D daVinci skrev:
Jag skrev ovan:

* förbrukning av el
* nätavgift
* skatter

Och det är väl en utmärkt uppdelning.

Nätbolaget erhåller inga skatter. Det tar fogden och hans mannar.

Nätbolaget erhåller nätavgiften. Och det skall betala deras kostnader. Som även är effektförluster i distributionen (vilket beror av elpriset).
Jo, så är det väl. Men skatten är ändå med på fakturan från nätbolaget. TS skrev i inlägget fakturan. Det kanske krävs ett förtydligande om han menar då allt på fakturan eller bara överföringsavgiften. Vem som får vad i nästa steg är troligtvis oftast inte det man tittar på när man ska betala något utan man jämför bara faktura mot faktura.
Men gällande själva överföringsavgiften håller jag med att den omöjligt kan vara större än resten.

Förstår TS Dom fasta avgifter på elräkningen är ju ungefär lika korkade som om man skulle betala 500kr för att starta bensinpumpen när man tankar bilen

Fairlane
S Sune i Blekinge skrev:
Förstår TS Dom fasta avgifter på elräkningen är ju ungefär lika korkade som om man skulle betala 500kr för att starta bensinpumpen när man tankar bilen
Inte direkt. De fasta avgifterna ska täcka nätet och det behöver finnas på plats.
Säg att Kalle och Pelle bygger varsitt hus bredvid varandra och båda vill ha nät. Kalle använder sitt när året runt, medan Pelle bara använder det 2 veckor om året. Om inga fasta avgifter skulle få finnas för nätet så blir det svårt för Pelle att få något nät överhuvudtaget.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi betalar väl för att koppla in oss på nätet och bensinmackarna har väl också fasta kostnader för att kunna hålla bensin i pumparna

Fairlane
S Sune i Blekinge skrev:
Vi betalar väl för att koppla in oss på nätet och bensinmackarna har väl också fasta kostnader för att kunna hålla bensin i pumparna
Ja, vi betalar för att koppla in oss i nätet, en gång. Sen ska nät kanske underhållas och byggas om, och underhållas. Visst kan man låta Kalle stå för 98% av kostnaden och Pelle för 2% om man vill, istället för att fördela det lite annorlunda med höjda rörliga avgifter om man vill, jag tror inte det blir bättre och tycker inte det är helt rimligt.

En skillnad mellan de fasta avgifterna bos ett elbolag och ett bensinbolag är att det senare inte har fasta kostnader till en specifik kund. Sen finns det fasta kostnader som inte kopplas till en specifik kund hos båda.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Sune i Blekinge skrev:
Elnätsbolaget har utrustning som är kopplat till och reserverat för varje abonnent. Oavsett om någon el transporteras. Verkar väl väldigt rimligt att ta en fast avgift för det.

• Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
Den som använder dubbelt så mycket av nätet under ett år borde också betala ungefär dubbelt så mycket. I dag kan två kunder betala nästan samma fasta avgifter trots att den ena använder 3 000 kWh och den andra 20 000 kWh. Det känns inte rättvist.

S Sune i Blekinge skrev:
Den som använder dubbelt så mycket av nätet under ett år borde också betala ungefär dubbelt så mycket.
Det gör man ju också, överföringsavgiften...

Det behöver inte vara rättvist så länge det är samma för alla.

Höj din förbrukning så blir det rättvisare 😂

• Haha
Attitudeswe
  • Laddar…
Attitudeswe
S Sune i Blekinge skrev:
Den som använder dubbelt så mycket av nätet under ett år borde också betala ungefär dubbelt så mycket. I dag kan två kunder betala nästan samma fasta avgifter trots att den ena använder 3 000 kWh och den andra 20 000 kWh. Det känns inte rättvist.
Är väl inte orimmligt att det kostar 20kr/dag året om för att kunna laga mat o tvätta och ytterligare 40kr/dag under vinterhalvåret för att kunna värma sitt hus med värmepump?

Ungefär den nivån tar mitt elnätsbolag för 3000 kwh bas +17.000 kwh marginal.

Sen tillkommer elhandel.och energiskatt

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Hade det varit bättre om elskatten betalades i deklarationen så att nätfakturan kunde bli lägre än elhandeln?
Energiskatten är typ 7% av hela fakturan, så det hade inte gjort någon skillnad alls
D DanielSt81 skrev:
Jo, så är det väl. Men skatten är ändå med på fakturan från nätbolaget. TS skrev i inlägget fakturan. Det kanske krävs ett förtydligande om han menar då allt på fakturan eller bara överföringsavgiften. Vem som får vad i nästa steg är troligtvis oftast inte det man tittar på när man ska betala något utan man jämför bara faktura mot faktura.
Men gällande själva överföringsavgiften håller jag med att den omöjligt kan vara större än resten.
Jag räknade med allt, inklusive skatter. På nätavgiften är det
  • Fast avgift
  • Elöverföring
  • Energiskatt
  • Moms
Och för elen är det
  • Elpriset
  • Rörliga kostnader
  • Fast påslag
  • Månadsavgift
  • Moms
Räknar jag bort skatterna så går nätavgifterna från att utgöra 70% av kostnaden, till 67%. Skatten gör alltså väldigt lite skillnad för vad som dominerar mellan nät- och elkostnader.
D DanielSt81 skrev:
Den fasta avgiften är 529 kr inkl moms per månad.
Oj! Vår fasta avgift, med moms, ligger på över tusen spänn. Vilken huvudsäkring har ni? Inte ens om vi gick ned till 16A hade vi fått så låg fast avgift.

Attitudeswe
Vad har du för hutlös månadsavgift. Hos mig är skatten den högsta komponenten. 25A säkring.

Screenshot_20260710-181253.png

Z Zoofus skrev:
Energiskatten är typ 7% av hela fakturan, så det hade inte gjort någon skillnad alls

Jag räknade med allt, inklusive skatter. På nätavgiften är det
  • Fast avgift
  • Elöverföring
  • Energiskatt
  • Moms
Och för elen är det
  • Elpriset
  • Rörliga kostnader
  • Fast påslag
  • Månadsavgift
  • Moms
Räknar jag bort skatterna så går nätavgifterna från att utgöra 70% av kostnaden, till 67%. Skatten gör alltså väldigt lite skillnad för vad som dominerar mellan nät- och elkostnader.

Oj! Vår fasta avgift, med moms, ligger på över tusen spänn. Vilken huvudsäkring har ni? Inte ens om vi gick ned till 16A hade vi fått så låg fast avgift.
Vi har 20A och det är 6435 kr per år. 16A blir ungefär 1200kr lägre. Men vad är dina övriga priser per kWh? Alltså överföring och skatt?

Vad har du för hutlös månadsavgift. Hos mig är skatten den högsta komponenten. 25A säkring.

[bild]
Din abonnemangsavgift är ju otroligt lågt. En snabb googling säger att det vanliga är mellan 5000-8000.
Vi har däremot ingen effektavgift. Det verkar vara olika överallt. TS verkar ha en abonnemang på över 12.000 kr per år. Sanslöst.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Attitudeswe
Med min förbrukningsprofil hade jag gärna betalt 8000kr/år om jag då fått överföringen för 5öre...

Med min förbrukningsprofil hade jag gärna betalt 8000kr/år om jag då fått överföringen för 5öre...
Grattis, Partille måste vara ett extremt undantag med dess låga nätavgifter.
Så här ser det ut med Eon syd
Screenshot_2026-07-10-20-03-05-489_com.android.chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.