Det bör väl ha hängt samman med EU inträdet/EES avtal och implementeringen av gemensamma marknaden.

Sen ökade väl efterfrågan på elmateriel med den fria rörlighet för arbetskraft från våra grannländer i sydöst.

Men har det någonsin funnits något formellt försäljningsförbud?

tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det syns inte någon ökning av elolyckor av detta, utan det går ner, vilket nästan borde betyda att hempuleriet gjorde Sverige säkrare.

Nu var det nog också en lite för våldsam slutsats att dra, då det egentligen bara verkar följa den kurva av minskning som redan fanns.
Håller med, det är en våldsam slutsats att dra. Däremot ligger det väldigt nära till hands att dra slutsatsen att hempul (med korrekt materiel) inte ger något relevant avtryck i olycksfallsstatistiken. En nog så viktig slutsats om du frågar mig.

• Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
En rätt avsevärd faktor i den trevliga statistiken är säkerligen den ökande förekomsten av jordfelsbrytare ute i hushållen pga krav på detta som kommit undan för undan. Inte för att detta är någon "silver bullet" i sig självt men tillsammans med allt annat så kan det göra skillnad.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Mikael_L
Ärligt talat, jag är 100% säker på att den absolut största anledningen till den alltmer bättre statistiken är att gamla dåliga, halvt livsfarliga klass 0 apparater försvinner (dvs de gamla ojordade sakerna) och att det blir alltmer som är dubbelisolerat.

Sen är det förstås även en stor fördel att det blir alltmer petskyddade uttag, och att elektrikerna jobbar mycket mer säkert idag.

Och som grädde på moset har vi att vi snart utrotat semko17-donen, de där trefashandskarna som tog ihjäl ca 2 st om året när det var som värst.

Kravet på jordat överallt kom försent, det hade redan blivit verkningslöst iom att nästan allt redan hade blivit dubbelisolerat.
JFB har säkert gjort lite nytta, men skulle mest behövts medan vi hade massor av klass 0 apparater, t.ex sådana här armaturer.
Grön bordslampa av äldre modell med flexibel arm och ojordad kontakt, placerad mot en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

eller ännu äldre och sämre varianter.
Där folk filade ner eller bytte kontakten på för att man annars inte kunde använda den utomhus eller i garaget när man skulle meka med bilen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Jag minns farfars garage/verkstad.
Vid dörren satt eluttag, ett jordat, ett ojordat eluttag och ett semko 17 uttag.
Där fanns en lång axel längs väggen nära taket med remskivor för plattrem som drev slip och borrmaskin.
Motorn var av öppen släpringad typ med en bred platt oskyddad remskiva på.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tre månader senare än brukligt släppte Socialstyrelsen idag dödsorsaksregistret över fjolårets alla dödsfall

Socialstyrelsen redovisar tre elrelaterade dödsfall (i fjol ett) medan Elsäkerhetsverket har redovisat två

Diagram över elrelaterade dödsfall i Sverige 1997-2024, med kategorier: icke specificerad, annan specificerad elektrisk ström, kraftledningar.
Skapa konto

antal dödsfall per år har mer än halverats den senaste tioårsperioden jämfört med grafens första tioårsperiod, och fjolårets antal ligger nära genomsnittet i närtid

de närmare omständigheterna kring olyckorna redovisas inte, utan enbart de statistiska klassificeringarna:
– "exponering för kraftledningar", i Västra Götaland, man, 65-69 år
– "exponering för annan specificerad elektrisk ström", i Östergötland, man, 25-29 år
– "exponering för ospecificerad elektrisk ström", i Skåne, man, 75-79 år

både Elsäkerhetsverket och Arbetsmiljöverket har sina egna redovisningar, som sträcker sig längre tillbaka i tiden:

Graf som visar antalet elrelaterade dödsfall och arbetsplatsolyckor i Sverige från 1955 till 2025, med en stadigt minskande trend.
Skapa konto

notera att skalan för antalet dödsfall under arbete återfinns i den högra y-axeln, tio gånger högre än de elrelaterade dödsfallen

den stadiga nedgången sedan femtiotalet för båda kategorierna har planat ut de sista 10-15 åren

differensen mellan Elsäkerhetsverket och Socialstyrelsen består i att Elsäkerhetsverket (och Arbetsmiljöverket) redovisar de fall som inkommer till deras kännedom – Socialstyrelsen redovisar samtliga avlidna i Sverige

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
lite off topic...

jag tänkte på den här tråden när jag i vintras elsanerade en landsbygdsvilla i Uppland

i källaren fanns en åldrad, stor frysbox stående på ett rått betonggolv, och som matades med sitt alldeles egna vägguttag:
Föråldrat eluttag utan korrekt jordanslutning, visar blottade ledare och osäker installation på rått betonggolv i en källare.
Skapa konto

troligen "installerat" på 80- eller 90-tal – fasledaren nogsamt avklippt i båda ändar av kabeln (blå ledare bar fasen, gulgrön bar jord; till jordblecken användes inget alls), och kabeln var dragen från en kopplingsdosa med god tillgång utav såväl fas, nolla som jord

och uttaget/frysboxen matades från ett JFB-befriat trefasuttag på barnvänlig höjd några meter bort, som med åren (i omgångar fram till 2010 kanske) successivt utvidgats till att inte bara förse frysboxen och något annat vägguttag med ström, utan även en pumpbrunn och en luftvärmepump:
Elektriska uttag och kablar på vägg, med ett synligt trefasuttag och en varningsskylt som säger "FÅR EJ DRAS UR".

vad jag tänkte där på plats var – att det var länge sedan jag stött på något så genomuselt utfört, och att Sverige ändå kommit en bra bit på vägen mot högre elsäkerhet, kanske tack vare bättre kunskapsspridning via exempelvis internetforum som detta; och att stöta på något så här illa, det gör jag inte längre så ofta!

men så lyfte jag på kåpan till det tämligen nyinstallerade vägguttaget för tvättmaskin och torktumlare i den närliggande tvättstugan – med samma råa betonggolv
Närbild av ett vägguttag med inkommande jord ansluten till fel plint och felaktig kabeldragning.
Skapa konto

ett av vår tids moderna hempularmisstag – inkommande jord ansluten till blindplint "X" där den gör ingen nytta, i stället för att vara kopplad till jordblecken/jordsymbolen

och genast skruvades hoppet om mänskligheten ned lite grand igen...

• Wow
  • Ledsen
  • Gilla
pjgb och 7 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
inkommande jord ansluten till blindplint "X" där den gör ingen nytta, i stället för att vara kopplad till jordblecken/jordsymbolen
Undrar varför i h-vette L, N och X märks tydligt med svart text medan symbolen för skyddsjord knappt syns? Nu ursäktar det inte felinkopplingen men känns ändå rätt korkat. Vet man vad N och L står för och bara ser tre olika markerade plintar så...

• Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
A
Där ser man varför kontroll är så viktigt att alltid utföra. På den bilden är varken inspektion eller provning gjord. Hade felet inte hittats vid inspektionen hade det uppdagats vid den senare provningen.

Tragiskt.

• Gilla
karkka och 2 till
  • Laddar…
tommib
Alfredo Alfredo skrev:
Undrar varför i h-vette L, N och X märks tydligt med svart text medan symbolen för skyddsjord knappt syns? Nu ursäktar det inte felinkopplingen men känns ändå rätt korkat. Vet man vad N och L står för och bara ser tre olika markerade plintar så...
Håller med om att det är dumt men skyddsjord är ingjutet i produkten medan det andra är tryckt. Gissningsvis för att PE-märkningen ska vara mer beständig. Tyvärr orsakar det förvirring istället.

Sen håller jag också med avh67f, hade man kontrollerat jordkontinuitet efter installation så hade problemet upptäckts.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Sen håller jag också med avh67f, hade man kontrollerat jordkontinuitet efter installation så hade problemet upptäckts.
Ja självklart håller även jag med om det och försvarar absolut inte klanten. Dock tycker jag även tillverkaren är en klant.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Dessutom sitter ju jordsymbolen intill skruvplinten som används men med en minimal liten pil som pekar på korrekt skruvplint. Men såklart skulle jordkontinuitet kollats.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.