D Daniel 109 skrev:
Ja, det är möjligt att det var det tråden syftade på. Inte helt lätt att veta när folk inte har koll på enheter och storheter.

Enheten watt (W) har inget med sekunder att göra. Men ja, effektavgiften debiteras efter snitteffekt över en timme.
Enheten watt (W) är definierad som energi per tidsenhet, alltså joule per sekund (j/s) så det har väl visst med sekunder att göra?

I vårt avtal så baseras vår faktura på de tre högsta mätvärdena vi uppmätt på en månad (i syfte att försöka få kunden att inte t.ex. dammsuga, ha igång ugnen, ha igång tvättmaskinen, ha igång torktumlaren, ladda bilen, ladda telefonerna, ha igång tv:n o.s.v. samtidigt). Dessutom mäts det inte vardagar mellan 19 och 07, eller helger. Så här slår vi igång tvättmaskin, diskmaskin o.s.v. efter 19 (och kör fler maskiner tvätt på helgerna). Har du också kanske något slags avtal där högsta mätvärdena är vad din faktura sedan baseras på?

• Gilla
Mats Edström
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Hur förbrukar man energi?
Man går ut och springer… :surprised:

• Haha
fgo
  • Laddar…
P P3Q skrev:
Enheten watt (W) är definierad som energi per tidsenhet, alltså joule per sekund (j/s) så det har väl visst med sekunder att göra?
Visst och ampere är en coulomb per sekund. Medför det att ström per definition mäts per sekund? Att enheten har med tid i sin definition påverkar inte mättiden. Båd ström och effekt mäter man normalt momentant, även om även medelvärden kan vara av intresse. Men det finns inget i enheten som definierar mättiden.

Logad Logad skrev:
Glöm inte att när vi säger en mikrougn på 800W så är det dess uteffekt, den drar nästan dubbla effekten för att åstadkomma detta. 800W drar c:a 1400W totalt.
Är det verkligen så, för på andra maskiner så är det förbrukningen man anger(bortsett från startströmmen).

• Gilla
Hasse11
  • Laddar…
Karrock
M mattoys skrev:
Är det verkligen så, för på andra maskiner så är det förbrukningen man anger(bortsett från startströmmen).
Blev väldigt nyfiken här. Hittade en lättgooglad kalkylator som ger fullt rimliga resultat att 800W på vredet ger den uppvärmning av min matlåda som jag är van vid. Men det förklarar inte att skillnaden kan vara enorm mellan olika ugnar (vilket fått mig att tro att det är mörkeffekt som anges på vredet). Måste göra experiment för att testa.

• Gilla
Mats Edström
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Blev väldigt nyfiken här. Hittade en lättgooglad kalkylator som ger fullt rimliga resultat att 800W på vredet ger den uppvärmning av min matlåda som jag är van vid. Men det förklarar inte att skillnaden kan vara enorm mellan olika ugnar (vilket fått mig att tro att det är mörkeffekt som anges på vredet). Måste göra experiment för att testa.
Kom på att jag tänker på märkeffekten.
När man säger 800 W så menar man vad "vredet" säger för effekt.

P P3Q skrev:
Egentligen är effekt ett konstant flöde av energi som är derivatan av:
∆E/∆t där t → 0
Men av praktiska skäl och per definition har man valt att sätta "t" till SI enheten 1 sekund, så att 1 Watt är en Joule/s.
Därför dyker tidsenheten sekund upp och kan förbrylla.

K Kallens skrev:
Ja det blir ju lite rörigt, problemet är väl att effekt brukar mätas per sekund, men det som rapporteras från elmätaren är per timme. Man kan ju säga "1 kWh på en timme","en kW konstant i en timme" eller som jag försökte mig på "kWh/h".
Du rör i hop energi och effekt tror jag.

Joule (J) är arbetet som krävs att skapa kraften Newton (N) över en meter. Enhet J=Nm=Ws
Effekten ”watt” är en Joule per sekund W=J/s=Nm/s
Energin är watt per timma
Energin du betalar för mäts i kilowattimmar

Redigerat:
S Skyflakes skrev:

Joule (J) är arbetet som krävs att skapa kraften Newton (N) över en meter. Enhet J=Nm=Ws
Nej, se inlägg längre upp. Det var inte energi som avsågs, utan genomsnittlig effekt mätt under en timme.

S Skyflakes skrev:

Nej, energi är INTE watt per timma. Energi är effekt gånger tid.

M mattoys skrev:
Nja, för elmotorer anges axeleffekten, så näteffekten för dessa är större. Jag tror allmänt att det är den nyttiga effekten ut som ska anges på skyltar, och vill man veta förbrukningen får man dela med verkningsgraden.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Visst och ampere är en coulomb per sekund. Medför det att ström per definition mäts per sekund? Att enheten har med tid i sin definition påverkar inte mättiden. Båd ström och effekt mäter man normalt momentant, även om även medelvärden kan vara av intresse. Men det finns inget i enheten som definierar mättiden.
D Daniel 109 skrev:
Självklart går det att skriva om enheterna på olika sätt men jag vänder mig mot påståendet om att "Enheten watt (W) har inget med sekunder att göra." då den vanligaste definitionen av watt är joule/sekund.

Och du kan inte mäta effekt momentant. Det är lite som att bestämma hastigheten på en bil med endast en enskild stillbild, det krävs åtminstone två observationen för att uppskatta hastigheten.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vad ni rör till det. I elektriska sammanhang är effekt lika med spänning gånger ström. Joule per sekund är det ingen som använder.

Vi köper energi från elnätet. Energi i detta sammanhang är effekt gånger tid. Drar vi igång en apparat som drar 1000W under en timme så har den dragit 1kWh.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, jag skrev fel ser jag nu.
D Daniel 109 skrev:
Ja, jag skrev fel
energin (P) är effekten (W) gånger tidsenhet (h)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.