6 662 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Elmatning till skorstensfläkt
Hej.
Jag gör ett försök att skrämma liv i den här tråden.
Vi har lite planer på att sätta en draftbooster på skorstenen eftersom det ryker in. Men jag blir inte klok på installationen.
Dels ska fläkten ha matning och dels styrning (?). Man verkar kunna ansluta fläkten direkt i en stickkontakt. För min del skulle det var vara smidigt att ansluta i en utomhuskontakt på enklaste sätt med kabeln som medföljer.
Men då kan man inte styra av och på med fjärrkontrollen? Var sitter mottagaren för fjärrkontrollen?
Eller måste man dra in en kabel till rummet med öppna spisen?
Vi har lite planer på att sätta en draftbooster på skorstenen eftersom det ryker in. Men jag blir inte klok på installationen.
Dels ska fläkten ha matning och dels styrning (?). Man verkar kunna ansluta fläkten direkt i en stickkontakt. För min del skulle det var vara smidigt att ansluta i en utomhuskontakt på enklaste sätt med kabeln som medföljer.
Men då kan man inte styra av och på med fjärrkontrollen? Var sitter mottagaren för fjärrkontrollen?
Vad jag förstår så följer det med ett styrt trådlöst uttag.
Typ: https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-tradloest-uttag-smart-90356166/
Så kopplar man fläkten i den.
Den mår troligen bäst av att sitta inomhus.
Annars kan du ju montera en strömbrytare som du styr lämpligt uttag på där fläkten är kopplad?
Typ: https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-tradloest-uttag-smart-90356166/
Så kopplar man fläkten i den.
Den mår troligen bäst av att sitta inomhus.
Annars kan du ju montera en strömbrytare som du styr lämpligt uttag på där fläkten är kopplad?
Hej.
Ja, eller kanske nåt blue tooth/WI-FI-styrt uttag som klarar att vara utomhus. Då kan jag sätta elsladden från fläkten rätt i den utomhus.
Borde bli smidigt och jag slipper genomförning i tak eller vägg.
Om pryttlarna funkar givetvis. Det gör de ju ibland.
Ja, eller kanske nåt blue tooth/WI-FI-styrt uttag som klarar att vara utomhus. Då kan jag sätta elsladden från fläkten rätt i den utomhus.
Borde bli smidigt och jag slipper genomförning i tak eller vägg.
Om pryttlarna funkar givetvis. Det gör de ju ibland.
Hej, har du lyckats installera en Draftbooster? Fick du till någon lösning med kontakt osv?H henmosen skrev:Hej.
Hej,
Funderar på att skaffa en draftbooster och om jag förstår det rätt så är det bara av eller på.
Är det någon som försökt styra hastigheten på motorn?
För själva av och påslaget borde det väl fungera med en infälld shelly i dosa på vinden, eller?
Funderar på att skaffa en draftbooster och om jag förstår det rätt så är det bara av eller på.
Är det någon som försökt styra hastigheten på motorn?
För själva av och påslaget borde det väl fungera med en infälld shelly i dosa på vinden, eller?
När jag köpte min Draftbooster följde det med en enkel fjärrkontroll till kontakten på vinden. Supersmidigt.
Har aldrig haft behov av att styra hastigheten, man använder ju bara fläkten tills elden tagit sig ordentligt, ca 10 minuter kanske, sen stänger av den.
Har aldrig haft behov av att styra hastigheten, man använder ju bara fläkten tills elden tagit sig ordentligt, ca 10 minuter kanske, sen stänger av den.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden