Hej,

Fick en gammal men fin Alko elmotorsåg av grannen, som inte visste vad den var i för tillstånd.
Den är på 1800W.

När jag pluggar in den och startar, börjar den gå i typ en sekund innan säkringen på eluttaget i huset går. Händer både på 10 och 16A uttag.

Har skruvat upp, då jag misstänkte något brott på elsladden in i maskinen, men (utan att ha mätt) ser den hel och fin ut. Inga yttre skador på sladden.

Vill helst inte slänga den, men vet inte var jag skall börja felsökningen. Några tips?

Vad händer om du tar bort svärdet och kör?

Samma sak

chris_m chris_m skrev:
När jag pluggar in den och startar, börjar den gå i typ en sekund innan säkringen på eluttaget i huset går. Händer både på 10 och 16A uttag.
Tycker du skriver lite kryptiskt. Det är inte så att du menar att det är jordfelsbrytaren som löser ut?

Om det tar ngn sekund innan den löser, så är det ju ingen totalkortslutning. Men rätt kraftig överbelastning av elen. Troligen ngt fel i motorn, bränd lindning eller så.

J Josth skrev:
Tycker du skriver lite kryptiskt. Det är inte så att du menar att det är jordfelsbrytaren som löser ut?
Nej det är säkringen för eluttaget jag pluggat in i som går. Alltså i säkringsskåpet hemma

H hempularen skrev:
Om det tar ngn sekund innan den löser, så är det ju ingen totalkortslutning. Men rätt kraftig överbelastning av elen. Troligen ngt fel i motorn, bränd lindning eller så.
Betyder det att jag bara bör slänga den då?

Finns det en jordfelsbrytare som skyddar uttaget?

H hempularen skrev:
Finns det en jordfelsbrytare som skyddar uttaget?
Nej

Motorproblem, då den går någon sekund. Kan du rotera rotor lätt så det inte är några lager som kärvar.
Har den överbelastningskydd, om så är fallet borde det lösa ut om det kärvar.
Och med risk för att det inte finns reservdelar längre om den är gammal.

Saknas det jordfelsbrytare bör du absolut inte använda en elektriskt motorsåg eller andra el-verktyg i trädgården.

A AndersS skrev: