dof dof skrev:
Behövs fasvändningen för att tex backa om man kört fast , eller är det bara för att enkelt kunna köra den på olika anläggningar?
Det är väl för att kunna köra den på "alla" ställen, tror inte att man kan backa lös om man fastnat då har nog blocket man sågar rört sig så det nyper

J Jonas928 skrev:
Din motor är D kopplad , kallas även Triangel kopplad. Den är alltså lindad 230/400. (Norge har 230v 3 fas). Du kan inte sätta på en YD start på den.
Mäta centrum på axeln till fortplanet och axelns diameter säger mycket. Dessa motorer följer en ISO Std och är mycket lika mellan tillverkarna. Jula eller ABB spelar nästan ingen roll för hobbybruk.
Vi som älskar Leksand finns ju spridda över hela landet. Försök hitta en elektromekanisk verkstad, så kan dom ha något begagnat till dej. De är annars ganska dyra som nya. Men håll dej borta från Gävle.
Tänkte kolla på jobbet om det finns någon beg. eller om jag kan få bra pris på en ny.

Vad är fortplanet? Är det fästplattan?

dof dof skrev:
En snabb googling på betonggolvsåg 800mm ger att de flesta verkar ha en motor på mellan 6-8kw. Dock finns det någon som har 11-12kw motor och med tanke på att det satt en 32A handske på din kanske man kan misstänka att det sitter en kraftig motor på den.
6-8 kW klarar man det på 16A ? Ska först och främst ha den för eget bruk och såga kanske 15cm dålig betong så den är lite för stor egentligen så gå ner i motor gör nog inget, bara man får rätt varvtal men det sitter ju kilremmar så det går ju att justera

Då skulle jag rensat bort så mycket som möjligt av den gamla installationen, mätt upp kabel och motor så det inte är kortis någonstans, sedan testat.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Jag får det till 50mm axel och 150mm från centrum till underkant på fästplattan, förvisso mätt med tumstocken och grejer ivägen

dof dof skrev:
Då skulle jag rensat bort så mycket som möjligt av den gamla installationen, mätt upp kabel och motor så det inte är kortis någonstans, sedan testat.
Ja ska mäta motorn på jobbet där det finns riktiga grejer att mäta med, är den riktig så byter jag nog alla kablar.

Kan man mäta upp av/på och fasvändaren på något sätt med vanlig multimeter?

Jag skulle nog bara ta bort den. Om man tittar på bilden på kopplingsplinten du la upp tidigare ser det ut som ena ledaren saknar en del isolering?

• Gilla
tomson
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag får det till 50mm axel och 150mm från centrum till underkant på fästplattan, förvisso mätt med tumstocken och grejer ivägen
132 mm axelhöjd 38 mm Axel. 5,5 och 7,5 kW
160 mm axelhöjd och 42 mm Axel 11 och 15 kW
Jag tror mer på 112 mm och 28 mm Axel. 4 kW. Där slutar man med 230/400v och går över till 400/690
nino nino skrev:

J Jonas928 skrev:
132 mm axelhöjd 38 mm Axel. 5,5 och 7,5 kW
160 mm axelhöjd och 42 mm Axel 11 och 15 kW
Jag tror mer på 112 mm och 28 mm Axel. 4 kW. Där slutar man med 230/400v och går över till 400/690
Kom på att det sitter ju en remskiva på axeln så jag skulle tro att det är 38 axel
132 i höjd skulle nog stämma rätt bra

dof dof skrev:
Jag skulle nog bara ta bort den. Om man tittar på bilden på kopplingsplinten du la upp tidigare ser det ut som ena ledaren saknar en del isolering?
Ja det var lite dålig och knastrig isolering så nya kablar gör nog gott

Har du köpt den i Sverrige och den varit i drift här, den är som sägs D-kopplad och då är den som starkast och drar hiskligt med ström i starten, samt 32 amp handske. Ska du ha nytta av den ska den förses med en D/Y - manövrering, Titta på nätet om D/Y koppling så ser du hur det ska vara, Start på Y och vid max varv så växlar man över till D. Antingen för hand eller automatik.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Finns det alltså YD och DY start?

På bilden så är den övre tråden till motorn kopplad direkt under den gula kabelskon
Inte under blecket som det är på dom andra två. Troligen har skruven gått av så man har flyttat tråden, kan det spela någon roll?

Äldre, rostig elektrisk anslutningslåda med kablar och anslutningsterminaler. Slitage och korrosion synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skrev lite fel följd , naturligtvis ska det vara Y/D, på plinten kommer matningen in på dom 3 till vänster och blecken lilgger i dela. Med 400 V delta så är motorn säkerligen en 400/600. Du kan prova att flytta om blecken, lägga dom sammanbundna på dom 3 till höger.

Lindningarna verkar ok men däremot så var det värde på nåt annat vis, kanske lindningarna mot jord.

Är det bara att skrota då eller går det att göra nåt den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.