Hej,
Fick en gammal men fin Alko elmotorsåg av grannen, som inte visste vad den var i för tillstånd.
Den är på 1800W.
När jag pluggar in den och startar, börjar den gå i typ en sekund innan säkringen på eluttaget i huset går. Händer både på 10 och 16A uttag.
Har skruvat upp, då jag misstänkte något brott på elsladden in i maskinen, men (utan att ha mätt) ser den hel och fin ut. Inga yttre skador på sladden.
Vill helst inte slänga den, men vet inte var jag skall börja felsökningen. Några tips?
Fick en gammal men fin Alko elmotorsåg av grannen, som inte visste vad den var i för tillstånd.
Den är på 1800W.
När jag pluggar in den och startar, börjar den gå i typ en sekund innan säkringen på eluttaget i huset går. Händer både på 10 och 16A uttag.
Har skruvat upp, då jag misstänkte något brott på elsladden in i maskinen, men (utan att ha mätt) ser den hel och fin ut. Inga yttre skador på sladden.
Vill helst inte slänga den, men vet inte var jag skall börja felsökningen. Några tips?
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Om det tar ngn sekund innan den löser, så är det ju ingen totalkortslutning. Men rätt kraftig överbelastning av elen. Troligen ngt fel i motorn, bränd lindning eller så.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Finns det en jordfelsbrytare som skyddar uttaget?
Motorproblem, då den går någon sekund. Kan du rotera rotor lätt så det inte är några lager som kärvar.
Har den överbelastningskydd, om så är fallet borde det lösa ut om det kärvar.
Och med risk för att det inte finns reservdelar längre om den är gammal.
Har den överbelastningskydd, om så är fallet borde det lösa ut om det kärvar.
Och med risk för att det inte finns reservdelar längre om den är gammal.
Bästa svaret
Prova med en lång skarvsladd. Min elkedjesåg har hög startström och kräver en skarvsladd för att inte lösa ut säkringarna.