Hej på er alla elexperter!

Jag har fått tag på en 3hkr enfaskompressor till en billig penning, det är bara ett problem, den funkar inte. :(

Den löser ut antingen säkringen eller jordfelsbrytaren så fort man slår på den, jag mätte lite på kablarna in i motor mot jord och 2st har c:a 470 Ohm mot jord och en har 1.8 Ohm, med reservation för felvisningen hos en biltema multimeter.. :)

Har lindningen brunnit? Vad kan jag göra?

/Mattias.

Troligtvis och med överslag till jord dessutom.
Inte mycket, billigare att köpa nytt (en omlindning kostar mer än det smakar i det här fallet).

Annars kan du ju reklamera den.

Ok, låter ju inte bra, då är det bara att kasta den då... :(

Tack för snabbt svar iaf. :)

Kan tyvärr inte reklamera den, då den är gammal och utan kvitto, men ändå så gott som oanvänd...

Kan det vara så att man har kört den med lite klent med spänning så den inte orkar igång vi start utan står och kämpar på ett ställe med motorn så att säga?
Det har jag varit med om har hänt med andra kompressor, då brukar jag slå av den fort som f-n innan något händer, men om man inte stänger av i dessa fall kanske det kan gå illa?

/Mattias.

Jag fick fel på min 2hk enfasare i somras. Den stod bara och morrade tills säkring löste ut.
Det visade sig efter lite felsökning att det var kondensatorn som hade gått hädan. På min var det en vit cylindrisk plastig sak.
Köpte en ny i en elektronikaffär, typ 60spänn har jag för mig.
Kan ju vara värt ett försök :)

Tack för tipset, men den här surrar inte till eller försöker starta alls, den bara tvärlöser säkringen när man drar i startknappen.

Vad kan det kosta att linda om en motor då?

/Mattias.

Om det är remdrift mellan motor och kompressorblock, eller om de på annat sätt går halvlätt att sära, så kanske det är läge att byta till en ny motor men behålla kompressorblocket?

(Om det är remdrift så kanske du kan provköra kompressorblocket med nån fulrigg med fläktremmen på en skruttbil så får du veta om den funkar innan du köper en ny elmotor...)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.