta att blockera andras och förlänga egna existerande patent?
Kommer SpaceX att köpa Boeings Starlinerprojekt och rymddivision nu när Boeing krisar Boeing letar samarbetspartner?
Att han är född i Sydafrika och hans företag är amerikanska har förstås påverkat en del, men vi kan väl undvika politik.
Hur mäter man det?
Hur många egentliga patent blir kvar om man räknar bort patentmattor som är tänkta att blockera andras och förlänga egna existerande patent?
Kommer SpaceX att köpa Boeings Starlinerprojekt och rymddivision nu när Boeing krisar Boeing letar samarbetspartner?
Jo Elon måste ha ett enormt driv och tillräckligt smart för att få ihop sina megaprojekt. Sen har det ju ryktats om välriktad autism som kan ge extra driv?blackarrow skrev:
Hoppas, tänkte mig inte riktigt för...hade trott ni kunde skriva lite intressanta saker.
Hur mäter man det?
Tesla är ju hans skötebarn och jag tror sedan att Boeing är körda, de radar ju upp misslyckanden med sina flygplan nuförtiden och SpaceX lyckades ju med senaste uppdraget.
Sen hamnade då Elon i centrum för vår polariserade värld och det vet vi om en vecka hur det gick.
Jag läste Lift off för några år sen och håller på att läsa Reentry så några intressanta saker kanske jag kan dra ur minnet. Det är rätt djuplodande böcker om den intressanta utvecklingen av raketerna och en del om bilarna.blackarrow skrev:
Hur mäter man det?
Låter som att du är intresserad av att veta lite saker som är lite mer ovanliga detaljer?
Patent vet jag inte, men en intressant sak är att många av Teslas patent är fria att användas utan kostnad för att inte hindra andra från att utveckla elbilar.
SpaceX kommer inte att köpa Starliner, de har dragonkapseln som är en veteran i jämförelse och har fungerat mycket bra. Starliner är så problemtyngd, jag tror aldrig den kommer att flyga igen. Dessutom ligger fokus helt på Starship nu, det är svårt att se vad man ska ha kapslar till när den är operativ. Kanske som räddningsfartyg?
Något annat intressant är Raptormotorn som slår många tekniska rekord och är den första i sitt slag.
Autismen är inget rykte, han har själv berättat på SNL att han har Aspberger.P paralun skrev:Jo Elon måste ha ett enormt driv och tillräckligt smart för att få ihop sina megaprojekt. Sen har det ju ryktats om välriktad autism som kan ge extra driv?
Tesla är ju hans skötebarn och jag tror sedan att Boeing är körda, de radar ju upp misslyckanden med sina flygplan nuförtiden och SpaceX lyckades ju med senaste uppdraget.
Sen hamnade då Elon i centrum för vår polariserade värld och det vet vi om en vecka hur det gick.
Censuren på X är ju till stor del borttagen och algoritmerna open source. Twitter var hårt censurerat.K Krille4 skrev:
Ja han är bra på att bita tillbaka på de som kritiserar honom.
Ja det är modigt av honom att "bita tillbaka" genom att godtyckligt censurera och stänga av personer som kritiserar honom och/eller har en annan åsikt 😉 Lätt att vara orädd om man är mångmiljardär som både äger och kontrollerar plattformen.W witten skrev:
/Krille
Precis som Youtube.K Krille4 skrev:
Förr eller senare kommer din uppfattning att kallas "konspirationsteori" och få är det inte så kul längre. Sug på den.
Va? Vilka kritikers konton har han stängt ner menar du?K Krille4 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Det skrevs ju om det "överallt" när det inträffade för snart 2 år sen. Här är ett av ställena som man får fram när man googlar: https://www.affarsvarlden.se/artikel/twitter-stanger-av-journalister-som-bevakar-elon-muskW witten skrev:
Några granskande journalister