JPTS JPTS skrev:
Kanske läge för solcells paneler å batteri för att få ner kostnaderna på elen..
Men elkostnaden är inget problem. Även med solceller och batteri skulle nätavgiften kvarstå om jag inte ska köra helt off-grid, och det kan bli svårt i vinter.

F fribygg skrev:
Eller på forumet?
Nja, vi är nog fler utspridda för att spara pengar på nätet, tanken var ju att ha ett eget kraftverk samlokaliserat med där men bor, på samma sätt som viss industri verkar överväga

Z Zoofus skrev:
Men elkostnaden är inget problem. Även med solceller och batteri skulle nätavgiften kvarstå om jag inte ska köra helt off-grid, och det kan bli svårt i vinter.
Håller me dig att nätavgifterna är höga å även abonamangs avgifterna..
När man kan använda elproduktionen från panelerna så minska antalet köpta kWh samt även överförings avgifterna..
Vi köper runt 3.000 kWh om året å samtidigt använder vi runt 2.500 kWh av de producerade..
Dom senaste 5 årens elräkningar legat på typ 6.000 kr om året.. Då är det alla kostnader angående elen..
Å vi har inga batterier för lagring av el.. Ännu..

• Gilla
he-peter
  • Laddar…
Z Zoofus skrev:
Nu får du förklara vad du har för avtal och kostnader för nätet. Min nätägare tar en fast kostnad för abonnemang. 20A abonnemang är lite dyrare än 16A. Men tror skillnaden är inte ens 1000kr för hela året. Sen är det rörliga elnätsavgifter där 1 kWh kostar nästan 60 öre (överföring + energiskatt). Med solceller minskar du rörliga avgifter. Så hela nätavgiften kvarstår ju inte med solceller. Eller är det bara den fasta abonnemangskostnaden som du har ett problem med?

Z Zoofus skrev:
Är ny husägare sedan i vintras, och en aspekt av att bo i villa som jag inte behövt tänka på tidigare är det här med elräkningar.

Jag försöker snåla på min elförbrukning så gott jag kan och hålla kostnaderna nere, men p.g.a. de jäkla nätavgifterna är det ju meningslöst. 70% av den senaste fakturan var nätavgifter. Till och med i vintras när förbrukningen var högre p.g.a. uppvärmning så var andelen för nätavgifter aldrig lägre än 50%. Jämfört med januari var elförbrukningen i maj 70% lägre, men fakturan bara hälften. (Och då var elpriset i maj också 20% lägre än i januari).

Kan man göra någonting egentligen? Jag har 20A säkring och vågar inte gå lägre.

Det känns nästan som jag borde öka min förbrukning för nu betalar jag höga nätavgifter utan att få något för det, vilket känns precis tvärtom vad nätbolaget borde vilja. Men vad vet jag.
Men är nätavgiften verkligen så hög då?

Kan du ta en faktura du har och dela upp den i:
* förbrukning av el
* nätavgift
* skatter

Så kan vi se hur det där fördelar sig.

Fairlane
En stor del av kostnaderna på nätdelen är skatter, inte att förglömma. Visst kan man välja att förbruka mer om man vill, om man tror att någon annan än en själv drabbas. Om du köper el av ett annat bolag än ditt nätbolag så kanske det blir tydligare att det inte lönar sig att förbruka mer?

Effektavgiften var tänkt för att hålla ner effekten, inte för att hålla ner totalförbrukningen, det är två olika saker.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Även nätavgiften består ju av en fast och rörlig del. Om du har så liten förbrukning att den fasta delen blir övervägande så borde du troligen ned till 16A huvudsäkring.

D daVinci skrev:
Men är nätavgiften verkligen så hög då?

Kan du ta en faktura du har och dela upp den i:
* förbrukning av el
* nätavgift
* skatter

Så kan vi se hur det där fördelar sig.
För mig var nätavgiften förra månaden 61%. Det är inget konstigt med att nätet är den större delen. Som jag skrev tidigare så har vi rörlig nät runt 60 öre/kWh före skatt. Vilket då blir 75 öre/kWh med skatt. Den fasta avgiften är 529 kr inkl moms per månad.
Det innebär att ju mindre du förbrukar desto tyngre väger den fasta avgiften i procentuell fördelning. Och om ditt rörliga elpris skulle ligga under 75 öre/kWh då blir nätavgiften ganska snabbt en större del. Speciellt under sommaren där förbrukningen är lågt.

