Tänkte kolla på jobbet om det finns någon beg. eller om jag kan få bra pris på en ny.J Jonas928 skrev:Din motor är D kopplad , kallas även Triangel kopplad. Den är alltså lindad 230/400. (Norge har 230v 3 fas). Du kan inte sätta på en YD start på den.
Mäta centrum på axeln till fortplanet och axelns diameter säger mycket. Dessa motorer följer en ISO Std och är mycket lika mellan tillverkarna. Jula eller ABB spelar nästan ingen roll för hobbybruk.
Vi som älskar Leksand finns ju spridda över hela landet. Försök hitta en elektromekanisk verkstad, så kan dom ha något begagnat till dej. De är annars ganska dyra som nya. Men håll dej borta från Gävle.
Vad är fortplanet? Är det fästplattan?
6-8 kW klarar man det på 16A ? Ska först och främst ha den för eget bruk och såga kanske 15cm dålig betong så den är lite för stor egentligen så gå ner i motor gör nog inget, bara man får rätt varvtal men det sitter ju kilremmar så det går ju att justeradof skrev:
Ja ska mäta motorn på jobbet där det finns riktiga grejer att mäta med, är den riktig så byter jag nog alla kablar.dof skrev:
Kan man mäta upp av/på och fasvändaren på något sätt med vanlig multimeter?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
132 mm axelhöjd 38 mm Axel. 5,5 och 7,5 kWnino skrev:
160 mm axelhöjd och 42 mm Axel 11 och 15 kW
Jag tror mer på 112 mm och 28 mm Axel. 4 kW. Där slutar man med 230/400v och går över till 400/690
nino skrev:
Kom på att det sitter ju en remskiva på axeln så jag skulle tro att det är 38 axelJ Jonas928 skrev:
132 i höjd skulle nog stämma rätt bra
Har du köpt den i Sverrige och den varit i drift här, den är som sägs D-kopplad och då är den som starkast och drar hiskligt med ström i starten, samt 32 amp handske. Ska du ha nytta av den ska den förses med en D/Y - manövrering, Titta på nätet om D/Y koppling så ser du hur det ska vara, Start på Y och vid max varv så växlar man över till D. Antingen för hand eller automatik.
På bilden så är den övre tråden till motorn kopplad direkt under den gula kabelskon
Inte under blecket som det är på dom andra två. Troligen har skruven gått av så man har flyttat tråden, kan det spela någon roll?
Inte under blecket som det är på dom andra två. Troligen har skruven gått av så man har flyttat tråden, kan det spela någon roll?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skrev lite fel följd , naturligtvis ska det vara Y/D, på plinten kommer matningen in på dom 3 till vänster och blecken lilgger i dela. Med 400 V delta så är motorn säkerligen en 400/600. Du kan prova att flytta om blecken, lägga dom sammanbundna på dom 3 till höger.