Hej,

Fick en gammal men fin Alko elmotorsåg av grannen, som inte visste vad den var i för tillstånd.
Den är på 1800W.

När jag pluggar in den och startar, börjar den gå i typ en sekund innan säkringen på eluttaget i huset går. Händer både på 10 och 16A uttag.

Har skruvat upp, då jag misstänkte något brott på elsladden in i maskinen, men (utan att ha mätt) ser den hel och fin ut. Inga yttre skador på sladden.

Vill helst inte slänga den, men vet inte var jag skall börja felsökningen. Några tips?

Vad händer om du tar bort svärdet och kör?

Samma sak

chris_m chris_m skrev:
När jag pluggar in den och startar, börjar den gå i typ en sekund innan säkringen på eluttaget i huset går. Händer både på 10 och 16A uttag.
Tycker du skriver lite kryptiskt. Det är inte så att du menar att det är jordfelsbrytaren som löser ut?

Om det tar ngn sekund innan den löser, så är det ju ingen totalkortslutning. Men rätt kraftig överbelastning av elen. Troligen ngt fel i motorn, bränd lindning eller så.

J Josth skrev:
Tycker du skriver lite kryptiskt. Det är inte så att du menar att det är jordfelsbrytaren som löser ut?
Nej det är säkringen för eluttaget jag pluggat in i som går. Alltså i säkringsskåpet hemma

H hempularen skrev:
Om det tar ngn sekund innan den löser, så är det ju ingen totalkortslutning. Men rätt kraftig överbelastning av elen. Troligen ngt fel i motorn, bränd lindning eller så.
Betyder det att jag bara bör slänga den då?

Finns det en jordfelsbrytare som skyddar uttaget?

H hempularen skrev:
Finns det en jordfelsbrytare som skyddar uttaget?
Nej

Motorproblem, då den går någon sekund. Kan du rotera rotor lätt så det inte är några lager som kärvar.
Har den överbelastningskydd, om så är fallet borde det lösa ut om det kärvar.
Och med risk för att det inte finns reservdelar längre om den är gammal.

Saknas det jordfelsbrytare bör du absolut inte använda en elektriskt motorsåg eller andra el-verktyg i trädgården.

A AndersS skrev:
Motorproblem, då den går någon sekund. Kan du rotera rotor lätt så det inte är några lager som kärvar.
Har den överbelastningskydd, om så är fallet borde det lösa ut om det kärvar.
Och med risk för att det inte finns reservdelar längre om den är gammal.
Kan dra runt rotorn för hand. Inte väldigt lätt men tror inte den kärvar alltså. Vet ej om överbelastningsskydd
Bild på en demonterad gul motorsåg, elektriska komponenter och mekanismer synliga på träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Prova med en lång skarvsladd. Min elkedjesåg har hög startström och kräver en skarvsladd för att inte lösa ut säkringarna.

• Gilla
chris_m
  • Laddar…
DET VAR SOM F-N!!!!
Lång sladd och 16A uttag så gick den! Sjukt! Skulle aldrig i livet ha kommit på det. Men varför? Skall det verkligen vara så??

bara är så.... som med en skylift som bara bråkade engång hade man 20M 2.5mm så bara stängde den av efter nån minut när man gjorde 2saker.. MEN använde man 15M inga bekymmer 😅

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.