Byggahus.se

Elolycksrapporten 2018 klar

1. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    ESV har släppt elolycksrapporten för 2018.

Lite sammanfattning.
    * 1 död
    * 456 anmälda elolyckor
    * varav 85 med minst en sjukdag
    * 335 anmälda tillbud.

Trenden för anmälda olyckor har varit långsamt och hyfsat stadigt stigande de senaste åren, jag tror det beror på ökad rapporteringsbenägenhet.
    Antalet elolyckor med sjukdagar har däremot en svagt minskande trend, vilket stödjer mig i min uppfattning om att de stigande antalet anmälda olyckor beror på att man anmäler oftare.

Det går också att se att antalet ljusbågsolyckor sjunker svagt, ungefär en halvering sedan 2000, medan antalet olyckor med strömgenomgång minskade drastiskt under 2011-2015.
    Jag funderar på om det kan ha att göra med ett starkare säkerhetsfokus i utbildningarna. Jag tycker att de som kommer färska från utbildningarna idag verkar vara betydligt mer inlärda i att inte arbeta nära spänning.

Förövrigt var det en linjemontör som arbetade med byte av en stolptransformator på ett 20kV-nät som omkom 2018. Ingen hempulare, eller olycka i hempulad anläggning mao.

Här hittar ni rapporten i PDF:
    https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/rapporter/elolycksfallsrapport-2018.pdf

2. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Spännande, lägger den till läslistan någon gång när tid finns. Eftersom ditt referat inte direkt är några nyheter så får den nog vänta lite längre bak i kön.

Personligen är jag mer intresserad av elbränder men de är inte med i den där rapporten. Anledningen till att jag är intresserad av dem är att branschen ofta pratar om det som ett enormt problem utan att det finns någon rimlig statistik som pekar på att det skulle vara det. Samma gäller iofs elolycksfall.

3. Nefrums
    Hobbysnickare · Nivå 9
    De har ju missat hälften av alla som dör av el vart år. De har ju helt missat att räkna blixtnedslag! Det är ju också el.