• Gilla
Thomas Styre
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Även nätavgiften består ju av en fast och rörlig del. Om du har så liten förbrukning att den fasta delen blir övervägande så borde du troligen ned till 16A huvudsäkring.
Det är frågan hur mycket det ger. Hos min nätägare skulle det vara 100 kr per månad skillnad mellan 16A och 20A. Men har man inte behov av 20A så är det självklart bra om man kan spara lite pengar.

D DanielSt81 skrev:
För mig var nätavgiften förra månaden 61%. Det är inget konstigt med att nätet är den större delen. Som jag skrev tidigare så har vi rörlig nät runt 60 öre/kWh före skatt. Vilket då blir 75 öre/kWh med skatt. Den fasta avgiften är 529 kr inkl moms per månad.
Det innebär att ju mindre du förbrukar desto tyngre väger den fasta avgiften i procentuell fördelning. Och om ditt rörliga elpris skulle ligga under 75 öre/kWh då blir nätavgiften ganska snabbt en större del. Speciellt under sommaren där förbrukningen är lågt.
Ja, 60 öre var ju ganska högt. Jag kollade just på vattenfall och dom låg på 44.5 öre. Överföringsavgiften åkte ju upp en del när man tog bort effektavgiften.

Tittar jag på SE3 så har spotpriset i Juli so far varit 56.39.
Med 44.5 överföring + 56.39 el + 36 skatt + 34.22 moms = 171.11

Ger då att överföringen är 26% av kostnaden för 1 kWh.

Sedan tillkommer då fasta avgifter. De får man väl slå ut på hela årsförbrukningen.

Men 26% är ungefär 1/4-del då. I den ingår även effektförluster när SvK transporterar till dig från Harsprånget. Är du säker på att den var hela 61% för dig?

D daVinci skrev:
Ja, 60 öre var ju ganska högt. Jag kollade just på vattenfall och dom låg på 44.5 öre. Överföringsavgiften åkte ju upp en del när man tog bort effektavgiften.

Tittar jag på SE3 så har spotpriset i Juli so far varit 56.39.
Med 44.5 överföring + 56.39 el + 36 skatt + 34.22 moms = 171.11

Ger då att överföringen är 26% av kostnaden för 1 kWh.

Sedan tillkommer då fasta avgifter. De får man väl slå ut på hela årsförbrukningen.

Men 26% är ungefär 1/4-del då. I den ingår även effektförluster när SvK transporterar till dig från Harsprånget. Är du säker på att den var hela 61% för dig?
Nu tror jag att vi har olika uppfattningar om hur det räknas. Det du betalar till din elnätsleverantör är väl överföring, skatt, moms på det och fast avgift, eller? Så är det i alla fall för mig. Har du bara överföring och en fast avgift till nätleverantören och resten är elleverantör?
Jag har då jämfört fakturan från elnätsleverantören och från elleverantören. I ditt fall innebär det att din andel utan fasta avgifter är 59% till elnätet om du har som jag beskrev. Då är det nämligen 55,63 överföring inkl moms och 45 skatt inkl moms (sjukt att det läggs moms på skatt 🤯). Det blir då 100,63 till elnätsleverantören av totalt 171,11.
Om TS bara menar själva överföring då är det en annan sak. Jag utgick ifrån det man betalar på fakturan till nätleverantören kontra elleverantören.

Attitudeswe
Hade det varit bättre om elskatten betalades i deklarationen så att nätfakturan kunde bli lägre än elhandeln?

• Gilla
he-peter och 1 till
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Nu tror jag att vi har olika uppfattningar om hur det räknas.
Jag skrev ovan:

* förbrukning av el
* nätavgift
* skatter

Och det är väl en utmärkt uppdelning.

Nätbolaget erhåller inga skatter. Det tar fogden och hans mannar.

Nätbolaget erhåller nätavgiften. Och det skall betala deras kostnader. Som även är effektförluster i distributionen (vilket beror av elpriset).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Hade det varit bättre om elskatten betalades i deklarationen så att nätfakturan kunde bli lägre än elhandeln?
Hade väl varit bättre om fogen och hans mannar inte plundrade.

Attitudeswe
Europas högsta energiskatt på el och lägsta energiskatt på fossilt bränsle är ju toppen - not

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.